AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.868

Vägljud m.m.

Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Jag har en liten fixering, och det gäller avsaknaden av störande ljud i bilen, blir helt tokig om nån list gnisslar etc. Därför blev jag förvånad när vägljudet visade sig vara rejält högt i den 318i E46 som jag köpte för någon månad sedan. Provkörde den bara med vinterdäck (regummerade!) hos handlaren o tänkte att det är väl skitdäcken som låter, men nu har sommarsulorna (två år gamla Bridgestone Turanza) åkt på och nån större skillnad i ljud blev det tyvärr inte.
Nån som åxå reagerat på högt vägljud i E46?
Kan det vara Bridgestonedäcken? Tips om rejält tysta däck mottages med taxamhet, likaså idéer/synpunkter/erfarenheter om "tilläggsisolering". Skall snarast införskaffa Noise-killer och asfaltmattor m.m.
Jag tilläggsisolerade en E36 rejält för några år sedan och den blev duktigt tyst, men immade ständigt igen, fick ha på värmen jämt för att hålla imman borta.

Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Vägljudet är jobbigt, men det beror nog också på att BMW är så tysta egentligen... blir tokig ibland på 540:n... den går tyst och fint för det mesta, men när det regnar och jag måste ha på torkarna så låter det "pssschh" varje gång torkarna når det övre läget...
Dino
Mr Shhh , Jag har haft samma problem med min 323ci som jag köpte för 2 veckor sen , det var samma sak där o jag trodde att det var nåt fel på bilen så jag bad BMW felsöka den , men de sa att det brodde på fälgarna+däcken för att jag hade 17 tummare men KONSIGT för jag har samma fälgar på min Cab o det låter mindre i den , i min E-46 så hör man verkligen LJUD FRÅN VÄGEN in i coupen tråkigt men sant ... Lösningen är väl att kasta på ett par 15/16 tummare men då föredrar jag heller ljudet :))

M-MotorSport
Hehe, trevligt att veta att man inte är den ända som blir galen av minsta lilla ljud i bilen... Har skrivit upp en del saker som jag misstänker är missljud... Bara ut att provköra andra E36:or och se om det är normala ljud eller ej =)

Mvh Tobbe

*Pedanten* ;-)
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Det var väl själva fan åxå - nu har jag upptäckt mer ljud, från fönstret på förarsidan. När jag kör över ojämnheter så "knäpper" det ibland från fönstret, eller knakar. Så otroligt störande, man sitter bara och väntar på ljudet. Nån annan som råkat ut för nåt liknande?
Min högerframdörr låter lite (vibrerar) när jag kör på ojämn väg... Tror nog att det är alla el-hiss kablar som låter... Tog loss dörrsidan och pillade lite här å var man det blev tyvärr inte bättre... =( Jag förstår hur det känns... Man bara sitter å lyssnar... Stänger av stereo och fläkt och funderar: Hmmmm är det där ljudet normalt...? =) Tillslut blir man vansinning..

Mvh Tobias

*GoNatt!*
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
`MRShhh:Försök att låna däck och fälgar med ett annat mönster och märke på,helst ett "finmönstrat" så du får en referens.

GLAD PÅSK !!
MVH
Hasso
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Köp en stereo eller byt avgassystem till nåt som låter fint så kan ni ju lyssna på det istället :) ,nä skämt å sido det är som ni skriver väldigt jobbigt med vägljud mitt tips är att satsa på däck med tätt och fint mönster fråga gärna däckhandlaren om dom har nått tyst märke eftersom dom oftast har testat däcken själva och därför vet en del om hur däcken beter sig...

Mvh Ricke
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Nu har projekt isolering - steg 1 kommit på plats.
Självklistrande bitumenplattor överallt under baksätet och golvmattan bak, samt i kofferten. I kofferten dessutom tre lager isolermatta samt en original bagagerumsmatta i plast. Fick pyssla en del med varmluftspistolen för att få bitumenplattorna på plats, men det funkar. Viss reducering av vägljudet har noterats! Nästa steg är golvmattorna fram, torped, kardantunnel samt att demontera innerskärmarna fram för att se om det finns utrymme att isolera ovanpå dessa. Vidare skall underredet få sig en rejäl duvning med massa.Tror dock att jag låter bli att ta loss innertaket på den här bilen, liksom dörrsidorna, dörrarna har ett tillräckligt solitt "stängningsljud" redan, och det verkar som om det mesta vägljudet kommer underifrån. Funderar på svart skumplast under den befintliga isoleringen på huven, är lite osäker dock på vad som sker om det kommer in fukt där.
Mr
17
Mr P
523 -99
Håller helt och fullt med om att 3-serien har för högt vägljud, när jag hämtade ut min första 328 blev jag paff av det höga ljudet och trodde att det berodde på vinterdäcken men när sommardäcken (16tum)åkte på var ljudet lika högt! 3-serien är väldigt dåligt isolerad, jämför du med konkurrenterna såsom C-klass, A4 och S60 så ligger BMW sämst till när det gäller oljud.
Dino
Bortsett från vägljudet så kommer det irritterande ljud från dörren osv . låter som plast eller nånting slåt mot varann .

