|
|
|
|---|---|
|
Såg en E24 i ögonvrån på en parkering idag. Eftersom jag jagar en dylik att bygga på var jag givetvis tvungen att vända och inspektera. Noterade Alpina-plogen fram med dekor och allt. Suck tänkte jag, en pinsam wannabe. Stannade och klev ut och läste: "B7 Turbo" i grillen. Men hallå? Varför? Jag gillar inte dekaltrim... Går runt bilen och ser att de rätta grejerna verkar sitta på, inklusive plaketten på mittkonsollen. Jag inser eftersom att detta är äkta vara. Men... Såna finns ju knappt? Och häruppe... Jag tycker åtminstone att jag borde hört talas om bilen. Men där stod den i alla fall, svenskreggad med ett skattekvitto från -02. Hur många finns det idag och hur många av dem finns i Sverige? --- Going sideways. | |
|
Det finns en röd 80:a (eller 81:a) i dina trakter. Bilen har varit till salu en längre tid . Det finns 4 st registrerade E24 B7 Turbo i Sverige , men den röda i Norr finns ej med i bilregistret som en B7 Turbo !! Hälsningar Ando Gunnarsson www.alpinacs.se |
|
|
A.G; Står den som 630 CS? Det är väl inga Alpina byggda innan 83 som står som Alpina i Sverige? Mvh Stephan Ps; Jag har läst ett antal tester/artiklar om Alpina publicerade i Tyska Auto Motor und Sport åren 77-87, bör kunna vara intressanta att lägga ut på alpinacs.se |
|
|
Stephan. Den som "Jarls" har är reggad som en B7 Turbo om jag inte nu missminner mig totalt :) , men det stämmer att Alla Alpina bilar äldre än 83 ej SKA kunna registreras som ALPINA i Sverige. Jag forskade en hel del i detta för ett par år sedan då jag hade möjlighet att köpa en E24 B7S och det visade sig att det var tvärstopp , tyvvär :( men förhoppningsvis ändras denna regel så att vi kan få in lite gamla Alpina bilar i landet . Det låter helt klart intressant med de tester du har ! Ta kontakt med Morgan Hasselkvist så kan ni gå vidare i ärendet :) morgan@alpinacs.se Hälsningar Ando |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Tjena Ando! Jasså när det snackas B7 så vaknar vi till!? Hörde att du ev ska införskaffa en ny vassare kam till din, eller? MVH Patrik |
|
Spiidfrik. Antalet B7 Turbo E24 som tillverkades är följande. B7 Turbo 12/78 - 2/82 153 st B7 S 5/82 - 9/82 30 st B7 Turbo / 1 4/86 - 8/87 110 st B7 Turbo / 2 kat 10/86 - 6/88 20 st Totalt 313 st bilar och hur många av dessa finns kvar ? Det är nog ganska svårt att spekulera i men en gissning från min sida skulle ligga på 150 - 175 st |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Ando! Har hört talas om att en eller ett antal M635:or modifierats med Turbo av Dinan i USA. Något du känner till om? Är lite nyfiken på hur många som finns. MVH Patrik |
|
Tjena Patrik. Jajamensan , när man ser något om B7:or så rycker det till i fingrarna :) Har ev planer på att gå igenom toppen i vinter och samtidigt göra en "oskyldig" liten effekthöjning (50-60 hk) , men vi får se hur det blir ! Angående DINAN så vet jag att de gjorde ett antal M635 med Turbo , men hur många ?? De hade även en variant av "vanliga " 635 med Turbo som gav 383 hk :) Hälsningar Ando |
|
|
Jag antar att det var ejneborns du såg? Länk Den har han haft jättelänge men den brukar mest stå i en lada hemma hos dom.. |
|
| Jag tror att jag hört ett rykte nån gång om att den bil som Benke länkar till importerades sidosmälld och repades i Sverige. | |
|
Det vet jag inget om, kan kanske kolla det.. Däremot såg fick den inte reggas när den togs hit, så därför är den kört så lite. Sen hörde jag att den var ner till tyskland, och om det var för att få regga in den eller vad det nu var vette fasen, men tydligen verkar den få användas numera. |
|
|
Det stämmer att det finns rykten om att Bilen i fråga var ordentligt krockad då den kom till Sverige för många år sedan. Jag har talat med säljaren för ca 1,5 år sedan (för en kamrats räkning) och frågade då om bilen varit krockad / omlackad men fick då svaret att bilen aldrig varit krockad eller omlackad . Bilen var tydligen hemtagen från Schweiz och fick sedan gå ner en "sväng" till Tyskland för att sen reggas in i Sverige , troligtvis som en 630 / 633 . Vad som är sanning om denna bil vet bara säljaren ! |
|
|
Lånar tråden. A.G: Min polare har en Alpina B9 3,5iA E24. Den har 260hk istället för de vanliga 245hk. Hur pass vanlig är den? Jag har hört att de bara byggdes ca:2-3st av dom. Kanske har frågat dig i annat forum. |
|
|
Duffyman. vad jag har hittat så tillverkades det ingen B9 E24 med 260 HK ! Men B10 E24 med 261 Hk tillverkades mellan 7/85 - 6/87 i 44 ex . Hälsningar Ando Gunnarsson www.alpinacs.se |
|
|
Henrik: Exakt den bilen är det! Tur att den är röd och äldre än -83 (och har ett luddigt förflutet), annars hade jag varit tvungen att sälja mitt liv och köpa den! :-) --- Going sideways. |
|
|
hehe, det kan jag tänka mig att du skulle! Tycker den borde vara prutbar den där, har ju varit till salu så länge jag kan komma ihåg.. //BEnke Synnerligen OT Spiidfriik Det ser ut som det tillkommit ett 24v till AWR, nästan så du får utveckla litegrann :) Drömmer fortfarande lite då och då om ett köp, ska bara först fixa ett garage och en lyft ;) |
|
|
Benke: Du har PM ang AWR. --- Going sideways. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.