|
|
|
|---|---|
|
Har sökt runt lite men inte hittat direkt det jag söker, jag funderar nu på att montera en slangvärmare i min E39, mkt pga av att jag kör lite med bilen på vintern, samt att jag har varmgarage och den sällan och aldrig startas kall efter att ha stått nån längre stund, men hur som helst, vilka fabrikat av slangvärmare finns det?.. vad skulle en komplett utrustning kosta inkl uttag både ute och i kupen.. ska såklart montera den själv så monteringskostnad blir det juh ingen. nån som har erfarenhet av slangvärmare på e39?. vad kostar det med en blockvärmare med uttag?.. skiljer det lite kanske det är värt att stoppa det istället. /mvh jocke | |
| Varför slangvärmare när både Calix och Defa har kontakt-motorvärmare anpassade till din bil? För pris kolla med micro eller mekonomen. | |
|
hur fungerar en kontaktmotorvärmare?. /mvh jocke |
|
|
Skruvas fast så den har bra termisk kontakt direkt mot motorblocket, därav namnet. Tar lite längre tid på sig jämfört med att värma direkt i kylvätskan men kan å andra sidan inte börja läcka vilket inte är helt ovanligt på ordinära värmare. FP |
|
|
det är altså inte som en konventionell blockvärmare?.. dvs som gängas in i blocket i en "frostplugg"....? ska kolla upp pris osv, varför jag funderade på en slangvärmare var väl pris och enkelt att montera in framförallt, men självklart satsar jag hellre på nåt mer "seriöst" om det inte skiljer så väldans mkt i pris. /mvh jocke |
|
|
Kolla länken>>Länk mvh |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Defa kom med en bättre monteringslösning än Calix som var först, när jag monterade, så Defa är väl att föredra , möjligt att Calix har ändrat sin infästning så man inte behöver tappa ur allt vatten pga fästeklamman skruvades i avtappningspluggen då jag monterade i 528an. Universal slangvärmare är inget som du ska skruva dit på en E39. ///MVH Hasso Länk |
| Kontakt värmaren är enklare att montera än slangvärmare. | |
|
Jag har en Defa kontacktvärmare med utag i cupen.. kostade 2100 kr hos Bmw. Montera gjorde jag själv.. Bmw skulle ha 1100 kr för jobbet! det tog mig typ 2 timmar att montera HP |
|
|
Sensonic, får jag fråga vart du gick igenom torpedväggen med kabeln? Ska själv stoppa i värmare men hittar ingen vättig väg! |
|
| På 540 är nog Webaston den bästa att installera,tyvärr ganska kostlig,gärna också tex defa-batteriladdare. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det finns vanlig Defa eller Calix kontaktvärmare till M62TU åtminstone till X5 bör ju passa vilken M62TU som helst tycker man, men det går åt två stycken en på var sida. ///MVH Hasso Länk |
|
Sensonic>>Länk mvh |
|
|
Dilbert : Jag drog in kabeln under höger coupeluftfilter ungefär som på bilderna här ovan. dock ej in i boxen utan brevid.. Sen tryckte ja igenom den i en befintlig genomgång från boxen HP |
|
|
ok, tack för alla bra svar, det blir att inhandla på bmw då antar jag!. /mvh jocke |
|
El Pirata |
Var och skulle inhandla värmare från Defa idag. Det finns två varianter. 852 och 855. Samma pris men de ser olika ut. 855:an skall vara till en M52TU. Hur vet man vilken man ska välja?? Ska de fästas på samma ställe har det väl ingen betydelse men monteringsanvisningarna är inte helt tydliga. Pris på dessa (kontaktvärmare, anslutningssatsoch grenkabelsats) totalt 1626:- Har lite rabatt men billigt ändå tycker jag. Hur vet man man om man har M52Tu eller inte?? |
|
Tack för seriöst svar Sensonic, med bilder och allt!! Ska svänga ihop grejerna imorn! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.