AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
905

BMW´s väghållning gentemot övriga bilmärken

J.
1
J.B Westling
B10 Alpina -91
Hej, jag undrar hur BMW ligger till när det gäller väghållning i allmänhet, är den jämförbar med exempelvis Porsche, Alfa etc?

Mvh J

"Är du trött på livet kan du väl riskera det"
em
538
emilsson
i4 M50 -22
I min eget tycke så ligger väghållningen bättre till än Alfa (kört 156 2,0ts & 147 2,0ts) men Porsche (996 C2 & Boxter) är rätt mycket vassare. En annan bil som överraskat mycket positiv i väghållning är A4 Avant 2,0t quattro s-line, den limmade fast sig riktigt duktigt vid asfalten.

Fast med tanke på att alla turer i ovan nämnda har varit relativt korta så är det svårt att verkligen säga vilka som verkligen är bäst.... mest imponerad vart jag av 996:an, riktigt trevlig bil som tyvärr är lite för dyr att äga för mig. :)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Säg så här, BMWs väghållning i standardmodellerna är klart överdriven om man jämför med de närmsta konkurrenterna. Det menas inte att den är dålig, men inte heller bäst som man gärna vill framställa den. Nya 3-serien är dock otroligt välbalanserad och har ett riktigt bra chassi. Sen beror det på hur man mäter väghållning? Varvtider runt ringen eller i vardagen?

Problemet generellt, även om BMW varit ganska duktiga på att hålla nere vikten, är att bilarna får mer avancerade chassilösningar men bilarna blir också tyngre och tyngre.
Paap Reeder
... mötte i helgen en röd Volvo 850 i en vä-kurva.

Det var på en 70-väg och V12:an snurrade på i ca 60 kmh på väg mot glasskiosken.

Min bedömning är att volvon höll ca 150 kmh i mötesögonblicket. Eftersom jag hade sidorutan nere till hälften så hörde jag tydligt hur det tjöt om däcken då volvon krängde och vajade hit och dit.
Den driftade faktiskt i ca 50 m och på väg tillbaka från glasskiosken kunde man ana sladdspåren.

Nu vet jag inte om föraren var full, allmänt galen eller nerdrogad i största allmänhet och körde på blanka däck med en brusten stötdämpare och felinställd toe-in eller utan framfjädrar men det jag minns var min första reaktion:
"Hugaligen ... vilka risig väghållning"! ... sedan kom tanken att han inte fixar detta ... vart skall jag styra? o s v.

På alla konkörningar och banträffar genom åren har ingen BMW betett sig på detta viset! ... men han körde kanske utan framfjädrar ...

Jag vet! ... man kan inte dra en enda vettig slutsats av detta men jag kan för min del konstatera att jag är inte alls förvånad eller överraskad på nått sätt. Min tro efter ett antal tusen mil i tjänstevolvobilar = bilen var sannolikt i gott standardskick!

MVH /// Paap R

be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Dem sista sidorna på automobils tidning är en sammanfattning av biltester av sportigare bilar....Bmw ligger bland dem bättre överlag i konbaneövning sido-acc och hastigheter, imponerande är 320 si med grym "väghållning"
Men visst finns det snabbare bilar ideras tester tex Evo8 Porsche 997 RS4 m.m

Mpower
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.