|
|
|
|---|---|
krukan6 |
Jag har köpt en 328i Touring och undrar hur man kan få lite mera hk ur den utan att det skall kosta skjortan. Har hört talas om att byta till 325ans insug. Är detta nåt att satsa på? Vill gärna ha lite tips please! |
|
Att byta insug är nog det första du ska göra. Du kommer att märka en ganska stor effektökning. Du kommer att hamna på runt 210 hk. Och det kan ju inte vara alltför dyrt på skroten. Lägg till ett koniskt filter för 1000 kr och ett sportavgassystem för 5000 så får du nån hk till. Köper du ett chip eller unichip för ca 3000-6000 så får du omkring 15 hk extra. Det finns ju även en hel del saker till för under 10000 kr/st. Extraktorrör...utbyteskatt (men då blir det olagligt), trimkammar, portad topp m.m |
|
krukan6 |
Jag är ingen mekaniker själv så jag undrar hur svårt det är att montera ett insug. Vad är Extraktorrör? Utbytesskatt? |
|
krukan6: det är en E-46 du har va. är oxå intresserad av vad AndersG har för tips o ideer =) ska iväg o kolla efter ett koniskt sport luftfilter från K&N ska tydligen ge mest. |
|
|
Har är en sida om m50-insug vs. 52. Kolla om du hittar några tips. Mycket fakta är det iaf... Länk Jag antar att du har en E36 (iom att det är en touring-98) Mvh Anders S. |
|
|
Har precis gjort ingreppet !! Det gav ingenting !! Jag måste "mappa" om eller göra ett typ Unichip som kalibrerar in alla faktorer.Insug Öppetfilter Avgas system mm. Nackdelen är att Unichip kostar ca 6000.- och mappning ännu mer. Kimpa -96 328 Touring |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kimpa328:Lärpengar kallas sånt.Kostat mig många vackra slantar också genom åren. En kollegas son var till Norrköping och chippade sin 9-3 turbo: chip, rostfritt raceravgas,mm Monterat klart 185 till 225 kostnad 10.000 kr.Rätt så prisvärt faktiskt. När en chippoptimering av en 528 kostar ca 3500kr för 10- 12 hkr. MVH Hasso |
krukan6 |
JAg skrev fel. Har en -97a E36. Vart kan jag ändra mina inställningar? |
|
Jag ska i helgen byta motor i min 325a till en 328a.. Då jag flyttar över 325ans insug + insprut till 328a motorn.. Efter det så får jag åka o mappa om härligheten med lite x-tra hästar som följd... trimkammar, öppet filter, fullflödes system från kat.. Jag kan hojta till med siffror när det är klart .. (har blivit rådd av många att flytta över 325 insuget pga bättre flöde) // Micke |
|
|
Tja!! Var o slängde i ett K&N sportluftfilter igår i min bemmer 328Ci-00 E46 =) faan vilken skillnad det blev. känns mäst över 4000rpm Var en klar skillnad mellan orginal och K&N rekomenderas nakdelen är att filtret är stort som fn =) men det låter lite roligare oxå... synd att bilen är så bra isolerad |
|
krukan6 |
Vilken HK fick du nu dÅ? Vaddå stor? Fick du flytta på nåt ? Var det problem att få dit den? |
|
vet inte antalet Hk men man kan räkna med mellan 5-10hk lite olika mellan olika bilar. nop det var inget problem att sätta dit det, mitt problem var att det inte fick ligga emot strålkastaren, atutomatiskt strålkastar inställare.. eller vad det heter =) Någon som vet vart man kan fåtag på 325:ans insug ?? race on...... |
|
|
trexen: Du har ju den nya M52 motorn din bil passar nog bättre med ett 330 insug. Det var någon på detta forum som gjort det i höstas på sin. Prova att söka på forumet Kimpa Familje Racern |
|
|
Det var "Lillen" som gjort det med sin Z3 2.8. Jag åkte med han förra veckan och det gjorde skillnad! Vi har likadana bilar och hans hade mer riv och karaktär. Den orkade varva lite längre med bättre klipp på topp som följd. /Per |
|
|
zodiaken: Hur var det att montera nya insuget ?lätt, jobbigt ?? och vart köpte han det, o vad kosta det ??? Hadde Lillen: bytt till open air filter oxå ? eller hadde han orginal ? Race on.... /Marcus |
|
|
Enligt honom vart det relativt enkelt med mekkunskaper. Han köpte det på BMW. Det är ju enda stället att köpa 330 insug på. Om man inte tar det via en verkstad då. Han har bänkat både med och utan open air och det gav 3hk mindre med open air så han kör med burken. Du måste dock skaffa Unichip. Kostar ca 6000:- Total kostnad ca 12.000:- tror jag det landade på. /Per |
|
|
Ringde Polarn på BMW i stan, 330Insuget kostar 4100:- inkl moms. Någon som vet vilken chipning som är bäst ? Superchip eller Unichip ?? Vart finns det att köpa supersprint ev hela kittet =) race on. |
|
|
Unichip!! Att ni aldrig lär er. Superchip är ju ett vanligt standard chip. Det anpassas inte efter din bils specifikationer! Supersprint säljer väl var och varannan tillbehörsbutik. bildelsimporten har dem t.ex /Per |
|
rax |
...mer hästar?, jag vill helst behålla dom som trots allt bör finnas. Den stackaren har nu blivit beroende av STP. Det är samma visa varje gång jag sopar i en flaska...oj va bra den går! Känns som ett fall för Sverker O. Har ingen annan märkt detta? -Till ämnet: Har köpt M50 insug, tänker montera utan mappning...(har chip). Hoppas nu få ca 300Hk :) |
|
Rax, Känns som att något inte står rätt till. Det ska inte behövas en flaska STP i veckan för att bilen ska gå bra. Jag föreslår att du gör en koll på din kärra.' Min kärra går lika fint varje dag, utan hostmedicin :) Mvh Anders S. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.