AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
495

V8 givare fråga

ol
68
olbo
525i -93
Har lite ojämn tomgång på min pärla. Tror att det kan vara fel på den givare som sitter på högra sidan fram på kamaxelkåpan.
Vad används den till ? Hur mäter man upp den ? Om jag tar loss kabeln från givaren så går motorn som vanligt, ingen skillnad ? Vid motståndsmätning så ger den inga mätvärden, helt annorlunda än mätvärdena man får när man mäter upp givaren som sitter nere på vevaxeln.
Givarna ser nästan likadana ut föutom infästningsflänsen. Kan någon vänlig själ med en V8 mäta upp sin givare och meddela sina värden ?
Tack på förhand.

Olbo
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
hmm du ohm mätte väl när motorn var av? Om det är en varvtal/lägesgivare så får du en spänning i form av en sinuskurva ifrån givaren.
Dvs växelspänning.
Mät växelspänning på den och se om du får ngt.

ol
68
olbo
525i -93
Jag OHh-mätte med motorn av och kabeln från givaren lossad från kontaktdonet på motorn.
I kontakt donet finns det 3 stift där varav 1 stift är märkt 1 med mycket liten siffra. På den andra givaren som sitter på vevaxeln så kunde jag mäta fram ett ohm tal mellan stift 1 och 2. Enligt Elschema så skall stift 3 vara jord till den skärmade kabeln. Mellan vilka stift skall jag mäta växelspänningen ?
Jag har hört att enligt vissa så skall denna givare endast användas till BMW´s diagnosutrustning och inget ha med motorns funktion att göra. Är det någon som vet hur det förhåller sig med detta ?

Olbo
ol
68
olbo
525i -93
En komplettering med mätvärden.
Vevaxelgivaren:
Stift 1 - 2 522 OHM
Stift 1 - 3 0
Stift 2 - 3 0

Kamaxelgivaren ( den misstänkt felaktiga )
Stift 1 - 2 0
Stift 1 - 3 0
Stift 2 - 2 1220 OHM

Alltså, helt olika värden ?

Olbo
ol
68
olbo
525i -93
stimpenbmw2 vi har ju samma modell,
Kan du mäta på din så vi får klarhet....

Olbo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.