AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.308

Göra egen balanserad signalkabel

or
725
oreo
323i -85
Har en Phoenix Gold EQ230 med tillhörande Phoenix Gold TBAT på ingång. Dessa skulle ge mig möjlighet att köra balanserat från HU till skuffen: TBAT kopplas på min HU (Nakamichi CD400) och från denna går signalen balanserad till EQ230 i bagageutrymmet. Sedan vanliga RCA till delningsfilter/slutsteg.

Skulle vilja prova detta, då jag fått höra att användandet av en balanserad signal minskar risker för störningar (särskilt på bilar där batteriet ligger bak) och skall ge bättre ljudkvalitet. Problemet är att jag inte får med någon balanserad kabel att ha mellan TBAT och EQ230 i köpet och att jag inte lyckats hitta ngn att köpa som passar till ändamålet då TBAT/EQ230 använder minidin 6-poliga kontakter = inte vanligt på balanserade signalkablar utan verkar mest användas till PS2 tangentbord mm.

Har därför försökt lista ut hur man kan fixa till en balanserad kabel själv, men då mina elektronikkunskaper är minst sagt begränsade är jag litet osäker på ifall det jag kommit fram till är rätt.

Det jag vill få till är en kabel med kontakter som beskrivs som "BLC" här ftp://208.187.38.55/Phoenix_Gold/TechSupport/blc.pdf Vad jag förstått är det en 6-polig minidin kontakt. I en diskussion på ett annat forum Länk tolkar jag det som att den kabel jag behöver är en skärmad kabel med två par partvinnade ledare och gemensam jord (som man skall kunna använda skärmen till).

Har försökt läsa på litet om vilken typ av egenskaper man önskar på en signalkabel och Supra hävdar att man önskar lågkapacitiva kablar - varför vet jag inte (kanske ngn kan upplysa mig?). Vet inte om detta gäller även för balanserade signalkablar, eller om det endast är på vanliga?

Har sökt på ELFA och hittat minidin kontakter (42-193-33 - det står dock inte om de är skärmade) samt flera skärmade och partvinnade kablar. Två partvinnade kablar benämns som lågkapacitiva (55-751-70 och 55-786-12) och en av dem (55-751-70) kallas även audiokabel.

Nu till frågorna:

Verkar en balanserad signalkabel av 5m 55-751-70/55-786-12 terminerad med 2 st 42-193-33 kontakter vettig eller finns det några andra bättre (eller mer prisvärda) alternativ?

Skärmen i 55-751-70 är "Aluminium/polyester-tape (foliesidan inåt)" - går det att använda denna som jord? Skulle 55-786-12 med sin skärm av "Förtent kopparfläta över aluminium/polyesterfolie" vara ett bättre val här?

Mini-din kontakterna verkar inte riktigt vara high-end - kan man få tag i kontakter av högre kvalitet någonannanstans? Har inte lyckats hitta några sådana själv....

All hjälp kring detta mottages tacksamt!

//Örjan C
Det är riktigt att balanserad överföring är mycket okänslig för störningar, det har dock inget med att batteriet sitter monterat baktill som i t.ex vissa BMW, vilket är en vanlig skröna.
Viktigt är även att signalöverföringen är galvaniskt skiljd mellan t.ex huvudenhet och förstärkare, vilket den normalt är vid balanserad signalöverföring. Skärmen överför inte signal, men kan ställa till det genom att förbinda minus/chassi på de olika enheterna och i miljöer med enpoliga elsystem och ett metallchassi som ena ledaren, som i bilar, kan detta innebära störningsproblem. Ett enkelt sätt att eliminera problemen och som ofta används är att bara koppla in skärmen i ena änden, godtyckligt vilken.
Balanserad överföring har länge använts i professionella sammanhang, både för audiosignaler och datasignaler, telesignaler osv. Oftast är in och utgångsimpedanserna i utrustningarna relativt låga, t.ex 600 eller 900 ohm eller något mera, vilket gör att kabelkapacitanser ger mycket liten påverkan, vid några meter som i en bil kan du helt bortse från dessa.
De kontakter och kablar som du hittat i Elfa passar utmärkt, kontakterna har skärm men som sagt, detta är av underordnad betydelse och ev. kan du behöva bryta upp skärmen i ena änden. Prova och lyssna, inget kan gå sönder.

FP
or
725
oreo
323i -85
Tack för svar! Då vet jag att jag inte är helt fel ute;-)

Den kabel jag föreslår är dyrare pga att den är lågkapacitiv. Om detta inte spelar ngn roll alls kanske man skall fundera på ett billigare alternativ som tex 55-727-14 (som kostar hälften så mycket) 55-784-22 (parvis skärmad (spelar det ngn roll?) som kostar en tredjedel) eller 55-759-07 (som kostar en fjärdedel så mycket).. Är det dum-snålt att titta på dessa istället??

//Örjan C
Jag föreslår Belden 55-727-14, den är lite mera flexibel än de rena datakablarna.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.