|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har ett litet "lyx"problem... När jag köpte bilen (320i -89) så sa den förra ägaren att bilen inte hade någon servo, men ja börjar tvivla på detta... Finns möjligheten att den kan vara urkopplad/trasig?? Det saknas ett par säkringar i boxen och jag har behållaren (den bruna med svart lock) under huven men de va ingen olja i den... Att jag inte kollat detta tidigare kännns lite pinsamt med tanke på all tid jag har tillbringat både under och över motorn... har jag helt fel eller ska servooljebehållaren finnas på modeller utan servo?? Var sitter pumpen isåfall? På styrväxeln? Vore kul om någon kunde bekräfta mina misstankar... börjar ju få biffiga underarmar nu! Imorron ska de ut å grävas! Hej hej! Das leben ist kein probelauf! | |
|
Servot har inga säkringar, är helt mekaniskt/hydraliskt. Pumpen sitter under generatorn, och drivs av en egen rem från motorns remskiva. Nej det ska inte sitta nån burk på bilar utan servo. Finns det några rör/slangar till/på styrväxeln ?? på en växel utan servo finns det inte det. Gissningsvis har din bil haft servo, men det är trasigt och urkopplat. |
|
|
Som jag misstänkte då... Nej servon har förståss ingen säkring, de va ja som va dum igen =) Jag kollade nyss med ficklampa och visst går de slangar till styrväxeln!! Det går en rem under generatorn också så det är väl till pumpen då, men eftersom den gått ett tag utan olja så är den med stor sannorlighet trasig.... jag ska plocka bort den till helgen så se om den går att rädda! Tack för hjälpen! Das leben ist kein probelauf! |
|
|
Så har man servo då ja... ja hällde i en flaska hydraulolja å vipps hoppa den igång! MINST två år har bilen rullat utan olja i behållaren och nu funkar den.. otroligt, det är BMW kvalitet det! Das leben ist kein probelauf! |
|
|
Tyvärr kan glädjen vara kort, anledningen till att oljan försvinner brukar vara att styrväxeln läcker. Det brukar märkas efter ett par dagar när det börjar droppa om damaskerna. Men man kan ju alltid hoppas :) |
|
|
Ja men visst.... bilen läcker som ett såll och mina grannar blev nog inte så glada =) Till helgen ska ja söka läckor och försöka fixa, förhoppningsvis är det anslutningarna till styrväxeln som läcker och inte styrväxeln.... Finns det lösa packboxar att köpa till styrväxeln eller måste ja skaffa en ny?? Das leben ist kein probelauf! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.