AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.208

Dansande tempmätare

BM
48
BMW_Ante21
525iAT-93
Hejsan!

Märker ibland att min tempmätare får fnatt... Den går från mittenläget vars den vanligtvis brukar stå när till botten.. sen helt plötsligt kan den stiga upp till mitten för att sen falla sakta ner igen... och sen stiga nästan till mitrten för att sen falla igen.. sen kan ´den stanna i botten ibland också..

Kommer alltid varmt från fläkten och inget tryck alls eller annat i kylsystemet..

Är tempgivaren dålig? Vars sitter den på min bil?
är det den som sitter i expansionskärlet?
BM
48
BMW_Ante21
525iAT-93
Ingen som ids svara?

Har vid närmare koll konstaterat att den inte alltid "Dansar" fram och tillbaka... Ibland går den aldrig upp när man kallstartat bilen och farit och köra.. man kan köra och köra och den stiger inte.. Oljetempen når en 80c men tempen ligger i botten ännu.. sen stängde jag av bilen och testade slå av och på tändningen.. en gång så började tempmätaren klättra mot mitten men gav upp ganska fort och bara föll ner igen

Och ibland stiger den som vanligt för att sen plötsligt bara sjunka helt ner ..

Den går aldrig över kl 12 iallafall..
och kommer alltid varmt från fläkten
övre kylarslangen känndes lätt att trycka på faktiskt när jag stängt av bilen? Luftfickor i systemet som stör givaren för temp?
Påverkar de här bilens gång om tempgivaren inte fungerar?

Vars sitter mina givare? De borde väl kanske vara dom?
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
kommer inte ihåg hur det ser ut på m5:an, men på de flesta bilar brukar det sitta en givare och kabel vid termostaten. Dessa kablar brukar ha en förmåga att ärga och då kan tempmätaren få frispel.. Prova annaes med att lufta systemet så du är säker på att du inte har några luftfickor.
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Glapp i huvudistrumentet? Hade liknande fenomen på min E34'a, berodde på div. glappande lödningar.

Freude am fahren
BM
48
BMW_Ante21
525iAT-93
Om jag hade luft i systemet borde det kanske inte blåsa jämnt med varm luft i kupen? Borde ej heller vara luft i systemet då inget är gjort åt det, och den tar ej vatten heller eller dylikt
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Här har du lite givare att kolla!
Nr 13 är för vatten temp och kostar ca 400:- hos BMW om jag inte missminner mig.
Du hittar dem ovan grenrören!
Länk

MVH Patrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.