|
|
|
|---|---|
![]() 13.412 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Noterade nyligen att mina överfall till vevstakarna var märkta med B4 eller B3 Länk så jag är lite nyfiken på om någon vet vad denna märkning syftar på. Vikt? Märkning för matchning mot vevstaken? Motorn är en M30B35 som sitter (satt) i en E34 535i -89. |
|
Vet ej om det är samma typ av märkning som på Volvos motorer. Deras är dock märkta med A,B eller C beroende på olika borrningar i cylindrarna. Effekt är inget utan kontroll! Kim Karlsson, Kalmar |
|
Smiley© |
bmw-slangen: Vet inte vad just den märkningen är för, men om det är en märkning för att matcha mot vevstaken så brukar märkningen sitta på sidan på överfallet (och på vevstaken) så att märkningarna sitter brevid varandra. Subidius: Den A B C märkning du tänker på är för volvos klassning på kolven/cylindern (klassning på diametern) och har inget med märkning på vevstakarna att göra. /Thomas |
|
Ja det va det jag tänkte på. Hade för mej att det även stog på överfallen (det va ett tag sen 740 motorn va nerskruvad) Men på volvo är det ju angivet på överfallen vart dom ska sitta (1,2,3,4) Så va det :) Effekt är inget utan kontroll! Kim Karlsson, Kalmar |
|
Ok, då kan vi nog utesluta A,B,C - klassningen. Skulle vara lite galet om det var så, för det är bara 3:ans överfall som är märkt med B3, de andra fem är märkta med B4. Ska ändåså ta mig en närmare titt på vevstakar+överfall om någon dag, så jag ska se om det finns mer markeringar. Men är det någon som vet om detta är någon standard markering från BMW fabriken (alt. tillverkaren som BMW får leveranser ifrån) eller om det har tillkommit senare (motorrenovering eller dylikt)? |
|
Kan tillägga att det stog B8 på (alla) överfallen på min M20B25a Effekt är inget utan kontroll! Kim Karlsson, Kalmar |
|
Subidius: Var dina överfall stämplade såsom mitt på bilden ovan? Antar det är en märkning från BMW fabriken för att underlätta återmontering av överfallen (dvs slagmärket skall alltid vara riktade mot sexans cylinder). Har inte haft tid, men ska ner till garaget idag och plocka bort resten av kolvarna och hålla utkik efter mer märkningar. |
Har rotat lite mer i detta och hittade en kort notis i Bentley 3 Series (E30) Service Manual boken att stakar+överfall brukar delas in i olika viktklasser där varje viktklass har ett alfanumeriskt värde. Misstänker att kolvar har liknande klassning (stod tex A4 under mina BMW original kolvar - som dessutom var Mahle kolvar). Vevstakarnas överfall var dessutom mycket fint utmärkta, precis som Smiley sade tidigare. Samma märkning på vevstake och överfall Länk som skall matchas. Det nummer som står har ingen koppling till vilken cylinder vevstake och överall till så det får man skriva upp (i mitt fall hade cylinder 1-6 nmmer 38,99,76,03,01,90). Vevaxelns överfall var dessutom lika fint utmärkta med nummer 1-7. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.