AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.628

Ska en 525iA E39 med M-pkt verkligen vibrera?

Tjena!

Har lite problem med ett bilköp. När vi köpte bilen upptäckte vi inte att bilen vibrerade lite lätt i farter över 80 km/h, framförallt så ser man/känner man det på passagerarstolen. Men eftersom vi var två vid provkörningarna upptäckte vi inte detta. Har testat att balansera både sommar och vinterdäck men det blir ingen skillnad!

Nu påstår försäljaren att en E39 med M-pkt SKA vibrera (rätt så lite ska tilläggas, inget i ratt endast solskydd och stol) eftersom den har sportchassi!!!????? Detta kan väl ändå inte stämma??? I så fall så ångrar man sig väldigt mycket att man inte köpte en "vanlig" E39:a.

Eftersom däcken kan uteslutas, vad kan det vara? Bussningar, dämpare...? På 8000 mil borde väl inte allt för mycket vara utslitet?
go
212
goldman
535ia-97
Kan vara att fälgarna är dåliga såsom skevhet.

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
tyvärr är E39 extremt känsliga för obalanser och slitage av olika slag. nu verkar ditt fall gälla en sedan, och det är ovanligt, för jag har uteslutande hört om touringar som vibrerar.
jag tror att det är så pass enkelt att fälgarna är lite dåligt balanserade, alternativt äggformade. frågar du inte däckfirman speciellt om att kolla rundhet osv så balanserar de bara.
annars är det vanligaste felet att man snålar vid däcksköpet. jag har tex suttit och hoppat med kumho-däck så till den milda grad att jag aldrig kommer att köpa sådana igen. de får orimligt lätt värmeplattor och ståplattor som tar veckor att köra ur. regummerat på en E39 är ko-dumt, det går aldrig att å bilen vibratinsfri då.
annars finns det tusen och en anledning, sök på forumet på E39 and vibrationer så har du att läsa en vecka. min personliga åsikt är att småvibrationer som inte kan härledas till något annat kommer från bakvagnsbussningar som börjar ta slut. men då har bilarna ofta gått runt 20000 mil.
hur som helst, försäljaren har fel, kör du på en jämn och fin väg så ska inte passagerarstolen hoppa...

mvh Johan
Tack för svar... Jag var först helt säker på att det berodde på fälgarna som jag trodde var lite skeva eftersom de har lite parkeringsskador, men så bytte jag till vinterdäck för och testa - köpte till och med två nya vinterdäck (Nokian) och satte bak eftersom jag tror vibrationerna kommer därifrån. Blev ingen skillnad alls!? Så man blir ju både förbannad och ledsen - eftersom man inser att man aldrig kommer att hitta felet utan och byta hela bakvagnen...

Nu börjar man ju misstänka att bilen är skuvad - trots att bilen är svensksåld, servad på märkesverkstad och köpt begagnad på en viss auktoriserad BMW återförsäljare med "premium garanti" - då bussningar o.s.v. ej borde vara utslitna på endast 8000 mil (knappt inkörd ju)!

Man skulle väl köpt en ny SAAB eller GOLF GTI eller nåt istället, typiskt!!!

Johan, satt och läste inlägg om vibrationer på E39 i 4 timmar inatt - har dock ändå inte kommit fram till något.
Visa användare
164
Emelie
540ia -98
Hur är det med bromsskivorna?
Har du kollat dom? De kan avge en viss vibration.
Jag trodde först inte att det skulle kännas i olika farter
utan mer konstant. Men min vibrerar lite grand i vissa lägen runt cirka 100
Det var skivorna...

-=Ingen BMW,ingen körglädje!=-
Emelie, nya skivor + belägg runt om för någon månad sedan. Vibrationerna är snarare konstant från ca 80 och uppåt.
Intressant, jag har också M-paket på min och den vibrerar lite mellan 100 och 120 km/h. Jag kan tillägga att bromsskivorna är lite skeva.
/Anders
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Förklarade du för firman som balanserade om däcken att hjulen till bilen måste vara 100% balanserade helt utan toleranser? Andra bilar klarar det, BMW E39 gör det inte.

Är det säljaren på en aukt. BMW ÅF som sagt det till dig att det är normalt att bilen vibrerar med M-pak?

Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Balenseringsvikstolernas allra, helst absolut 0 gram kvar vilket kräver extra noggranhet,man kan man tolerera max 3g men 5 gram kvar så vibrerar det, du känns om en sten fastnar i däcken.(5 gr räknas OK på vilken annan bil som helst men inte E39.
Orunda däck kan inte balenseras bort, max höjdslag är av BMW specad med 1mm och det är inte många däck som klarar detta, framförallt inte av lågprisvarianterna, också väldigt noga vid monteringen av hjulen, att dom dras jämnt och hårt innan bilen sänks ned på hjulet.
Vibrationerna verkar komma från bakhjulen när det skakar i stolen, Nokia är inte ett däck som bruka ha en accepterat rundhet tyvärr, har jag erfarit och flera med mig. Men har man otur så kan även ett kvalitetsdäck inte vara inom toleransen och då får man bara hoppas på en tolerant och förstående gummihandlare
Mera att läsa här.
Länk

///MVH Hasso
Länk
Herr Gaspedal och hasso, både ja och nej. Jag bytte ju till vinterdäck för att jag hade problem med vibrationer och det så jag till däckfirman. Det var därför jag även köpte två nya för att han sa att han inte kunde balasenera slitna däck perfekt. Sedan kan man ju fundera på om de verkligen balanserade dom perfekt... Och Nokian däck som jag köpte är ju tydligen ingen höjdare avseende rundhet som hasso skriver, typiskt att man inte visste detta innan...

