AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
4.436

Är min repa djup eller ej? Polera?

Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Hej! (jag har metallic lack)

Finns många trådar ang detta med att polera bort repor. Man säger att små repor är polerbara. Men vad är små repor då?

Jag hade en idiot i garaget som gjort ett jack/repa i min fina dörr. Hur vet jag ej men det måste varit med hans bildörr.

Repan/jacket är ca 4-5cm och ser ut som om man skurit med ett rakblad, dvs mycket smal repa. Man känner med nageln att det är en repa som ligger på djupet, inte så jättedjupt men tillräckligt att nageln fastnar lite. JAg vill nog påstå att det gott igenom hela lagret av klarlacken till färgen, men tror inte den passera genom själva färgen.

När det är dagg ute så syns repan tydligare.

Så nu skall jag försöka polera bort den, tror det är rätt start för att trolla bort den(?)

Men bli det inte flammigt just på denna punkt jag polerar? ...även fast jag tänker gå på försiktigt?

Funderade även på att laga alla mina stenskott i lacken också, och då borde man äver på dessa sen gå på med polish för att gjämna till lagningarna.

Någon som har erfarenhet?

TACK!

Patrik Fin ljusgrön e46:a
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Mitt tips är att åk förbi ett proffs, tex Jörgen på Stockholms Bilvård och visa upp bilen. Han kan bedömma om det är möjligt att polera bort skadan. 086650810. För skadan låter det som det behövs en rejäl rubbing eller kanske t o m en lokal våtslipning om det går att rädda. Vore det min bil skulle jag polera hela bilen s¨resultatet blir jämt och bra.
Mvh
Asken
Na
440
Nattugglan
Asken,

Min lack på bilen är i övrigt mycket fin och glänsande, bilen har vårdats mycket väl av förra ägaren. Tror inte den är polerad innan utan bara tvättad och vaxad. Det känns synd att rubba hela bilen bara för en repa på dörren. Du kanske inte visste det men för varje gång man vaxar/rubbar/polerar så sliter man ner lacken på bilen. Ju fler gångner man rubbar ju sämre kommer bilens lack bli.

...därför vill jag göra repan lokalt, men kanske det blir ett dåligt resultat som sagt. Jag är också rädd för att repan endast kan fixas med rubbing.

Jag har aldrig gjort sådant innan man har läst en del här på sidan om behandlinar. Jag såg i en biltidning igår om att Sonax har en "rep-fixar-pasta" på tub, som fick toppbetyg. Ska testa den tror jag, men jag vet inte som sagt hur mycket slipeffekt den har, mer elle rmindre än rubbing? Sen vet jag inte heller vilken typ av repor de fixade till(?)

Många pratar om Jörgens bilvård..kanske värt att åka dit. Men tar han betalat för att kolla på min repa och göra en bedömning?
(måste ju finnas flera polerar än Jörgen i sthlm?? Ingen i Täby-Solna-Danderyd?)
Ingen lack är för alltid, om du rubbar och polerar upp den igen så blir den stark och fin. Autosol för den händige, har även hört rykten om att Biltema har en rubbing som efter bearbetning övergår till grov cleaner.
Jag vill nog inte skriva under på att vax sliter på lacken, men som lekman ska man undvika att "klåplaga", bättre att leja bort det till någon som har gjort det några gånger.
Jag tror nog att Asken polerat en och annan bil.
Na
440
Nattugglan
Kaptenlöjtnad,

Jo, vax har också slipmedel.

Jag vill inte betala för att lämna bort den, då kan jag väl lika gärna ta det på försäkringen 3000kr. Kan inte tänka mig att ett en polerare tar mindre än 1500 för jobbet och då lackar han inte. Ska prova själv först. Skiter det sig så blir det omlackning.

Autosol är livsfarligt, grym slipmedel i detta. Så snackar vi slipa ner lacken. Jag har en kompis som jobbat på skeppshandel och detta säljs för dem som skall polera upp sina metall-prylar på båten, men även båtägare är försiktiga med att anävda detta medel.

Om min bil vad 10 år gammal och hade en dassig lack så skullej ag gå på med dessa starka slipmedel, men min bir är som ny i lacken!!! Gråter bara jag ser min lilla repa. Bilen är 5 år gammal och ser ut som ny! Bara rullar 5500mil. KOmmer inte gå på med starka prylar.

Ska pröva polish och göra det mkt försiktigt.

P.

Jag rekondade en Nissan 200sx i helgen med bl.a autosol. Grym lyster efter 6 timmars arbete. Repfixare på tub låter bra... och troligt. Mitt råd följer Askens, lämna in bilen.
Na
440
Nattugglan
Okej, tack för svaren!

Jag är händig och tror jag kan fixa detta på egen maskin. Jag kommer testa först på en av trösklarna i bilen innan jag går på det yttre för ett se resultatet av poleringen.
Det är ingen fara att maskinpolera bilen några gånger !!!
Du kan omöjligen handpolera lacken så mycket att den slits med vanliga produkter då har du nog missuppfattat ett och annat tror jag !!!
Du verkar vara osäker inom detta område -lämna in den då ist!!!
Nattugglan: Vi tar naturligtvis inte betalt för att besiktiga din repa. Det råd jag skule ge dig om du inte lyckas slipa ner repan är att komma förbi med bilen. Låt mig titta på den så ska jag säga om det är nylack som gäller eller om det är polerbart. Dessa jobb går sällan över en tusenlapp. Mvh J.Sandell (Stockholms Bilvård)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.