AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.793

Min e60 vibrerar?

Mr
57
MrDiesel
BMW 530dA-M 06
Hej min bmw vibrerar, när den har stått ett tag och man kör iväg så hoppar bilen upp och ner från 60 och uppåt till 120. Vid 90 skakar även ratten. Det är som värst när den har stått ett tag, men det vibrerar även annars med.Har balanserat alla fyra däck. Har varit inne på bmw ett antal gånger dock utan resultat. Någon som vet??

Mvh Daniel
Mr
57
MrDiesel
BMW 530dA-M 06
Ska tillägga att jag har 19" fälgar BMW orginal, 245/35/19 fram och 275/30/19 bak. Dom blir ju känsligare men större däck men min bil har gått 1300mil och är 5 mån gammal då ska väl inte bilen hoppa omkring. Det började redan när bilen var ca 2 mån gammal och 300 mil. Det blir bara värre och värre.

Mvh
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Har du inte varit in med den? Vad säger dom?

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Fel av mig...

Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Om det blir värre när bilen har stått, så tyder ju detta på att det är däcken som det är fel på... Hur länge är det snack om(stillastående altså)? dagar? veckor? KAn ju vara "flat spots" i däck, dock att bilen skakar även när den är i konstant bruk är lite mysko. Att vibrationerna fortplantas i ratten tyder ju också på däck/fälgar. F¨r mycket axialkast(ovala fälgar)? ovala däck?
Har svårt att tänka mig att ngt skulle vara så glappt i chassit att bilen vibrerar efter 1300mil.
Mitt förslag är att du provar en annan uppsättning av däck (kanske 18" i stället?) och se om det blir bättre(BMW kanske kan hjälpa med detta) Dina hjul är ju, om inte extrema, så iaf rätt så väl tilltagna och det g¨r bilen känsligare för små avvikelser, kosmetiken har sina nackdelar.
Är det RUN-FLAT?

MVH:
Sakke
Mr
57
MrDiesel
BMW 530dA-M 06
DrSakke:
Bilen brukar stå still 1-2 dagar max. Vibrationerna är ju även fram i bilen, den hoppar upp och ner och då skakar inte ratten den skakar vid andra hastigheter som vid 120 och bilen hoppar upp och ner från 60 och upp til 90-100. Fälgarna är inte ovala dom e ok. Måste ju nästan vara däcken? Det är INTE Run Flat.

Om däcken felar så måste väl BMW byta ut dom på garantin eller??

/D
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Det är klart att om det är däcken så är det däckproducenten/leverantören som ska stå för det. som sagt, prova ett annat sett däck/fälgar så man verkligen kan vara säker att det är det som är felet. Det enda som jag annars kan tänka på ang. vibrationer är ju drivlinan, obalans i kardan etc. borde dock inte ge skakningar i ratten.....

MVH:
Sakke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.