AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.075

6 cylindrig v 12 a efter slut batteri.

53
126
535 NOS
545it -88
750 -95

har en 750ial 89 som efter helgen inte hade nå batt. har nu laddat det man den går bara på dom 6cyl på passagerar sidan.
har gnista i tändspolen, ström i spridarna, soppa kommer men inget händer. har skiftat motronic boxarna, ingen skillnad.
har skiftar bränslerelä och ingen skillnad.
bilen blir ju så här om man har dåligt med ström, så att han precis går igång, då går den på 6. får den sen stå och gå en stund så det laddar i lite och så startar man om bilen så går den på tolv igen.. men inde nu..
tacksam för svar
Paap Reeder
... köp ett nytt batteri.

MVH /// Paap R

53
126
535 NOS
545it -88
750 -95

det spelar ingen roll, det är nästan nytt.
har mätt spänningen och det är bra. har även kört med en batteribooster på.
det är något annat som är fel..
Jag sitter och funderar på om det är någon givare till höger alternativt höger luftmassemätare som strular?

MVH,
Victor
Vorsprung Durch Überlegenheit
53
126
535 NOS
545it -88
750 -95

jag tycker det vore konstigt, den har ju gått hur bra som helst.
det har ju blivit när den stått över helgen..
det är väl om det är nå som har brunnigt upp när jag provade att starta den utan ström..
EML lampan lyser någon sekund när jag startar den..
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Har du möjlighet att spruta in startgas i ena insuget, så du kan se om den startar upp på den cylinderbanken då. Alternativt koppla in manometer på båda soppaledningarna för att se om trycket är högt nog, en pump kanske orkar leverera soppa men inte med tillräckligt tryck, alternativt att en tryckregulator lämnat in så trycket blir för lågt. Felet måste ju inte bero på att batteriet varit tomt.

/Mats J
Paap Reeder
... hur exakt "beter" sig EML?
Läge II
... efter start?

MVH /// Paap R

WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
detalj nr 14 kammaxelgivaren kan fungera från o till,har haft ett par e32or 750 med liknande felLänk
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
vevaxelgivare ska de ju vara.
53
126
535 NOS
545it -88
750 -95

har nu hittat felet.. soppapumpen.
byglade bara över relät och lyssnade i skuffen och ena var tyst.
plockade ur pumparna och knackade till lite försiktigt på den som inte funkade, då gick den.
plockade ihop allt och provade, då gick den bara på sex igen. sparkade till på soppatanken, då brummade den så fint igen så..
blir byte av pump, jobbigt att behöva sparka igång halva motorn varje gång..
än en gång, tack för all hjälp och svar..
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
BMW med kickstart?
/Mats J
53
126
535 NOS
545it -88
750 -95

japp.. men nu när jag skulle ha igång den så startade den hur bra som helst..
ca
10
cam
750iA -89
Har motsvarande problem (fast jag brukar dänga igen bakluckan istället) och planerar pumpbyte. Jag har ett par andra dugliga pumpar liggande (från andra bilar) som jag kanske kommer att prova med. Så innan jag sätter igång tänkte jag kolla om någon har dimensionerna (diameter + höjd) på just Bosch 69493-pumpen som det sitter i 750:an så jag kan avgöra om det är någon idé att sätta igång eller om jag ska snoka reda på någon ytterligare pump. Bilder på flänsarna skulle oxå hjälpa mig.

/Jonas
53
126
535 NOS
545it -88
750 -95

har inga mått men dom var ganska små.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
JAg hade samma problem , nu skall det bytas båda batterierna så blir det förhoppningsvis bättre.
Mvh
Asken
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Har ni tid och är lite pysliga så går det att bända upp nitningen av pumpen och ta isär den. Sedan är det oftast bara kollektorn som behöver putsas av. Sedan får man packa ihop allt i fodralet igen och nita till så funkar det igen. Jag gjorde så på min pump för över ett år sedan, har nog kört 1500 mil sedan dess.
Under tiden går det ju att köra med en pump och T-koppling så en pump matar hela motorn, men då får man undvika fullgasövningar så inte motorn riskerar att gå för snålt.
/Mats J
Paap Reeder
... har du kolen i handen kan Carbex ta fram nya kol. Kommer visserligen att kosta ca 250-300:- / st ... men så har du en ny pump.

MVH /// Paap R

Biltema säljer ju billiga pumpar nu.
Även till BMW bla 3.5 l sexorna.
En sådan borde ju klara att mata halva tolvan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.