|
|
|
|---|---|
|
Nu är det dax att förstå vitsen med en bilklubb Och de som inte hittills förstått eller vetat om att det går att få otroligt fina möjligheter till billig körning på bana OCH god hjälp att få hjälp med att bli bättre banförare teckna då ett medlemskap och/eller hör av er till någon på BMW SC för mer information. [url]www.bmwsc.com[/url] Men så här ser läget ut just nu: [b]Citat:[/b] Klubbens Årsmöte kommer att hållas direkt efter avslutad banträff. Sista dag för att lämna in eventuella motioner är 30/9. Givetvis bjuder klubben på något smått, men gott att äta, och dricka under Årsmötet. Det är av absolut vikt att våra medlemmar infinner sig på Årsmötet oavsett om ni planerar att utnyttja årets sista banträff. Att arrangera banträffar, BMW Cup, och att utveckla klubben till något vi alla kan vara stolta över kräver en frivillig arbetsinsats från medlemmarna. Tyvärr har den arbetsinsatsen varit mycket begränsad. Speciellt från våra medlemmar på gatbilssidan. Enbart ett litet antal har fått slita under en längre tid för våra medlemmars och klubbens bästa. Vill ni att att klubben ska var aktiv, och kunna fortsätta att erbjuda våra medlemmar banträffar även 2007, vilket inkluderar samarbetet med våra grannländer, så är det nu ni behöver visa detta med ert deltagande och stöd. Det finns ingen anledning att bevara klubben i sin nuvarande form om inget större intresse finns bland medlemmarna. Dålig uppslutning innebär högst troligt att vi tvingas att avveckla gatbilsverksamheten, och flytta BMW Cup till någon extern arrangör redan 2007 ! [b]Slut citat.[/b] Så [B]ladda[/B] på nu för tusan!!!! Mer BMW bilar, mer bankörning, fräckare tävlingar med alla Nordens länder. Själv har jag föreslagit en form av supercup för gatbilar. Superstage (konbana), 201m + bankörning. Allt detta skall köras av en och samma förare samt att bilens däck skall användas för samtliga moment. Allt genomförs samma dag eventuellt under 2 dagar när det körs i samband med BMW SC träffar. "What we do in life -echoes in eternity" | |
|
Eftersom jag inte fick fråga i respektive modelforum så frågar jag här: Varför ser vi inte fler 1ägare, 3ägare 5ägare och Zägare på banträffarna som anordnas av BMW SC? Jag är mycket nyfiken på detta? |
|
|
Som icke medlem kan jag säga så här. Att träffa andra BMW ägare är väldigt roligt, men inget jag betalar 450 kr/år för att göra. Z'a folket brukar ha lite möten då och då utan att det kostar något. Åka på bana är kul, men sliter alldeles för mycket på bilen enligt mig. Skall man nu ut på bana vill man ju kunna satsa lite, inte bara ligga och finköra. Det är inte alla förunnat att kunna ha en bus/banbil ståendes i garaget. Dessutom är det ännu roliga att åka mc på bana. En hoj för 30 - 50.000 har samma eller bättre prestanda som en Z4M för 700.000, inget svårt val. Kan även tänka mig att det är många som skulle vilja men helt enkelt inte kan finna tiden, jobbet och familjen tar 90% av den vakna tiden. Jag hoppas det ordnar sig för BMW SC och att fler medlemmar drar sitt strå till stacken, men jag tror inte ni skall vara så förvånade över att läget är som det är. /Fredrik |
|
|
Det många gör är att satsa när de väl kör ut på bana utan att ha så stor kunskap eller erfarenhet att köra bana. Då sliter det otroligt på framförallt bromsar. Men med mer kunskap så minskar mycket av slitaget samt att körupplevelsen blir utöver det vanliga som på vanliga vägar. Jag har hittills mött många olika kategorier människor som när de väl fått en körning med t ex Richard göransson, så har det verkligen fått blodad tand och inser hur häftligt det är att åka elller köra runt en bana med standardbil. Då är inte de låga avgifter vi pratar om särskilt stora för entusiaster eller bilintresserade. |
|
|
Är det en myt kanske att BMW-ägare skulle vara mer intresserade av att köra bana än andra? Faktum är att de flesta som idag köper en ny BMW gör det för idag kanske mer för varumärke/image än något direkt intresse (eller är tjänstebilsförare). Har man en M-modell eller liknande kanske man vänder sig till andra klubbar (sportbilsavdelningen?). Jag tror ni helt enkelt överskattat behovet för vanliga människor i sina vanliga bilar för att köra på bana. |
|
|
Ja det kanske är så trots allt hmm en intressant tanke. Kanske det skall blandas upp så fler olika märken har banträffar samtidigt. Jag har varit med då bland annat AUDI och BMW kör sina träffar samtidigt. |
|
|
Klart att intresset finns, men det gäller ju att det är på en bana inom 20 mils radie och att det inte är allt för mycket adminikstration runt det hela (anser att det är mycket jobb med licenser för att köra någon gån om året) =) /// Viktor |
|
|
Massa pappers jobb håller många borta, hjälm, licens o massa annat. Varför inte låta folk köra på eget ansvar??? Det är möjligt i många andra länder o det går bra det... Själv skulle jag vilja pressa lite min tourning på banan men det kostar lite för mycket för min tuna plånbok :) BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Grabber, Svenska regler och lagar i Sverige. Varken förare eller bil är försäkrad under dina förutsättningar. När olyckan är framme, tar du ditt eget ansvar då också ? |
