AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.390

Kostnader 8-Serien

Li
90
Lidmalm
Polestar 4 LRDM Performance -25
Jag håller febrilt på att leta ett vettigt exemplar av en 8-serie som hobbybil. Jag är öppen för både 840 samt 850.
Men jag blir avrådd av i stort sett allt och alla (150 elmotorer och bla bla bla) Jag har haft en 850i till låns över en helg i somras och jag har totalt snöat in på denna bil. Jag resonerar som så att bilen är min största och egentligen enda hobby och innan familj och hus är aktuellt vill jag passa på att ha en sån här bil.

Följer diskussionerna i detta forum noga, men det är några saker jag undrar över.
Jag har tänkt att från början betala lite mer för ett fint exemplar, men vilka kostnader kan man räkna med trots att servicar och sånt är skött ordentligt? Hur håller motorerna ihop när de börjar komma upp i en 15000-18000 mil? Olyckskorparna nämner stora summor på V12:ans grenrör, katalysatorer osv. Hur vanligt är det att svindyra motordelar går sönder på dessa bilar trots att dom är väl skötta?
Jag resonerar som så att värsta tänkbara scenario är ett totalt motorhaveri där jag får sälja bilen med en trasig motor och förlora hela den mellanskillnaden som blir. Men det anser jag mig ha råd med.
Kostnader för försäkring, soppa och sånt bryr jag mig inte om då jag bokför det på "nöjeskontot". Får dra ner på krognotorna helt enkelt vilket jag mer än gärna gör.

Nu blev det långt här, men jag känner bara att jag måste få lite uppmuntran att ändå komma till skott och köpa min drömbil för stunden.
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Tjena Lidmalm

Kul att höra att fler är på G och gillar denna bil.
Jag har ingen koll på kostnaderna mer än hört att allt är dyrt.
Ser fram mot andra svar på din fråga, då den är relevant även för mig.

Z3MPOWER
Ärligt, jag tror att bara du köper rätt exemplar så får du överkomliga ägandekostnader om du nu inte är som Asken och vill byta allt för få nybilskänsla så köp din drömbil du lever bara en gång!

Mvh Stephan
ob
23
obbelix-76
850iA -91
under de 6 år jag har haft min så är det inte något som har havererat förutom en sprucken slang till kylaren ( trol pga byte av termostat ) och en hängsäkring som glappade.

Bra mycket mindre krångel än min gamla 525 som behövde service då och då.

köpte min för 190000 för ca 6½ år sen .
He
347
Hellboy
440i GC -18
Under det år jag ägt min så har jag fått byta spridare x12, instrumentkluster och koppling.

Min förra E31 hade jag i två år och under den tiden gick ingenting sönder.

Mvh,
Hellboy

S70B56 - Lowest production engine in BMW History - 1,510 units.
Visa användare
153
Baader Meinhof wagen
325 Xi Touring -06
Hej!
Min har också gått finfint, har fått byta startmotor (8000 spänn) och två bränsleslangar i gummi i motorrummet(400 spänn) i övrigt har det inte varit några problem, all el och sådant funkar som det skall.
Jag fick prisuppgift från BMW att inspektion 2 kostar 12 000. Denna lät jag dock också utföra hos en fristående verkstad som är duktiga på BMW för 9000 kr.
Vad gäller katar, avgassystem och sådant, behöver man ju inte köpa BMW´s original prylar vilket sparar en rejäl slant.
Jag köpte i och för sig en tämligen snikutrustad E31 just för att jag hört alla mardrönshistorier om en massa elmotorer o.s.v
Se bara till att köpa ett ex där föregående ägare haft råd att serva bilen och byta ut delar som blivit slitna.
Jag är jättenöjd. Min nästa uddatering blir nog andra ljuddämpare och eventuellt hårdare dämpare och fjädrar, inte för att grejorna är slut, utan för att det är kul!

Lycka till med ditt köp av kokainsläde!

Li
90
Lidmalm
Polestar 4 LRDM Performance -25
Då slog man till idag då och köpte sig en röd 850 91:a. Livet har kännts sämre än så här kan jag säga. Körde den från Linköping till Stockholm idag och den går som en dröm. Hoppas den håller ihop nu. Kommer gärna på alla små träffar, speciellt i Stockholmstrakten. Vilka dagar/veckor är det vid brostugan? Skulle gärna vilja bekanta mig med andra E31-ägare.

Här är några bilder på bilen
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Grattis du ser ut att ha fått tag på en fin en. Lika röd och blank som min:)
Tipset är att låt Bil&Motorteknik testa bilen när du gör en oljeservice så får du ett oslagbart underhållsprotokoll för ekonomiskt åkande de närmasta åren.
Bli Pro-medlem och upp med den i galleriet och börja blogga så blir vi fler 850bloggare. En klassiker före sin tid:)
Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ypperligt yrkesval btw, Bensinstationschef, mycket lämpligt med tanke på motorn, inte i förbrukning men om man vill rulla många mil:)
Hmmm kanske ska ta och köpa mig en egen bensinstation...
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.