AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.661

etanol konverterad v8?

bm
32
bmw_540_93
940 turbo
Är det någon som har konverterat eller vet någon som konverterat en v8 till etanol drift? Har kollat på flextek lösnig och enligt en av deras försäljare finns inga negativa slitage på motorn till följd av installation av deras utrustning. Jag har hört någon nämna att bilen skulle kunna gå varmare av etanol kan det stämma? Och hur är det med effekt? Är tänkt mer som en kul "miljö grej" att testa på..

n.e.j.
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Jag har en 740 -95 som jag kör på 75-80% etanol och resten 95 Oktan. Går bra och har inga problem med det. Lite slöare men inget nämnvärt.
Jag har inte konverterat någonting i bilen.
bm
32
bmw_540_93
940 turbo
Jasså! Ska testa tanka i lite etanol vid nästa tank tillfälle. Har det varit något problem vid kallstarter? Detta sägs annars vara ett problem med etanol.

n.e.j.
75
34
750 IAL

BMW 740 IA-00
BMW 523ia touring-98
Jag har testat köra 25-30% etanol i min förra 750..Men den vart lite sämre att starta och gick inte riktigt rent fören den var varm..Men det skall poänteras att den öka i Br förbrukning ca 1dl milen och att använda etanol medör att man skall byta olja ofta pga att det är stor risk att när den är kall och går orent så spär man ut oljan och sedan kan ni räkna ut vad som händer..
Om man skall på över helt till att använda etanol måste man höja kompresion och öka tändning samt öka Br mängden med 25-30%..Och att göra allt detta ger ju en trevligt effekt ökning ..Men som sakt i slut änden tjänar man inte så mycket på den affären rent ekonomist
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
jag har konverterat 4 bilar, blandannat en 728-96 med flextek. Då kostade etanolen 6.95, bensinen 11kr och jag hade en milkostnad på 9.73 då bilen drog 30-40% mer bränsle.

Service var 1000mil är rekommenderat då etanolen har en uttorkande effekt på oljan. Kallstarter vid -22grader C var inga problem med 100% etanol.

Med vänliga hälsningar Patrik A
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Jag har inte haft så många riktigt kalla starter med min bil ännu. Men har en Webastro motorvärmare i den och även den har fungerat med etanolen. Får se i vinter hur den startar.
Hade en annan bil, jaguar, förut som inte klarade mer än 75% etanol vintertid.
mole
Hmm
Ska oxo teta detta
Ni som kört länge på etanol hur länge har ni gjort det?
Några försämringar efter längre tids körning på etanol?

Min 730 Länk
mole
Länk

Här finns den

Min 730 Länk
mole
Förresten
Ni som kört med ren etanol hade ni inte proble med bensinmätaren?
Etanol har ju lägre densitet än bensin, visade er tank rätt?

Min 730 Länk
bm
32
bmw_540_93
940 turbo
Hmm... Någon som vet skillnaden mellan flextek med sensor och utan? Ska lämna in bilen och tryck kolla motorn innan jag köper något. Inte bara för detta utan för att ta reda på hur motorn egentligen mår:)

n.e.j.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.