|
|
Jag har det intrycket att de sk gatbilsåkarna i SC känner att de får mindre och mindre "utrymme" för varje år och iom det tappar "lusten" att aktivera sig , rätta mig gärna om jag har fel ! SC har nog kommit till en punkt där det är svårt att blanda de som är "lite" intresserade av banåkning och de som verkligen brinner för det. Det är nog dags och inse att det kostar att köra på bana och inget är mer logiskt än att de som nyttjar banan också betalar för det . De 1800 :- som BMW CS tar för ett fullvärdigt medlemsskap , dvs man åker kostnadsfritt på alla ordinarie banträffar under ett år , är alldeles för lågt ! |
|
|
Hobbe: jag tar ansvar för mig själv men inte för andra... Skulle jag krocka på banan så får jag skylla mig själv! "De 1800 :- som BMW CS tar för ett fullvärdigt medlemsskap..." är lite väl mycket om en fattilapp vill testa EN gång sin bil o sig själv på banan. Alla har rätt men det borde finnas nåt i stilen av "prova på" o se om en viss person är "lämplig" för att kunna köra banan. Jag har aldrigt kört banan (förutom gokart) o skulle vilja göra det men har inte lust o råd att lega pengar på en licens. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Det ska givetvis vara "De 1800:- BMW SC tar för ett.............. " och inget annat. På BMW CS sommarträff på Kinnekulle så fick en CS medlem betala 700:- ( inkl provapå licens) för att köra ett par gånger under en dag. SC = BMW Sport Club CS = BMW Club Schweden |
|
|
Grabber, Prova-På möjligheter kommer att erbjudas även nästa säsong under vår-, och sommarträffen med moderklubben BMW Club Schweden och racingsektionen BMW Sport Club. Prova-På avgiften är ännu inte spikad, men den kommer att vara betydligt lägre än tidigare. Du är välkommen. A.G, Givetvis måste avgifterna anpassas efter kostnaderna och antalet deltagare. Möjligheten har dock alltid funnits att betala mer om man anser att avgiften för ett aktivt medlemskap i BMW SC är för låg ; ) |
|
|
Om man är av "prova på" kategorin så har man ofta en bil med standarddäck, bromsar etc. och vill nog inte pressa bilen mer än något 10-tal varv per körning. tycker 700:- är lite väl dyrt för 15-20 minuter. "familje körning" var gratis har jag för mig, tar inte det tid att genomföra? Är det försäkringen som är dyr eller vad är det? om det kostade hälften, skulle det inte vara bra många fler som skulle vilja prova och också dyka upp på träffarna. Sommarträffen på kinnekulle var kanon! men fler bilar hade inte skadat. Lägre pris borde ge fler som är med och delar på kalaset. /Otto |
|
Paap Reeder |
Grabber! ... har väl tänkt litet i dina banor men verkligheten är en annan. Du skriver: "jag tar ansvar för mig själv men inte för andra... Skulle jag krocka på banan så får jag skylla mig själv!" Så har jag också tänkt en gång i tiden. Skall våra "önskemål" kunna förverkligas gäller denna ca-prislista: - 1800:- - allt flyter på bra och inget "händer" - lägger man på en 0:a så räcker 18000:- till en blinkers + omlack av en skärm när man rammat någon i chikanen - drar vi på en 0:a till så får man se sin bil á 180 000:- hämtas av bilskrotarna för skrotavgiften 800:- och man kan ev köpa tillbaka sin preppade steg III-topp på Bildelsbasen - lägger vi så på ytterligare 1 och i regel två 0:or börjar vi komma upp i de summor det isf handlar om om ngn personskada inträffar. (-86 kostade intensivvården 20 000:-/dag och jag låg nästan 3 veckor så det bidde dyrt för Folksam ...) Vad jag vill säga är att det där är bara att glömma för kör man på Knutan som typ -03 och före dess så är det väl inte så att några förs eg. gällde utan man hade fått öpnna sin egen börs om ngn hamta i en rättslig process. Nu gäller förs för sådana som jag som drevar om V12:an till 3,91 och ... men då är det pace-car och det kitet som gäller på CS-möten om man inte kör med SC och racelicens o s v. Verkligheten tränger sig på och snart har vi GPS-i varje bil som automatiskt registrerar fartöverträdelser ty ingen vill slanta upp det förspremier som exvis Folksam fick punga ut med på mig och då var jag bara en av 10000 st det året. Nu har ju alliansen redan börjat på att skruva åt tumskruvarna på detta med bilförs ... och värre är att vänta. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... glömde en sak: Att få gasa så billigt som "inom" BMWCS/SC finns bara inte. Andra klubbar har nästan en 0:a till i startavgifterna för liknande evenemang. MVH /// Paap R |
|
Gladiatorn> Får jag ihop bilen till sommarn så kommer iaf jag ut och gästspelar. Är medlem i BMWSC nu iaf. __ Med Vänliga Hälsningar Robin Forsberg |
|
| Hur kommer det sig att det är rätt mkt billigare att åka på bana med Porscheklubben? Sponsorpengar från Stuttgart? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.