|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej! I lördags var jag nere i Malmö, och åkte sedan till Jönköping på natten efter kl 00 och var hemma kl 02. Det är ca 30 mil. Som tur var så fanns det inte några poliser ute på vägarna, och dessutom så är vägarna rätt tomma den tiden. Min fråga är: finns det några trafik poliser ute på vägarna den tiden? Jag vet att jag har kört för fort men kunde inte låta bli.... | |
|
Lär ju inte finnas många polisdistrikt som har råd att hålla trafikpoliser i tjänst den tiden på dygnet så enda risken vad gäller polisen är väl att du möter en vanlig polis som stoppar dig eller att en kamera tar dig. Dock finns det ju en annan risk som är betydligt högre vid dessa tider på dygnet och det stavas Ä L G. |
|
| Precis du kan lätt bli pannkaka om du befinner dig på fel ställe vid fel tidpunkt i totalgalen hastighet. Värst är det vid skymmning och vid gryning samt vid vatten. Ta det på allvar dom där djuren väger massor... | |
| Jag har själv varit fortåkare men tänk för guds skull på att det kan nypa i ett lager och mamman med sin treåring aldrig hinner reagera. Jag lovar dig att polisen är det minsta problemet! | |
|
Trafikövervakning med civilbil sker inte nattetid vad jag vet alls. Däremot kan ordningspolisen ha hastighetskontroll med laser även på natten, så man är inte säker.... BMW CS #5139 |
|
|
kaptenlöjtnant: Om man ska tänka hela tiden på att lagren ska nypa så kan man ju lika gärna sitta hemma hela dagen. För man kan ju lika gärna ramla i trappan o bryta lårbenshalsen. Så jag tycker inte att det resonemanget håller. Däremot ska man ju ta det lugnt på vägar utan viltstängsel nattetid. Hålla sig till begränsningen där. Så kan man köra lite fortare där det är viltstängsel... mvh |
|
|
Tack för dom orden Stavros, min fråga var om det finns trafikpoliser ute på vägarna på nätterna och inga älgar osv. Naturligtvis så vet jag själv att det är farligare och köra fort, men ibland så får man fart djävulen i sig och hornen stiger ur pannan. |
|
|
När mörkret kryper på griper fartdjävulen tag i en, både E4 och E6 är väldigt glest trafikerade nattetid. Så ljusa sommarnätter brukar jag marscha 160 - 170, det känns bra att få sträcka ut bilen mellanåt. Har gjort så i de 16 år jag haft körkort, och aldrig haft några problem med djur, lag eller mammor. /Fredrik |
|
|
Nog finns de alltid! Tappade körkortet kl 01.35 jag på en onsdagsnatt för drygt en månad sen! Men igår fick jag tillbaka det :) Bilen: Länk |
|
|
Stavros: Det jag menade att det finns en anledning till att vi har hastighetsbegränsningar och att köra 200+ ökar risken betydligt för dödsfall. Jag kör på mitt kort så får andra köra på sina men det finns alternativ t.ex bankörning. Jag struntar väl i om "piloten" blir sittade i permo men det är oskyldiga ute där också så det där med lårbenshalsen låter bara omoget. Jag har en morbror och en kompis i graven p.g.a fortkörning, en granne i rullstol p.g.a älg. Däremot känner jag ingen som brutit lårbenet i en trapp... Där det finns viltstängsel och vajerräcke och nattetid väldigt lite trafik kör man ju på egen risk, men sen slutar min sympati. |
|
| Det kan räcka med ETT problem med djur så postar du inte mera här. Så funkar det, och glöm konceptet med att det händer inte mig för jag är så duktig bakom ratten. Vad gäller problem med polis och morsor så är det hela överkommligt i sammanhanget. Viva la mamma. | |
|
Visst fan kör man hatighetsövervakning dygnet runt. Polaren tappade kortet vid 03.00. De kör både laser och civilbilar. |
|
|
det man bör akta sig för är att reta upp andra trafikanter som eventuellt ringer polisen mitt i natten o tipsar om att man kör som en dåre. då kanske det är risk att de ställer sig en bit längre fram på vägen och sätter upp laser-kontroll etc. i övrigt så är det ju ganska välkänt att polisen i östergötland är ganska alert även nattetid samt under helger. - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
| Gott och köra bil igen Thorssa, då har man lite mer kött på bena.... | |
| Se bara upp för köttet som är ute och rör på bena... | |
|
Jag har sett massor med civilbilar nattetid så nog finns dom där ute. Det där med älgar och fortkörning låter lite skrämselpropaganda. Jag vill inte köra på en älg i 50 ens och det kan man göra dag som natt om man är ouppmärksam eller att älgen kommer ut från ett buskage. En vindruta håller inte för mycket... Att de rör på sig mer nattetid får man ha i bakhuvudet när man gasar och jag kör inte gärna för fort på natten om det inte finns viltstängsel då risken är högre nattetid att man smäller med ett djur. Men är det viltstängsel, separerade körfält osv. blåser jag gärna på. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
| Försök med en älgmanöver i 50 och en i 150 så får du se på skrämselpropaganda. ;) | |
kilroy |
Regelrätta fartkontroller nattetid är inte speciellt vanliga i några polisdistrikt. Dock styrs varje polisdistrikt individuellt och vissa är aktivare än andra helt klart. Att någon förbannad trafikant ringer och "tipsar" polisen som sedan sätter upp en organiserad fartkontroll förekommer knappast nattetid av praktiska och bemanningsskäl. Däremot händer det att man vid tips från privatpersoner skickar ut en civil trafikspanare på aktuell vägsträcka. Oftast hinner polisen inte med i svängarna, framförallt inte om fortkörningen rent geografiskt sker så att olika polisdistrikt måste samarbeta... En del civila spanare från andra avdelningar har också koll på de mest trafikerade vägarna nattetid. Inte minst många narkotikabrott, bl a transporter av narkotika, sker nattetid. Uppmärksammar dessa spanare en ovanligt avancerad fortkörning brukar dom rapportera vidare. Man skall komma ihåg att 95 % av allt polisarbete sker under stenhård ekonomisk budgetstyrning vilket betyder att utrymmet för polisiära "spontanrace" är ganska begränsat. Det märker man om inte annat den dagen man verkligen behöver någon polisiär insats... Mvh kilroy "Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad" |
|
Polis? Då bilr man av med lappen... Vilt? Hoppas att sjuksköterskor blir sngga! Pang punka fram i 200? Har hört, har sett o som tur är har inte upplevt... BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
PowerMac: Nej självklart så förstår ju vilken tomte som helst att det är lättare att undvika krock i 50 än i 150 men utgången kan bli densamma. Men vi snackar väl ändå inte riktigt om att köra i 50 här även om jag tog upp det i "dödsexemplet". Många här ligger säkert 130-140 på motorvägen dagtid och om det är glest med trafik på natten och vägen är bra så ökar nog risken marginellt (att man ska dö i krock med en älg) bara för att man ökar hastigheten till 180. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Det finns nåt annat ute på nätterna också, rattfyllon, de är betydligt vanligare än älgar och poliser..................... Mats BMW CS #5847 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.