|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, jag är ny här, alfaist som nu köpt bmw :) Köpte en 518 -87 i fint skick. Dock började motorn konstra sig för för några dagar sedan och blir bara värre och värre (känns det som iaf). Symptom: När motorn är kall så går den relativt bra, inga större problem. Men när den börjar bli varm så hackar och har den sig. Inte så att man inte kan köra, men hela bilen rycker o nästan skuttar fram när man ska köra iväg. Har bytat stift, rotor och fördelarlock. Kollade även på tändkablarna idag och nog tusan var där en kabel som, vad jag kunde se, hade brunnit lite (?). Skarvade till den, putsade med smärgelduk på kontakterna och mätte sedan motståndet i den, det såg bra ut :) Därför misstänker jag nu att det är något vajse med bränslesystemet (iom att det verkar vara värmerelaterat) Finns där någon givare eller dyl. som jag bör kolla upp? Kanske putsa och 5-56:a någon kontakt? Något spjäll som kärvar? Lmm eller bränslefiltret (vet inte var dessa saker sitter)? En sak till, ovanpå ventilkåpan så sitter där en slang, det ser ut som om det har tryckts ut olja ur denna slang (förmodar att den har med vevhusventilationen att göra), men jag hittar ingen vevhusventilationsburk? :S Finns där ingen? Väldigt tacksam för snabba svar! //Christian | |
|
Jag hade ett liknande symptom på den E28 518iS -88 jag tidigare hade som vinterbil, fast värre än ditt. Det slutade alltid med att bilen dog, men gick alltid igång efter någon minuts vila. Hur som helst så efter två veckors felsökande med nya tändkablar o.s.v. så försvann problemet med 5-56 i kontakten till luftmängdsmätaren. Testa det, och lycka till! En annan sak som kan vara värd att testa är att plugga avgasreningen. Dra bara ut slangen som går in i luftrenaren och plugga bägge ändar. Fungerar bilen bra nu har du felet i någon av de två klockor (vad de nu kallas...) som sitter på rören mellan avgas och luftrenare. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Tack för ditt svar Davve! Gick igenom alla kontakter (inkl. lmm-kontakten) som jag kunde hitta igår, med smärgelduk och 5-56, trodde detta hjälpte för jag provkörde en runda och då gick den bra, men nog tusan gick den lika kasst (tom ännu sämre tyckte jag) efter ett tag igen :/ Har nu kommit fram till att det defenitivt är värmerelaterat, kall motor = går bra varm motor = hackar och upplevs nästan som lite slö vid gaspådrag. Känns trist att börja sin "bmw-karriär" med massa strul :/ Idag ska jag prova med att plugga avgasreningen! |
|
|
Happ, nya tändkablar och pluggning av avgasreningen gav ingenting :( Börjar nästan tro att det har med bränslet att göra nu. Var sitter soppapumpen och filtret? Fler förslag? |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Har du kollat om luftbälgen efter Lmm:n är hel,vanligt att dessa torrspricker och suger tjyvluft. Samma sak med slangen på ventilkåpan som tillhör vevhusventilationen spricker på undersidan och sedan läcker olja. Soppafiltret sitter undertill bakom passagerardörren, om jag inte missminner mig. MVH Patrik |
|
Tjena Patrik! Luftbälgen har jag inte kollat, ska inhandla startgas och gå över både den och alla andra luftslangar! Vevhusvent. slangen på ventilkåpan trycker ut olja som det är nu... Följde slangen neråt och vad jag kan se så går den "in i systemet" igen? Ingen burk där inte! Då kommer nästa fråga; hur rengör jag vevhusventilationen? Vad jag kunde se så får man montera av nästan allt som sitter ovanpå motorn, för att komma åt? En annan sak, om motorn står på tomgång och man skruvar av oljelocket, då mer eller mindre dör motorn direkt. Vad tyder detta på? Ska det verkligen vara så eller är hela motorn igensatt? Tack för bra tips iaf! Uppskattar det verkligen :) |
|
|
