|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Använd kallförzinkning på sprayburk i många är som grund fungerad mycket bra. Länk ///MVH Hasso Länk |
Paap Reeder |
JohanE! Var och köpte mig en dito burk på Volvo idag. (Fick betala 223:- mot dina 206:- ... men så är livet) Nu står det följande text på anvisningslappen: "En lufttorkande primer för rostskyddsande målning på plåtytor i svetsförband. Färgen ha r elektrisk ledningsförmåga vilket underlättar svetsning. Fett och olja avlägsnas noggrant innan målning utföres. Målningsytan måste vara torr. Ej lämplig som grundfärg under en annan färg. Bästa resultat erhålles på blästrat underlag." Då är frågan ... vad menas? Det är alltså inte frågan om att lägga plåten kant i kant - MIGa - blästra fogen - lägga på denna primer - lägga på grundfärg+spackel+ o s v. Vad jag förstår skall man blästre plåtkanterna - lägga på denna primer - lägga plåtarne litet om lott - MIGa ... och sedan följer grundfärg, spackel o s v. ... eller har jag kommit helfel. Man kanske skall lägga detta mellan plåtskarvarna - MIGa och sedan lägga Hassos kallzink på + o s v??? Jag trodde man skulle lägga denna primer som grund för grundfärgen. MVH /// Paap R |
|
Primern är vad jag hört till att läggas mellan två plåtytor som ska svetsas ihop med till exempel punktsvets. Går även att använda miggen. Det är inte en grundfärg som läggs på svetsen efteråt då färgen man lägger ovanpå troligtvis inte tål denna primer utan reser sig då. Du har förstått rätt i detta "Vad jag förstår skall man blästre plåtkanterna - lägga på denna primer - lägga plåtarne litet om lott - MIGa ... och sedan följer grundfärg, spackel o s v." Men var noga med att inte få ut primern där du ska lacka sedan. ///BMW - Was sonst! |
|
Paap Reeder |
Tackar Johan! Jag har dock numera ... inte helt säkert ännu men det lutar ditåt i a f - putsat upp min MIG-nivå till att köra kant i kant. Har köpt en bra svetshjälm så man kan jobba med samma klarsikt som på köksbordet hemma. Skall fixa till det bättre med de två skadorna jag har på E28:an ... ca en stor tändsticksask vid kopplings- resp passagerarens hö fot. Begriper inte hur dom kommit dit men beror sannolikt på den läckande glasluckan jag haft några år.' " ... snart är det vår! ... och MIGen gåååår"! MVH /// Paap R |
|
Den svetsbara zinkgrundfärgen ska du bara använda där du inte kommer åt. tex vid svetsing av golv så kommer du åt på båda sidorna så där är det blästring eller noggrann slipnin+borsting som gäller och sedan någon bra rostskydds/grundfärg på och på den en täckfärg. Finns inga e28 som inte har hål nere vid fötterna :) /// Kristian |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.