AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

BMW-träffar och sammankomster
3.380

29,6 mil hårdkörning på Scandinavien raceway i Anderstorp.

Sida 1 av 2
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Nu har pärlan fått bekänna färg riktigt. Expressen motorklubb hade i fredags ett "track day" på Anderstorpsbanan. Va skitskoj och man märker verkligen vilka punkter som man måste förbättra. Bromsarna på en standrad M3 E36 är verkligen skit! mina va så gott som nya men är tvärslut nu. Hann bara med ett par hårda varv innan det började kännas oroligt i mittenpedalen. När man kommer i 215 km/h nerför flygrakan är det rätt skönt om man kan få ner farten en aning innan kurvan..
Mina däck är inte heller nån höjdare! (Dunlop SP9090) Har aldrig kört på ett par gatdäck som gett så mkt däckskrik eller blivit så hala när de kommit upp i lite temp! Att man inte kan förvänta sig underverk av ett gatdäck på bana är självklart, men man tycker ändå att ett så kallat högprestandadäck skall klara lite tuff körning!
Nya Audi S4
Nya Audi RS4
BMW M3 E36
BMW M3 CSL
BMW M3 E30
BMW M5 E60
Corvette
Porsche Carerra GT
Porsche Carerra4
Porsche GT3
Porsche Turbo
Mazda Miata (första samt andra generation)
Lamborghini Gallardo

Har säkert glömt lista några men de va gott om riktigt vassa bilar vilket är spännande att köra mot!
En annan skolj sak va att jag i utgången till flygrakan hade CSL`en ungefär 2 billängd bakom, men han kom inte förbi på rakan. Skulle uppskatta att den tog in ca en billängd.
Att CSL inte är ett monster rakt fram visste jag redan men jag trodde skillnaden skulle va större mot en gammal E36a.

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
Kul med trackdays på anderstorp jag bor i närheten så man ser ju en o annan grym bil. Anderstorp (hela varvet) tar rätt hårt på bromsarna. De flesta gatdäck överhettar på bana. Måste fråga om du hade problem med alla fyra däck eller bara fram?
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Hade problem med alla 4 däcken. Men det käns redan på gatan om man ligger på lite att dessa Dunlop inte är mycket för världen jämfört med ex Michelin pilot Sport som jag åkt på innan . ja visst sliter det hårt på bromsar mm men jag hade ändå förväntat mig lite mer av BMW`s för tidens vassaste. Men jag har hört många som kritiserat M3ans bromsar så nu kan jag ju iaf gå i god för att den infon stämmer.

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
Anders hur mycket har du kört på bana?

Göte Sjögren
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Andreas heter jag om de va mig du menade.. Jag har väl kört bana ett 10-tal gånger. Dock aldrig med min egen bil innan.. Har kört min brors Alfa 156.
Alltså inte mkt till erfarnhet här inte. va det du som va på Anderstorp?? Isåfall va det riktigt trevligt att få byta några ord med dig och en fröjd att se din bil genom kurvorna. Insugningsljudet går inte av för hackor det heller!

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Tycker det absolut svåraste är att få en bra ingångshastighet i en kurva.. Åker man för fort in vill bilen understyra så då får man släppa av lite och minska rattutslaget lite för att få tillbaka fästet, sen när de känns bra fram vill han sticka med baken istället. Tar tid att lära sig rätt spår och bromspunkter, men det är kul som attan under tiden! Filmade min körning så man har ju suttit framför tv`n några timmar efteråt och det ger faktiskt en hel del de med. Kul att se ens handlingar i olika situationer;)

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
Nä de va inte jag som var där och körde. Kör du orginal pads på din bil?

Göte Sjögren
Tjena!
Va de du Göte som vann på sturup?
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
ja allt e orginal va gäller bromsar.

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
Hej Beckis, jo det var jag på Sturup.
Mycke häftig körning av dig.
Hur mycke har du kört bana?
Kommer du ner och försvarar din vinst nästa år?
Inga tankar på någon annan bil till nästa säsong,
typ Porsche?

Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
SjufemtiotreBTG: Du kanske har några bra rekomendationer vad gäller bromsar? Gärna ett vettigt, ekonomiskt men ändå välfungerande kitt.

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
tr
259
triss
m3 -96 racebil
Andra belägg, bättre kylning och klok bromsvätska räcker ganska långt. Ev. skivor också.