Herr Gaspedal, japp det är till och med en säljchef på en BMW ÅF som sagt detta. Han påstår att bilar med M-pkt ska vibrera lite medan bilar utan sportchassi inte gör det!? Vem i hela världen vill då ha sportchassi på sin BMW om man måste stå ut med vibrationer i motorvägsfart?!

Anders129, märker du också detta på passagerarstolen och solskyddet?

Kanske ska tillägga att det inte är mycket men det är så pass så att man blir tokig när man tänker på att man kanske måste stå ut med det i flera år och flera tusen mil. Idag har det även tillkommit lite skakningar i ratten vid 110-120 som jag inte haft innan.

Får väl helt enkelt åka in till däckverkstan igen - de var supertrevliga hoppas de är det när jag kommer in och klagar också!

Detta är lite pinsamt och säga - mest för BMW ÅF - men när däckskillen bytte däck upptäckte han att BMW ÅF hade satt på tre smala fälgar och en bred fälg och två breda däck och två smala fram!!!! Inte så konstigt att man inte upptäckt detta då det ju stämde med dimensionerna på däcken på bilen! Han berättade också att det är rätt så vanligt att bilhandlarna gör så - tex. om de behöver ha en ny fälg till sin egen bil!

Visa användare
164
Emelie
540ia -98
Allvarligt talat, hur skickliga är egentligen Aukt ÅF?

De är inte alltid super intresserade och ibland bryr dom sig inte om något så länge dom sålt sin bil.
Har varit med om flera gånger som Aukt ÅF tabbat sig.

-=Ingen BMW,ingen körglädje!=-
Emelie, det stämmer ju men samtidigt så är ju anledningen till att man köper bil hos en aukt ÅF att bilen ska vara i näst intill perfekt skick. Man betalar ju oftast ett överpris på en 10-30000 kr jämfört med privat för "tryggheten".
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bägge mina fd 528 och 540 har sportchassie ingen av dom vibrerar med perfekta hjul. 235/45/17 utom när det blir ståplattor som försvinner efter någon mils körning.

///MVH Hasso
Länk
hasso, ok då är det säkert däcken, bra på sätt och vis då det kanske går att fixa. Efter man lagt ner en tiotusen på balanseringar :) !

Hur är det med Dunlop SP Sport 2000E, har dunlop också problem med rundhet på sina däck?

Om mina vinterdäck ej är runda - finns väl firmor med speciella balanseringsmaskiner för att kolla detta, eller? - vad göra? Man kan ju inte gärna köpa fyra nya vinterdäck av annat märke som kanske är bra. Finns det något sätt att kompensera för orundheten?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nja Dunlop brukar nog vara hyfsade men det skiljer kanske på olika utförande o modeller Dunlopdäcken.

man kan ju försöka matcha däck o fälg dvs vrida däcket ett halv varv på fälgen för att kompensera fälgen högsta punkt mot däckets lägsta, men sånt kräver ju en tålmodig däcksgubbe, man ska i allfall inte se med blotta ögat att däck o fälg slår upp o ned när den sitter i balanseringsmaskinen.

///MVH Hasso
Länk
A.
111
A.Blom
540iA Touring-98
523i Touring-2008
Tja på er.
Stolen och solskydden vibrerade utav bara f'''n i min 540iat, som en av er skrev så har även jag lagt ut en halv förmögenhet på balansering av hjul(både sommar o vinterhjulen) Till slut blir man otroligt sur när inget hjälper!
För 2 veckor sedan bytte jag i ren desperation bakbalksbussningarna(silentblocken) och nu är den 100% vib.fri. Känns som jag fick en ny bil, det var värt varenda krona med facit i hand!

M.v.h Anders
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jo men har bilen bara rullat 8000 mil så ska inte det vara några bussningar som spökar, brukar enbart vara på mätarskruvade BMW som får den tendensen efter 8000 mil :)

Men självklart så är dåliga bussningar en vibrationskälla.

///MVH Hasso
Länk
Sm
148
Smerto
530IA M -01 E39
VW Bubbla 1303s 1600cc -74
Dunlop däck tillverkas både i europa och asien och jag tror inte jag behöver säga var de äggformade däcken kommer ifrån:)
Samuel2: Vibrationerna är så små att man knappt märker dom. Eller också undviker jag den hastigheten- ca 108 km/t.

/Anders
har man en bussning specielt i undre bärarbarna i framvagnen som börjar bli dålig så kan vibrationer uppstå.. Så va de på min bil.. Specielt ihop med lite hårdare däck såsom 17 " - 18 "

Men nu har min E39 gått 21 00 mil varav 11 000 i min ägo o den har haft ett ganska hårt liv så den vibrerar o låter lite varstans om man verkligen lyssnar o känner!

HP
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Hej!

Har m-pkt på min bil och jag känner inte några vibrationer på min bil som Samuel har på sin bil.

Har Dunlop sp 2000 på mina framdäck och GY eagle F1 fram.

Bilen har gått 10500 mil nu och inga problem förutom skivorna fram som är skeva nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.