|
|
|
|---|---|
| hej! har märkt att den försvunnit olja onormalt mycket och idag fick jag den sura sanningen. bilen läcker olja. iof bättre än att den drar olja, men iaf. va ute och körde lite och drog på på motorvägen, höll kanske 140km/h i två minuter och när jag sedan stannade så luktade och rök det under bilen lite grann. tittade som hastighast och då ser jag att det är oljestänk på avgassystemet och därav röken. det är inte mycket men irriterande och min fråga lyder: är det någon som vet om dem brukar läcka från något speciellt ställe eller nåt? sil packning och pluggpackning är bytt förra oilservice så uteslut dem två. tack på förhand. tobbe | |
| Hej Ägde en M3 -96:a som gått drygt 25000mil som förövrigt gick perfekt. Dock läckte den olja när man körde, kunde lukta lite bränt ibland. I mitt fall var det packningen till oljetrycksgivaren som inte var helt tät. MVH Ante | |
| Hade samma problem på min M3a och det visade sig vara en skruv som sitter inskruvad i blocket på höger sida längst bak på motorn. på skruven sitter det en fast packning som inte går at byta löst utan man måste byta hela skruven men den va inte så dyr på bmw. lätt att komma åt om man hissar upp bilen, tog en kvart att byta. | |
|
Hej! läckande VANOS? ser du olja uppifrån? MVH:Sakke |
|
|
blue 325. den skruven skall vara ett vanligt fel och är ofta den som läcker då läkage uppstår. Vanosen verkar relateras till det mesta vad gällande fel på M3 med 3,2 motorn. Själv tror jag inte det har med den att göra och Vanosproblemen är väldigt överdrivna! Är ett fåtal i det stora hela som verkligen haft problem med den. Rigo bilservice har varit auktoriserad BMW verkstad/försäljning men miste det pga "icke BMW flotta nog lokaler" men står fortfarande för mkt stor del av service på BMW bilarna här runtikring. Sen E36 M3an kom har de endast behövt byta en Vanos under alla år. Detta borde iaf ge en vink om att problemen förstorats upp en hel del. //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
| hej tack för alla svar! vanosenheten är snustorr både övertill och undertill. kolla efter den där skruven som skulle sitta baktill på motorn och ur den kom det vatten,, det är väl vattenavskiljarens dränering? har ingen lyft utan ligger på backen och det är svinjobbigt att se riktigt... oljetrycksgivaren vilken sida av motorn sitter den framifrån sett? bör nog nämna att kopplingen känns annorlunda efter detta,,, den tar långt ner och ibland när motorn är varm och man kör i köer så blir det trögt att få i växlarna så man får koppla igen... kanske vevaxeltätningen som gått sönder och skvätt olja på kopplingen? den biter bra som fan, tycker den borde slira om det är olja på den...tack på förhand | |
|
Är du säker på att du har hittat rätt skruv? ur min kom det iaf bara en massa olja, om man skruvar ut den så ser man att det sitter en kula med en fjäder inuti skruven, det är alltså en sorts ventil, har för mig att det stog 1,0bars ventil i bmw:s etk. Länk |
|
| okej, ska kolla igen.. vad är det för storlek på skruven? så vet man iaf lite om hur den kanske ser ut.. tobbe | |
| har hittat stället som det läcker ifrån.. höger sida av motorn om man står under. vid grenröret typ,, sitter som en plugg in i blocket och där sipprar det ut.. rätt trångt inunder där. ett jävla ormbo till grenrör, värsta extraktorhistorien ju haha.. ska ner till bmw nån dag och köpa ny plugg. tack för all hjälp | |
|
ja precis den ser ut som en plugg skruven med spår i för skruvmejsel. men man kommer inte inn med någon skruvmejsel där för det är ju som sagt trångt men med bits och spärrskaft gick det bra. Länk |
|
| japp, ska ner och köpa en ny.. en fråga till bara: va gör den skruven för nytta egentligen? | |
|
Den är en oljetryckventil som reglerar trycket upp till toppen. |
|
| okej, tack för svaret.. och för all hjälp!! | |
|
Tobbitutt: Jag böt denna ventil på min förra M3 -93. Det är lite trångt med gick bra. Så du är inte ensam om detta problem. Är man inte dalmas så får man försöka komma upp sig på annat sätt! |
|
| okej MickeL.. det tog BMW Group en bra stund att ens få fram den i ETKn.. men på måndag eller tisdag byts den.. jävligt gött att det inte va vevaxeltätningen,,huh.. tack för hjälpen allihop! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.