AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
783

Saknar oljetryck

Pate
När jag "luftade" min 740iA -97 4.4L idag, började oljetryckslampan lysa. Motorn går klockrent, lampan lyser vid tändning på och släcks när man startar, men efter ca. 25 sek. börjar den lysa igen. Hemst tacksam för tips, råd, idèer och kontakt till tekniker.

Patrik
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag skulle absolut låtsa bli att åka med bilen! Visserligen är det väldigt ovanligt att oljetrycket försvinner så där snabbt utan det är troligen något annat mindre kostsamt fel! Jag skulle börja leta felet enligt nedan:
1) köp en ny oljetryckskontakt. Troligast är det den som lagt av!
2) koppla in en oljetrycksmätare för att verifiera att trycket är bra

Själv sätter jag alltid in en oljetrycksmätare i mina bilar för att ha kontroll på oljetrycket. Jag har tex haft hjälp av den när överströmsventilen i min 635CSi gick sönder och jag fick över 10 bars oljetryck vid 2-3000 rpm! Inte alls bra! Då höll inte O-ringarna tätt! Tillfälligt kunde jag köra bara jag höll motorvarvet under 1500 rpm tills oljan blivit litet varm! En annan gång skar oljepumpen i min 3.0S och oljetryckslampan lyste konstant upp till 1000-1500 rpm. På oljetrycksmätaren kunde jag se att jag åtminstone hade 1.5-2 bars oljetryck vid normalfart så jag höjde tillfälligt tomgångsvarvet till 1500 rpm och kunde köra 100 mil utan risk tills jag kunde byta oljepump. Jag har för säkerhets skull kollat lagerspelet på flera vev-och ramlager och det är "i nyskick" trots att bilen gått 60.000 mil!

Skall ni köpa en oljetrycksmätare så köp ingen billig variant där visaren drivs av en bimetallfjäder som värms upp för dom är alldeles för långsamma! Exempel på sådana (tror jag) är Biltema, Eccu mfl.
Köp i stället en VDO (eller motsvarande) där man till och med kan se oljetryckspulserna i motorn på tomgång! Dyr men bra!

Per L
Pate
Hemskt stort tack för tipset Per. Jag har inte kört något sen det hände,vi drog bilen till garaget och ställde in den. Jag ska koppla in en olje trycks mätare idag eller i morron och checka trycket.Jag undrar om någon vet vad det är för över trycksventiler i oljefilter huset,2st ventiler i botten och en ventil i röret för filtret "triligen för igen täppt filter ventil".Det går också en liten retur slang från filter huset,vad har den för uppgift?

M.V.H. Pate

Patrik
75
83
750.no
750il -88
745 -85
Retur slangen er for og tømme olje burken ved filter skift. menner jeg?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.