Keep up the good work!
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Jo jag vet att de blir ganska bra med andra belägg samt olja men jag vill ha tips på märke/modell.. nån borde väl bytt på sin bil tycker man

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
a_wingard73
Belägg som funkar bra är pagid gula även svarta funkar bra. Svarta tål ytterligare högre temp än gula, men dom gula används mycket för långlopp och ska hålla lite längre. Performance friction 01 belägg är rikigt bra tycker jag. Att tänka på är att ju bättre beläggen klarar värmen ju hårdare påfrestning på skivorna blir det.
Dessa belägg kan köpas på forza respektive pean sweden.

Jag har dock på en -03:as m3 bytt skivor till performance friction och porsche fyrkolvsok med performance friction belägg och är mycket nöjd med bromsarna nu.
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Tack för de tipsen. Min brorsa köpte Red*Dot skivor och belägg till sin Alfa 156 och det blev sen en helt annan bil! Skivorna är yttepyttesmå jämfört med M3ans så man kan tycka att mina iaf borde va hyfsade jämfört med hans, men icke.. De är bra sug i dom varv efter varv på bana, medans mina mattas direkt.

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
Bromsteknik är i allra högsta grad avgörande för om bromsarna ska orka med flera varv.
Fjuttar man en stund och trycker pedalen halvhårt mot golvet bygger man upp oerhört mycket värme i bromsarna och det dödar dem.
Bromsa hårt och så kort stund som möjligt.
Jag menar inte att du bromsar på ett dåligt sätt, men det jag skrev kan vara värt att nämna i detta sammanhang.

Välkommen till Länk :-) Sök lite där så får du snart ett hum om vad som fungerar bra för andra E36-åkare på banan.

/Anton
Tack för det beckis. Jo man måste väl ner o försvara sig i Falsterbo Classic Trophy. Faktiskt väldigt kul, en riktig pulshöjare att med officiell tidtagning försöka prestera max på ett varv på sturup raceway. Körde du själv i tävlingen oxå? I övrigt tycker jag fortfarande CSL är great bang for the bucks, trots att jag nu haft den ett bra tag, underbar bil faktiskt.
Nya porsche GT3 rs är fin.

Anders jag håller med i det som sagts, det behövs inget mer än riktig broms olja samt pads som passar din körstil(matchar de sätt du bromsar bilen)

I övrigt har ju Anton en poäng i det han säger.

Ju mer erfarenhet man har av bankörnng desto bättre klarar man sig på orginal prylar. Oftast är det de som har mindre erfarenhet som tycker sig behöva 380mm skivor samt matchande 6-12 kolvs ok. Man bromsar sig ju inte snabbt runt en bana. Vi hobby förare tenderar just att bromsa lite mycket på varvet. Obs detta är ett känsligt ämne, det är sällan någon egentligen vill inse detta, men det är väldigt vanligt faktiskt. Jag gör det o många med mig.
Har du en gång fadat bromsoljan byt direkt, kokpunkten blir lägre för var gång den kokas. Jag har aldrig fadat varken olja eller pad i min CSL, folk prata om hur dåliga bromsarna är på den, dock anser jag att de inte vet vad de pratar om här, bromsarna på CSL är super. I övrigt byter jag olja 1-2 gånger per sommar!
Som du säkert vet går bromspedalen i botten om du fadar oljan. Fadar du padsen är pedalen fortfarande stum när du trycker hårt, dock uteblir bromsverkan.
Så vet man med sig( eller rättare sagt om man är självkritisk) att man kanske trycker in lite väl mycket energi i bromsarna på varvet är det en god ide att ha pads o olja som matchar. Sedan är saken biff!

Samt pads håller olika länge för olika personer. Kört carbopads fram på min bil, fick ut 6 bankörningar med dom(körde ner dom just stål mot stål utan att sabba skivan, så jag fick liksom ut max av dom). Sedan har man hört de som kör ner nya pads på en bankörning. Då kan man säga hur många gånger man orkar, jag bromsar inte för mycket, jag skulle fortfarande inte tro dom!!

