AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
774

Bilen skakade utan någon anledning

S_
81
S_528 IA
E39-528ia
Hej,

Jag har en bmw e39-528ia. Jag har två frågor om någon vänlig själ har lust och tid att svara:)
Häromdagen var jag på väg till Stockholm och bilen plötsligt började skaka. alltså hela bilen skakade,jag trodde att motorn ramlade av:). Samtidigt tappade den kraften oxå och svarade inte på gaspådrag. Jag parkerade och stänge av bilen en stund och sedan startade igen och den skakade igen och det hördes nåt ljud från motorn. Jag började köra sakta och fenomenet började försvinna efter några minuter. Sen körde jag hela vägen till Stockholm och tillbaka utan några problem som helst. Bara en gång på väg tillbaks skakade den en liten stund. Jag har varit hos BMW och körde DIS på den och det fanns inga fel. Killen på BMW sa att det kan vara tändstiften eller orenhet i bränslet.
Jag har ingen aning vad orsakade det men bilen har börjat dra lite för mycket bränsle. Kan ni mek-kunniga förslå nåt?
Imorse märkte jag att det inte går att spola vindrutan. Det kommer ingen spolevätska alls. Vad kan vara fel? Vad ska jag börja titta på?

MVH
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
LÅTER SOM OM DET KAN VARA EN ELLER FLER TÄNDSTIFT ALLTERNATIVT TÄNDSPOLAR SOM GÅTT SÖNDER.
Låter som bilen gick på 4-5 cyl tillfälligt, det kan vibrera rätt ordentligt, lite beroende på vilken/vilka cyl som slutar tända. Man bör inte köra mer än nödvändigt, oförbränt bränsle går ut i katalysatorerna, de gillar inte detta.
Kan som sagt vara stift, bränsle eller annat som strular, lustigt att inget lagrats i felminnet.
Spolning: Fyll upp spolarvätska, lyssna om pumpen snurrar. Stopp i slangen är ett tänkbart fel, lossnad slang vid pumpen kan också förekomma, då rinner det under bilen istället.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.