|
|
|
|---|---|
|
Hur är det egentligen? Är bilar med många hästkrafter mer olycksdrabbade än andra bilar? (vad som menas med många kan väl diskuteras, men ni fattar säkert) | |
|
Givetvis är dom de i yngre herrars sällskap. Sen så är ju dyrare (nyare) mer prestandabilar med stöldbegärliga. Om du tänkte på försäkringspremiernas lägen.. |
|
|
Mitt "offensiva" körsätt passar sig bättre med en stark bil. Hade jag haft motorsvag bil så hade jag säkert kört likadant som nu med följden att jag gjort några fler riskabla omkörningar än i dagsläget. Nu har det i princip aldrig hänt. Dåliga omkörningar alltså. hehe ja jag är nog ute på hal is med mitt resonemang men va fan det är så det känns. mvh |
|
| Dvs. Starkare bilar är säkert inblandade i fler olyckor. Men inte i mitt fall skulle jag tro. | |
| Hmmm, det hade ju varit intressantare att höra någon uttala sig som hade lite mer på fötterna. Frågan var väl inte vad vi tror, utan hur det faktiskt är. Har funderat själv en del på detta, men har inte hittat någon bra statistik. | |
|
Troligtvis så är det en blandning. Det sker säkert något fler avåkningar procentuellt sett med motorstarkare bilar samtidigt som det är en grupp som det är lättare att ta ut mer pengar av. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
En grupp som det inte talas så mycket om är "morfar" och hans gäng när dom drar runt på Coop parkeringen och backar in i kreti och pleti. Oftast små olyckor som aldrig hamnar i statistiken. Javisst ja, höll på att glömma ungarna som kastar ut dörren i grannens bil på stormarknaden oxå så det blir nog 50/50 på den avdelningen oxå. |
|
|
Skillnaden är att dom lackskadorna som blir vid parkering eller uppslängda dörrar betalas i princip av ägarens årspremie på bilen. En skrotad M5:a kostar lite mer att fixa/ersätta. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
kilroy |
Det finns en mängd statistik när det gäller olycksfall med motorfordon, både officiell statistik och statistik från bl a försäkringsbolag som oftast inte är tillgänglig för alla av marknadsföringsskäl. Det finns också mycket officiell internationell statistik samt en del statistik från EU, en del av den klassad och därmed inte allmänt tillgänglig. Man måste också skilja på skadestatistik och riskstatistik. Försäkringsbolagen använder motoreffekt (cylindervolym) som en av parametrarna vid premiesättning. Detta grundar sig på, efter vad jag erfarit, ett samband mellan motoreffekt och skaderisk. Sambandet stöds av en del statistik, framförallt internationell sådan. Däremot finns det betydligt tydligare kopplingar mellan andra parametrar och olycksrisk... - Ålder - Kön - Erfarenhet - Körsträcka - Vädersituationen - Typ av väg ...bara för att nämna några. Om man samkör olika statistikparametrar med varandra (kön, ålder och motoreffekt) kommer man med all sannolikhet hitta ett tydligare samband mellan yngre män (yngre än 25) och motoreffekt. Svaret på den ursprungliga frågan blir alltså "JA", däremot finns det parametrar som har större betydelse. Mvh kilroy "Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad" |
|
Googlade lite i ämnet och även färger finns kartlagda i statistiken ha ha ha, men i Sverige så har färgens betydelse "mattats av" iom halvljusets upplysande *suck* av medtrafikenterna. Så, nu har jag varit rolig för en vecka framöver. |
|
| En billackerare jag talat med ansåg att de avkörningaar som hänt här i närheten med dödlig utgång berodde på de breda fälgarna de hade på bilarna, de skulle locka ungdomarna till att köra fort :) | |
| näää,,, snarare beror det på skit bakom spakarna!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.