|
|
|
|---|---|
| Passar fjäderbenen fram ifrån en 535 E34 till en M5 3,8 med ringpaketet? Tänkte bara ta fjäderbenen och bygga om dom och montera i Bilstein sprint och plugga edc systemet. | |
|
Hej! Borde gå bra, iaf så går det att använda M5 3.6:s fjäderben till detta. Har för mig att det är samma som 535i. Uavsett så borde du inte ha några problem med att hitta någon av dom, skrotarna har säkert hur mycket som helst av dessa, säqkrast är sälvklart att skaffa M5 3.6 fjäderben. Kruxet är bla. att bygga om så att du inte får "selflevelig suspension not active"(sannolikt på tyska isf :o) varning hela tiden.... se www.M5board.com M5 E34 sektion, bli medlem där och gör ett sök på EDC så får du fram massor av info om hur du gör detta.... Länk MVH: Sakke |
|
| fjäderbenen som sitter på 3.8an är unika för just den för att de är progressiva, alltså sitter bara på 92-96 3.8. sen om de tre bulthålen i botten är samma som 3.6 har jag inget svar på just nu men det går att kolla. du kan kolla om bottenplattan som fjäderbenet och alla stag är fästa i har samma artikelnummer som på 3.6an eller 535an så passar benen. ring till bmw reservdelar så kollar dom det. | |
|
M5 3,8 fanns från års. 1992-1995. Varför inte köpa en 535 istället. //Schnitzer M5 1995 Limousine: Länk |
|
Smiley© |
Jag kollade lite snabbt på 530, 3.6 m5 & 3.8 m5 och dom har samma "platta" under stötdämparna fram, men dom har olika topplagringar och hjullager. Sen om det kan finnas fler ändringar på fjäderbenet så som bromsoksinfästning, fäste abs-givare eller vinkeln på tappen där hjullagret m.m. sitter vet jag inte. /Thomas |
|
M5 3,8 fanns från års. 1992-1995. Varför inte köpa en 535 istället. //Schnitzer Det där var väll ett välldigt dumt svar? Tack alla andra för bra hjälp! |
|
|
Hmmm... Skrev ett svar här en stund sedan men nu är den borta.... Iaf Darobin: Ja, EDC:n är unik för M5 inom 5-serien, Men fjäderbenen går att byta mot 3.6:ns dito utan problem. Johel: har du varit på M5board och kollat? många bra tips. Om du köper beg. så är inte hjullagren ngt problem då dessa fölger men fjäderbenet. Bromsarna är direkt kompatibla, inga problem där. Schnitzer: Helt osakligt och arrogant svar. Det är bättre att låta bli att svara om man inte har ngt konstruktivt att säga.... Alla har inte antingen råd att ersätta EDC:n eller att man villa ha annu lite mer sportig chassi(t.ex bör bankörning), E34 M5 är ju trots allt inte ngn UNIK eller superovanlig bil, den är speciell men inte mer. Stötdämpning är enkelt att återställa senare om man så vill. MVH: sakke |
|
|
DrSakke: Med tanke på hur folk labborerar och bygger med de så är de inte långt från att vara unika. Ja, stötdämpning må va enkelt att byta tillbaka, men seriösa köpare betalar inte något mer för bilen, snarare blir den mindre värd. Bara att kolla på hur marknaden har varit och är. Hade jag själv inte råd att köpa EDC-dämpare till min M5 så skulle jag fundera över om jag verkligen skulle ha en sån bil. Smakar det så kostar det, i alla fall om man vill sköta grejerna på rätt sätt och ha en originalbil som är fin. //Schnitzer M5 1995 Limousine: Länk |
|
|
Hej! Schnitzer: Det är ganska klart att vi har ngt olika syn på E34 M5 unikhet, med över 12000 tillverkade ex (kan hända att talet är ngt fel). så är den inte direkt utrotningshotad. Men du har rätt att många bygger om bilarna, och ibland för mycket. Mitt poäng är att om man ska svara på sakliga frågor på det sättet du gör så bidrar man med inget annat än att diskussionen sjunker till pajkastningsnivå. Det klart man kan påpeka att det kan vara värt att behålla EDC:n(det ska jag göra) men sättet du utryckte dig är inte korrekt eller konstruktivt. Det är fint att du har råd att lägga över 30000kr på stötdämpare, och det hade jag också en stund sedan, har lyckligtvis inte behövt byta än, men den dagen kommer(snart) och jag är inte direkt lycklig över att ha det fämför mig, för just nu är det dåligt med 30000kr sedlar på kontot :o) Har förresten försökt sälja min och det är få som är direkt intresserade i om det är EDC kvar på bilen, mer om stötdämpare är bytt. De flesta som vill ha E34 M5 är lite rädda för EDC:n då det är ganska få "vanliga" folk som kan punga ut t.ex 20000sek för framdämpare(det kommer ju oftast lite oväntat och vid opassande tidsspunkter (murphy) då EDC dämparna har en tendens att ge upp lite plötsligt. MVH: Sakke |
