|
|
|
|---|---|
|
Tjena vad ska man tänka på när jag ska köpa en 530 diesel ?? 184hk el 193hk är det några stora skillnader va de gäller driftsäkerhet, bränsleförbrukning ?? har kollat lite på den här Länk och är lite sugen, oroväckande låga mil bara..också var den chippad...kan de vara nåt kanske ? tacksam för svar | |
|
jag har en 530d at-01 o är helnöjd me bilen, jag har 193hk motorn o den kom 01, den du titar på har 184hk men de borde inte va så stora skillnader tror jag, men provkör så märker du om det passar dig med diesel eller om du gillar bensin bättre, jag har chippat min med kcr box o den går som ett skållat troll efter det hej o hå bengan |
|
|
vad ligger ni för på blandat körning? Och då vill jag ha siffror som stämmer både med kcr eller dylikt och utan? Blir det stor skillnad med en sådan box? vad ligger skatten på en sådan då? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Hej! Jodå, LÅGMILARE finns (men är inte många..........). Bilen importerad -03 (i trafik 030314) bilen tillverkad 00/04, de brukar inte vara särskilt "gamla" när de säljs - vilket ger att bilen varit i trafik knappt tre år vid importtilfället (om den inte stått LÄNGE hos nå'n handlare i Tyskland(?)). Det är med andra ord inte otroligt att den haft 14.000 på mätaren redan då...... Räkna kallt med 5.000 mil eller mera per år i Tyskland för den här typen av bil - kortare körsträcka bör kunna verifieras kraftigt för att ha någon trovärdighet. Men det är förståss min inställning - och bilen KAN givetvis vara en pärla oavsett vad den (i verkligheten??) gått, tycker man att skick harmonierar med pengarna så........... varför inte! Mvh/Saij |
|
|
peter,,,, jag har nyss satt i boxen men jag har tankat 2 gånger efter att boxen blev isatt o då har den dragit 0,8 per mil MEN det är inte normal fart som jag kollat jag har ca 40 mil till jobbet o åker tidigt på morgonen så det går mellan 120-170 för det mesta, däremot fick färddatorn spel när jag satt i boxen den visar att den drar 0,58 vid samma körning,, hursomhelst så e inte 0,8 mycket o klaga över med den körningen *S* hej o hå bengan |
|
|
bengan: Är det rejäl skillnad i effekt efter att boxen installerades? Hur mycket extra Hk(Nw skulle boxen ge och tex omkörningar och accerelationerna blev dom snabbare? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Jag kan bara rekommendera. Kanonskön bil med ett bra drag + bra bränsleekonomi, om man kör mycket. Jag har läst på forumet att man ska vara försiktig att sätta trim på diesel med automat pga att vridmomentet blir för högt för lådan. Lycka till. |
|
| Tycker den ser lite ovårdad och sliten ut... | |
|
Min drar 0.63l milen (manuell) mestadels landsväg (kör ~18-20mil om dagen) Går som en dröm, tyst och fint. Det jag hittills bytt som inte kan betraktas som slitdelar är LMM och ett kablage som var glapp. Lagom kräm och fin som dragbil. Orkar enkelt släpa på racerbilen, det är knappt märkbart att man har något bakom. Annat generellt E39 Kolla rost i baklucka, yttre hörn nedanför rutan. Rost i dörrar och huv, i dess kittskarvar. Samt innanför tankluckan i fågelbadet. Köp en -01 eller senare, eftersom faceliften inte bara innebär en visuell förbättring, mycket av generella uppdateringar är även införda mot denna facelift uppdatering. Det enda man kan klaga på om man sitter i tre timmar om dagen i bilen, är den sugiga stereon, Ljudkvaliteten funkar ju knappt till radioteatern i P1 Men det är ju ett generellt BMW problem, kass orginalstereo oavsett tillval. |
|
|
peter,,,,,, enligt kcr ska man få ca 230hk o 470nm med boxen, det kanske man får ta me en nypa salt men det är en klar förbättring iaf, omkörningar går i ett nafs ingen direkt hästspark men det suger iväg som tusan. hej o hå bengan |
|
|
peter,,,,,,,,,,,,, jag glömde svara på din fråga om skatten,, den e hårresande 8500 om året på min bil men den e tung väger 1940 kilo fullsmetad me lull lull, polaren har en likadan bil men inte lika mycket lull lull o den e 70 kilo lättare o billigare skatt men jag vet inte hur mycket billigare hej o hå bengan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.