Mr P , vad har du fälgar vilken storlek ? jag skulle vilja veta vad du har för lufttryck i de . du har väl en 323Ci ? tacksam för svar

M-MotorSport
Fr
1.139
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Den "nya" 3-serien från i höstas är betydligt tystare än tidigare e-46:or.( I varje fall när det gäller 318 )

märkligt... jag tycker min 328i -99 är väldigt tyst trots 16" vinterdäck på lm-fälg. Vi får se hur det blir med 17" AC-Schnitzer på GoodYear F1 däck.. Däcken gör ju en HEL del... profil 45 skapar nog en del buller.. :-/

Mr Shhh > Det där knakande ljudet vid fönstret då man kör över ojämnheter har jag varit med om ibland också. Samma på farsans förra 520i -98.
Som tur är uppstår det bara ibland.
Mr
17
Mr P
523 -99
Dino, jag kör på 205 55 16"!
Luftrycket kan jag inte i huvet men jag följde det som stod i intstruktionsboken!
Mr Shhh: Om du nån gång ägt en mazda 323, så hade du inte tagit upp detta ämne, tro mej... :-)
/Bobby
Angående knakljud från framdörrarna: Har haft detta problem på både min före detta 318 E46 och min nuvarande 523. På ovansidan av dörrkarmen ligger det en gummilist, eller alternativt en textillist, som skall täta mot karossidan. Försök lyfta ut denna list en aning från dörrkarmen och smeta på apotekets vaselin mellan list och dörrkarm. Jag vet ej ifall konstruktionen är likadan på E46 som på E39 eftersom jag själv aldrig kollade på E46:an. Hoppas problemen löser sig! Det är ett ohyggligt störande ljud!
Dino
Angående knackande ljud , så har jag nåt liknande i min fast den verkar komma ifrån Armstödet som sitter i dörren för den slutar när jag lägger armen på den tycker också att den är jätte jobbigt .

M-MotorSport
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Tackar för vaselintipset. Verkar kunna funka, faktiskt. Det här med ljud är ett känsligt kapitel, alltså, den saken är klar. Jag blir tokig av småljud, och det har jag ärvt efter farsan. Jag minns hur han ständigt satt och slog på olika delar av instrumenteringen så fort ett vibrationsljud eller nåt dök upp, när han inte slog efter mig och brorsan som levde rövare i baksätet...(Utan bälte naturligtvis, vi slogs om att få sitta på kardantunneln. Ren tur att man lever idag.)

Min fru kör en Toyota Avensis -01, och säga vad man vill om japanska bilar, men tyst som graven är den.
En lisa för öronen att köra den bilen, trots att det är en kombi. Nåväl, jakten på det minskade vägljudet går vidare.
su
174
super-dan
116i - 06
Haha,
Jag trodde att det bara var jag som behöver hörselskydd... Min E30 touring har ett grymt högt vägljud. Dessutom viner det ju rätt friskt om bakaxeln oxå. Jag trodde i min enfald att det var "touring-effekten" som gjorde detta... Man får väl ta fram värmepistolen och börja ljudisolera då...
BM
122
BMMMMMW
316ti Compact
318ti Compact (leksak)
540ia-03
Har nu provat på min 330 touring -01 med att byta till ett par "tystare" däck, från Dunlop sp2000 till Nokian hakka v (225/45 R17). Det blev tyvärr bara en markant skillnad.
Ska prova att kasta in lite asfalt mm mattor.
Provade föresten en E39 525 -01 också idag, vilken skillnad..!!! tyst som i graven. Den hadde visseligen 225/55 r16 och på min 225/45 r17.
Får jag inte min tytasre så får jag byta till en E39

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.