Carbopads blåa, pagid gula RS29 eller säg carbotech xp8 funkar säker bra för dig. Får du broms problem med dessa, bör man tänka på hur man bromsar. Orkar man inte det kan du bromsa på som vanlig, men med säg svarta pagid rs14 eller kanske gråa rs 15 som är absolut tåligast. Dock med dessa två pads tar du lite mer skiva än de tidigare nämnda, dock ingen fara.
Kör hårt.
Mvh/ Göte Sjögren

Göte Sjögren
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Tack för er hjälp. Att bromsa så lite som möjligt och istället hårt ett par gånger är jag bekant med sen tidigare. Kör lastbil och samma teori funkar där... kör man nerför en utförsbacke och håller på bromsen lite nedtryckt nästan under hela tiden försvinner så gott som all bromsverkan på mkt kort tid.. Trycker man dock rejält ett fåtal gånger förblir bromsverkan nästan identisk som innan. Att med hjälp av pedalen kunna känna om det är oljan eller beläggen som gjort sitt va dock relativt nytt! För att göra snabba varvtider måste ju självklart knepet vara att bromsa så kort sträcka som möjligt. Alltid nyttigt att få tips från de med lite mer erfarenhet!

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
Anders, jag är långt ifrån någon expert på ämnet utan delar bra mina erfarenheter/upplevelser. Det är som sagt mer vanligt att man fadar oljan och inte padsen, därför är det lika vanligt att alla vet resultatet av fadad olja, pedal i botten. Dock får man ju tryck igen om man direkt släpper av när det börjar bottna, för att bromsa, släppa o s v kan man trots allt klara sig ok på bana med kokande olja, men man bör ju slå av på tempo, trots att man kan hinna runt en del varv ändå med fadande olja.

Mer ovanligt är att man överhettar padsen, men gör man det har man oftast tryck i pedalen, men bromskraften infinner sig inte riktigt på samma sätt, trots att man trycker fullt på en pedal som fortfarande har motstånd.

Det du nämner med lastbilen är väldigt intressant, och jag håller med till fullo! Särskilt intressant är att notera detta fenomen i absoluta toppfarter på autobhan. Detta är precis vad jag gör om jag behöver panikbromsa från nära 300km/t(mätarfart) på autobhan. Jag bromsar stenhårt en kortare sträcka, släpper av helt, för att stenhårt bromsa direkt igen en kortare sträcka. Jag släpper av efter möjlighet under dessa omständigheter. Detta resulterar i bättre nerbromsning, samt man slipper få paddisposal på skivorna(vad som uppskattningsvis i 98% av fallen tas för slagna skivor). En signal att man håller för länge på bromsen från dessa hörge farter är om man får ett kraftigt sjungande ljud under bromsningen, då torde då va dax att kort släppa för att gå på med full broms igen direkt.

Kör man från ca 300 och trycker på bromsen med ett svagare, långt tyck är det ju förödande för vilka bromsar som helst, särskilt om man har pads på som inte är gjorda för att klara extrem tempraturer.

När det börjar vibrera under bromsning är det i ca 98% av fallen paddisposal som är anledningen och inte slagna skivor skulle jag säga, när det gäller nyare skivor på prestandabilar. Att man slår nyare skivor på prestanda bilar av idag torde mer vara myt än verklighet, de tål att tempereras glödande utan att slå sig.
Dock körs skivorna under minimum mått och det således är mindre matrial i dom, ja då får man vara beredd få att de inte tar hand om enegin längre med resultat att de kan bli skeva eller totalt spricka sönder. Särskilt med hårdare pads som ger skivorna lite mer temp.

Mina ligger nära gränsen nu vad gäller min mått, med förhoppningen om att de fixar en körning till sedan åker de av.

Även 12 kolvs ok med tillhörande jätteskivor kan man ju få problem med. Nämligen oavsett vilka bromsar man har, bromsar man för sent så har man problem(out brake your selvf and the material). Inget kan upphäva fysikens lagar. Slutligen är det oxå lätt att kanske få väl mycket bromseffekt när man kör jätte koncepet, detta tillsammans med r-däck(r-däck gennererar ju som alla vet än mer bromseffekt) samt att vi hobbyförare gennerellt bromsar mer på varvet, så är det inte heller helt ovanligt att detta jätte kit kan få varvtiderna att gå åt andra hållet.

Göte Sjögren
Co
210
Conan
//M3 e36
320 touring -89
520 touring -02
Göte, kan du förklara mer vad "paddisposal" är för något?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.