|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| heltsonika: Gillar din signatur. ;) Fyra älgkrockar på en timme Jönköpings län nattetid: ---> Länk Så visst kan det bli uppstoppad älgpannkaka av det hela om det inte vill sig med tungan rätt i mun. Länk | |
|
PowerMac: Jag är inte förvånad! De olyckorna har varit på länsvägar och förmodligen utan stängsel. Bara för en vecka sedan sprang två älgar över vägen mitt i morgonrusningen med tät trafik i båda riktningarna. Hastigheten var inte nämdvärd hög, kanske ca 50, och visst reagerade folk! :P Det kunde blivit som bilen du länkade till. Måste man klippa en älg så ta den helst då på bakbenen där den är lättast. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
| Hadde vi eran vägstandard här uppe skulle man ständigt vara av med roderlappen. Var nere i svedala förra veckan 70 mil dubbelfilig motorväg till Uppsala, trodde man var i himmelriket. Körde i.o.f bara 120 men det kan ha berott på den där efterhängsna husvagnen som satt fast på dragkroken hela tiden. | |
|
Det där med viltstängsel är bara en falsk trygghet.Har varit nära å smälla med både älg och rådjur på sträckan Arlanda Uppsala.Dom finns som sagt innanför ochså.Men värst är det endå med dessa grävlingar,dom är hårda och det smäller bra när man kör på en sån. BMW e lag |
|
|
Viltsvin är värre än grävlingar! =) "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
| tur att vi inte har elefanter i sverige!!! | |
|
Körde i trakterna mellan vaggeryd och jönköping med min gamla E30 (318iS -88), mitt i natten när jag körde vilse och hamnade i ett litet samhälle som hette Hok, var trött och försökte hitta så fort som möjligt och då trappades hastigheten upp. Kommer runt en kurva i 70 blås med 2:an i högsta hugg när jag ser att en STOR älg står och stirrar rätt in i mitt heljus. Stampar på bromsen och stannar precis innan älgen som för övrigt fortfarande står och stirrar in i mitt helljus. E30 är ingen stor bilen, men den känns verkligen mini när man frontar en älg med den. Nu vet jag inte om det var något fel på "min" älg eller om det anses som normalt beteende för älgar, men den älgen stod alltså still mitt på vägen och stirra rätt in i mitt helljus, det dröjde säkert en 3 sekunder från att jag stannat helt innan den lugnt började traska vidare. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Mugge den vägen som du körde till Hook är en väldigt trafikerad väg, mitt ute i bushen mkt skog. Älgar finns det gott om i dessa skogar. ingen vilt stängsel heller. älgar anses vara "dryga" djur som är lite tröga. Med det menar jag att älgen kan stå mitt ute på vägen o inte röra på sig när man kommer körandes med bilen. |
|
| När jag gick i högstadiet (rätt länge sedan ... suck) så blev en tjej i en parallellklass ihjälkörd mitt i natten, gående på E4, när hon skulle lifta hem. Sommaren här uppe är ljus så det var inga problem med sikten, hastigheten okänd, men sannolikt bra mycket högre än 90. Tror inte att bilföraren mått så bra sedan dess. | |
|
Tyvärr så är det inte lätt att vara bilförare, alla tycker att dom kör bättre än "dom andra". Varje år kommer det ut tusentals nuytexaminerade racer-piloter på allmänna vägar... Vi är inte så unika som mamma sa. |
|
|
klart som fn att djuret står kvar om du kör med helljuset det får man lära sig i grundskolan i vintriga norrbotten att släcka det när det kommer vilt på vägen för att dom blir bländade och ser inte ett skit sen |
|
|
Helgonet, det missade de att lära oss i söder ;-) nej seriöst, bromsa och inte köra på älg hade mycket högre prio än att slå av helljuset, även om det är klart att det bländar. Älgen verkade inte speciellt skrämd, den skrämde satt bakom ratten ;-) och precis som Amet säger så var det en väg mitt ute i ingenstans... (speciellt när man är vilse) ___ Bilbloggen: Länk |
|
| Börjar bli ot men djur har lite olika beteenden, älgen t.ex stannar ofta eller löper bredvid vägen, då kan dom som är reaktionssnabba kan sikta på baken (mindre vikt), rådjur kan tvärvända eller vara 3-4st och harar tycker det är prima med helljus så dom ser var dom ska springa... Cyklade ner för en slalombacke och fick en humla i pannan, trodde att någon sköt med luftgevär. | |
|
Upprepar mig med en dåres envishet att polisen är det minsta problemet... Länk |
|
|
Verkar inte vara många här i tråden som ens funderar på att det bl.a. krävs omdöme för att ha körkort(eller tydligen inte),köra fort på natten när det är mörkt och fundera på om polisen är ute..tja,vad ska man säga. Mvh Janne. |
|
| Älgar och blåljus kör man ju ifrån men personbilar och lastbilar som missbedömer hastighet och kör ut i vänsterfilen är i särklass det farligaste om man har tunga fötter på svensk motorväg. | |
|
Som vanligt är det här forumet fullt av moral och omdömespredikanter, jag tar för givet att ni aldrig har överskridit tillåten hastighet och aldrig kommer att göra det heller, att ni tänker 2 steg före hela tiden då ni framför ett motorfordon. Detta innebär oxå att ni aldrig har känt den känslan i maggropen som infinner sig när det håller på att gå åt helvete och den euforiska känslan som följer när ni reder ut situationen. Inte heller när den olustiga känslan i magen övergår till något jag inte kan beskriva när man hör ljudet av glas som krossas, plåt som knycklas och gräs som rasslar mot undersidan av bilen, samtidigt som hela världen snurrar. Ingen kul känsla, men väldigt lärorik. Jag gillar att gasa och vågar stå för det, vilket inte många andra på detta forum verkar göra. Ja, jag har stått öga mot öga med en älg, de är väldigt stora 2 m framör nosen på en Honda Civic, ja jag har tvärnitat för rådjur både med 2 och fyra hjul. Har även suttit och pustat ut för att jag klarade att undvika rådjuret bara för att inse att rådjurskompisen kommer i full karriär rakt mot förardörren. Ja jag har fått bromsa hårt när ett barn sprang över vägen, som väl är kör jag aldrig fort utanför skolor eller i bostadsområden med flera ställen där risken att stöta på oskyddade trafikanter är stor. Senast idag hade jag bakvagnssläpp på grund av för stort gaspådrag och kalla däck, efter sladden överskred jag hastighetsbegränsningen med 90 km/h. Jaaaaa, jag är totalt galen!! Ett psykfall, aaaahhh, spärra in mig, ge mig tvångströja! ! ! ! /Fredrik |
|
|
Fredrik M Jag erkänner villigt att jag är precis lika mycket psykfall och galen som du =) just därför är jag också för tillfället körtkortslös... Postar sedan inte mer i denna tråd, utan ser bara fram emot fler moralkakor... BMW CS #5139 |
|
|
"Detta innebär oxå att ni aldrig har känt den känslan i maggropen som infinner sig när det håller på att gå åt helvete och den euforiska känslan som följer när ni reder ut situationen." Kunde inte sagt det bättre själv.Som när bilen lättar från backen i 270 och man får stanna och kasta kallingarna efteråt. Visst fan e det för jävligt när nått händer inget snack om det men det e ju så jävla skoj när det inte gör det. Polaren körde av i 150 med hojen och spräkte 4 kotor iryggen,bröt 3 revben och slog sönder 5 tänder men inte tänker jag börja åka buss för det. kärlek går att få för pengar.... |
|
|
Förresten e jag inne på mitt tredje körkort:) kärlek går att få för pengar.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.