|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Ska och titta på en 325ix -90 till helgen . Vad ska jag kolla efter för brister.och kända fel Har fått bilder på den och den ser väldigt fin ut.Servicebok finns ej till den.importbil Tacksam för svar Natalie | |
|
Rost ska du kolla efter på E30. Håller just nu på o svetsar och slipar på min E30. mvh |
|
|
Tack för ditt svar Stavros. Tankte mer på drivlinan och hur man kollar upp det /N |
|
|
Drivlinan har jag ingen koll på vad gäller ix. Men sök inlägg här. Har funnits mängder med inlägg om 325ix på forumet förut. mvh |
|
axelsson |
Kolla ljud från växellådan som på alla andra bilar. Åk till en gds hall och hissa upp bilen och kolla på driv knutarna, damaskerna och axlarna om någon läker.. Om nått av de 3 läker måste man byta ut alla som går på ca. 3600... drivlinan finns det ix:ar som har problem med, dock vet jag inte hur man kollar det, men lysna som sagt efter ljud.. Rost i framskärmar hägrar på e30. Lycka till ! |
|
Kika även på begagnatguiden för E30 modellen, där står lite om vad du bör tänka på. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Tack så mycket ska kolla upp det på Lördag Mvh Nathi |
|
|
Hej Nathi. Om du enkelt ska kolla funktionen på en ix är det lättast att hissa upp bilen. Alla hjulen ska hänga fritt. Ta gärna en kompis till hjälp. Börja med att rotera ena bakhjulet, då ska det andra också rotera åt samma håll, eftersom det är en diffentrialbroms bak. När du gör detta ska även framhjulen rotera med. Det är inte säkert att bägge framhjulen snurrar åt samma håll eller att bägge roterar samtidigt. För att kolla så att den främre diffentrialen fungerar, ber du kompisen hålla fast det vänstra framhjulet medan du roterar ena bakhjulet. Då ska det högra framhjulet rotera. Be sedan kompisen att hålla fast det högra framhjulet och rotera bakhjulet igen. Då ska det vänstra rotera. Om du bara får det ena av framhjulen att roterar så är nog troligaste felet en trasig drivknut. Det brukar vara en av de yttre knutarna fram som säger upp sig. Det går inte att köpa lösa knutar längre, man måste således byta hela drivaxeln. Kostar omkring 2500-3000, kanske mer. Hoppas min info kan hjälpa dig. Mvh Danne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.