Bränslepumpen och bränslefiltret sitter under baksätet under bilen. Pumpen är förstås den med en elektrisk anslutning. Denna anslutning kan vara värd att kolla upp då den sitter väldigt utsatt under bilen. Dra av gummihättan och se ifall kontakterna är ärgade. Spraya sedan gärna på lite 5-56 i kontakten. Har du testat insprutningsrengöring som t.ex. K-Akut? Det är helt normalt att motorn nästan dör eller får väldigt låg tomgång om man skruvar av oljelocket. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Så, nu har jag kollat efter läckor i alla luftslangar men hittade inget. Däremot så var där ett par slangklämmor som satt lite löst, spände de och nu tycker jag bilen går lite bättre, men ryckningarna kommer fortfarande lite då och då. Köpte även nån insprutningsrengörning på Biltema, har hällt i lite sådant nu. Nästa steg är att kolla bränslepumpen och filtret, luftfiltret vet jag är bytt för bara några 100 mil sedan, men bränslefiltret vet jag inte, ska gå igenom alla kvitton jag fick med bilen, när jag kommer hem från jobbet. I helgen ska jag även kolla ventilerna, knackar ganska mycket från en specifik punkt, låter det som iaf. En ventil kanske är paj alt. helt felställd? En annan sak, en arbetskamrat körde bakom mig för ett par dagar sedan och hon sa att "bilen luktade illa och det kom svarta rökpuffar ett par ggr". Detta tyder väl på att bilen får fel bränsleblandning? |
|
| hela fördelaren kan vara på väg att ge upp,om du har någon kompis med lika bil så prova byt | |
|
Nu har vi bytat bränslefiltret och putsat kontakterna till bensinpumpen (de var rostiga), efter detta så tycker jag att bilen startar snabbare? Hur som helst, ryckningarna är fortfarande kvar! :( Det som nu är gjort: * Tändstift, tändkablar, rotor & fördelarlocket är bytt * Alla kontakter i motorrummet är putsade och 5-56:ade * Nytt bränslefilter och putsade kontakter till pumpen * Luftslangar är kontrollerade efter läckage, hittade inget * Ventilerna är kontrollerade och justerade Så vad finns då kvar att kolla? Öppna upp Lmm och kolla den kanske? Finns där något chip eller dyl. som styr insprutningen, som kan fela? En annan liten tanke bara, bilen ska gå på blyad bensin, men det verkar inte som om föregående ägare har varit så noga med detta alltid, kan det ge såna här problem? Om bilen har "lärt" sig att gå på blyfri och sen kommer jag och häller i blyad = märklig motorgång? |
|
|
Bränd ventil, eller iaf, början till bränd ventil???? Fel soppa=för varmt! Felaktiga/igensatta spridare? Dålig effekt på soppapumpen? LMM? Låna en annan LMM o testa! MEN: Jag tror faktiskt det kan vara bränsletrycksregulatorn eller tillsatsluftsliden/kallstarten eller tomgångsmotorn. Det är närmast troligt med kallstarten, när jag tänker efter....för då går motorn bra eller rätt bra när den är kall, men som en kråka när den är varm... Mvh Anders BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Tusen tack Anders! Nu har man lite mer att undersöka, perfekt :) Men... Var sitter kallstarten och bränsletrycksregulatorn? Kan man skurva isär dessa och rengöra de eller är det nytt som gäller? Tack igen! |
|
|
Beffe. Bränsletrycksregulatorn sitter där soppan går in i fuelrailen, den brygga där spridarna sitter fast under. Ser nästan likadan ut som de där "klockorna" till avgasreningen. Tillsatsluftsliden ska sitta i anslutning till insuget, kommer inte riktigt ihåg hur det såg ut på M10-motorn. Ja, lite svårt att förklara i ord... Ett bra tips är i alla fall att gå och skaffa Haynes handbok, många bra tips och bilder. En liten tröst kan väl kanske vara att allt du bytt och testat bara får bilen att må bättre. Lycka till! /David ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
En sak till, att kolla så LMM inte kärvar är enkelt. Skruva loss luftfilterboxen, då ser du en klaff inne i LMM, den ska gå enkelt att röra på utan hack. Den ska också vara i "stängt" läge med bilen avstängd. Den ska också fjädra tillbaka av sig självt. Att kolla så den ger rätt signaler kräver ohm-mätare. Behöver du hjälp med värdena och stift att mäta på finns det i Haynes handbok, eller kan jag kolla efter i min. Men jag sitter förstås kanske inte här alla gånger du behöver snabb info... ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Tack för tipsen Davve! Nu har vi kollat LMM och klaffen löpte så fint så. Vi har även bytat tändspolen då den förra visade nästan dubbelt så mycket motstånd och Ohm, som den borde. Detta gjorde ingen skillnad :( Bränsletrycksregulatorn hittade jag, men vad är det jag ska kolla? Går ju in en liten slang i ena änden och en tjockare slang i den andra? Det är lite märkligt, ena stunden går den som en klocka, men ett par timmar senare kan den gå som en påse skit... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.