|
|
Vi är ju alla olika! Personligen skulle jag hellre köpa en M5 som är seriöst ombyggd till vanliga stötdämpare av bra fabrikat än att köpa en med ett EDC-system som man inte vet något om! EDC-dämparna är enligt min mening kvalitetsmässigt rena skiten! På min 95:a gav båda framdämparna upp fullständigt vid 12.000 mil! Jag hade varje gång jag parkerade stora oljepölar på asfalten och det har aldrig hänt med någon annan bil jag ägt! När det slutatde rinna olja så var dämpförmågan på dom obetydligt bättre än en cykelpumps! Och så en liten petitess med anledning av trådens rubrik! Alla M5 3.8 har likadana stötdämpare oavsett ringpaket eller ej! Per L |
|
|
Hej! Bra sagt, och bra precisering. Min har gått 210000km och det är fortsatt originaldämpare(måste nog vara M5:n med mest mil med orig. dämpare) och det finns inga spår av fukt och det försvinner ingen pentosin. Det är ingen fel på dämpningen heller, bilen käns tight och fin (märkligt) Problemet är nog delvis att många av bilarna står stilla alla vintrar och när dämparen inte motioneras så "klistrar" packningarna sig fast i dämparskaftet och därmed utsätts dom för unormalt slitage och det blir läckage. MVH: Sakke |
|
|
Mina EDC-dämpare är provade i Sachs stötdämpartestbänk, och var i skick som nya, efter 11 500 mil. Så att kvalitén på dessa skulle vara skit, är en klar överdrift. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
Papageno |
Hej på er! Vad är den troliga orsaken till att check-kontrollen till en M5 -93 sedan. klagar på att det är fel på nivåregleringen om man inte ser någon oljepöl vid EDC dämparna efter 2 veckors stillestående? Bilen har knappt gått 9000 väldokumenterade mil, alltså ingen mätarfuskad bil. check-kontrollen klagade på att jag översteg 170 km/h Förutom dyra originaldämpare är det dyrt o fixa så att systemet är i originalskick |
|
Hej! Den vanligaste orsaken till att systemet varnar om fel, förutom trasiga dämpare, är nog kabelbrott under baksätet. Kabelstammen passerar karossen från området under baksätet(vid batteriet) till karossens utsida. med tid blir ledningarna sköra och bryts när ledningsbunten rör på sig. Man måste altså under bilen och kolla precis där kablarna kommer ut och över bakvagnen. ev. mäta kablarna. Kolla www.M5board.com där finns flera diskussioner om EDC i E34 sektionen , tom bilder och hur man felsöker. MVH: Sakke |
|
| Har köpt 2stycken begagnade fjäderben ifrån en 3,6 nu som är komplett med allt utom bromsskivor. är det bara att bulta dit dom nu passar dom direkt? | |
|
Hej! Du behöver nog byta fjäderbensfästet också, det är altså det som du ser från motorrumssidan-styrlagret. âr dock inte 100% säker på detta. Kolla på ETK eller hos din BMW verkstad om det är olika komponenter. Det som jag vet säkert är att du behäover fjäderbensfästet bak när du byter till konventionella stötdämpare. Du måste nog också byta genomslagsdämparna och damskydd.... När du beställer dämpare/fjäderben bak, se till at beställa en 535i komponent utan SLS(self leveling suspension) då M5 hadde detta som standard på 3.6:or och du kunde få det på en 535i också. Koni/bilstein är att anbefalla för att behålla vägegenskaperna på M5 nivå.... MVH: Sakke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.