AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.049

"Getriebenotprogramm" vad betyder detta!?

Hej!

Jag har fått felkod "getriebenotprogramm" (tror jag det står ,har lite pixelbortfall på nån bokstav). Sammtidigt som detta händer så lyser Asc lampan ,samt abs lampan. Växellådan (steptronic)går i något nödläge. Då den inte växlar ,verkar ligga på 4ans växel. Samt att den inte går att växla manuellt heller. Även den analoga bränslemätaren blir borta.
Får bilen stå ett tag så blir det borta ,sen kan det komma igen utan förklaring.

Någon som har några tips på detta? Har läst lite inlägg,men blir inte riktigt klok.

Bilen är en 528 12/98. Så abs enheten kanske ligger risigt till.. :(

Mvh Ante
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Funderar på om inte det är dags för batteribyte eller kanske uppladdning av den!?

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Sorry..klickade för av misstag. Oftast när alla möjliga fel upp kommer på en och samma gång beror det oftast på spänningen. Så testa först att ladda upp bateriet om inte nån cell är bränd. Annars är det bara att inhandla nytt batteri.

MvH Bmw 4-ever
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Gettriebenotprogramm = Getriebe betyder ungefär "Växellåde - nödprogram". Verkar som det kan vara något knas med lådan mao.

Visa användare
108
Clemens
325 coupe
Håller med peter 78w, hade d felet på en e34 en gång, laddade batteriet så försvann d =)
Lycka till !

Bilen har gått in i nödprogram (getreibenotprogramm), och de andra felfunktionerna är en följd av detta, t.ex ASC och växellådan kan inte jobba riktigt när inte motorn kan styras riktigt osv, oftast styrs motorn också till ett begränsat maxvarvtal. Har inget med låg spänning att göra, isf skulle allt börja med t.ex lysande laddningsindikator och svag belysning osv, så fort motorn snurrar så hålls spänningen uppe av generatorn, oavsett om batteriet skulle råka vara dåligt.
Nödprogrammet kan ha en mängd bakomliggande orsaker, vanligast är felaktig kam eller vevaxelgivare, eller felfunktioner från trottelpotentiometer eller dess tillhörande kablage. Inte sällan kan felen försvinna efter ett tag och är även temperaturberoende mm.
Fel på ABS-enhet eller ABS-givare ger normalt inte nödprogram i motorstyrningen.
Åk in till verkstad och läs av felminnet så bör det inte vara svårt att lokalisera vad som är orsaken.

FP
Hej!

Tack för era svar!

Har lite nya grejer som har hänt nu , även hastighetsmätaren blir borta ibland. Dessa grejer händer när jag kör med bilen i stan ,förmodligen nån elektronikkomponent som blir varm. När jag sedan kör ut på landsvägen så hoppar mätare osv igång. SKa köpa mig lite kylspray och testa att kyla lite olika komponenter.

Får försöka åka in på någon verkstad imorrn ,och få felminnet avläst.

Och se om man blir klokare.

Mvh Ante
Börja med att kolla/byta batteriet! Det låter ju som att när du kommer upp ifart har du tillräckligt med kräm för att mätare m.m ska funka. I stan åker du med betydligt mindre varv och rödljusstopp med tomgång osv. Låter som batteriet är dåligt!!
Hej!

Har precis varit ute och mätt batteriespäningen. Den låg precis på 12,0 V. Det ska väl inte vara någon fara?

Mvh Ante
Vad står den på med motorn igång?
Länk
Hej!

Tack för era svar!

Har nu kollat lite felkoder hos en polare som har bosch instrument. Men vi blev inte så mycket klokare genom detta. Vi ringde även Bmw men det var inte sugna på att hjälpa oss att tyda koderna.

Inga felkoder fanns på Abs givare. Men diverse grejer som verkar ha att göra med asc/abs enheten,fel börvärde för hastighetsmätare ,fel åp kommunikation osvosv. Sen någon kod som stod: A** (minns inte riktigt vad det stod)insprutningsventil 1 felaktig" Denna felkod kom upp med en gång efter vi raderat felminnet.

Så nu får jag åka 15mil till torsdagen till en auktoriserad BMW verkstad. Så de får kika på koderna.

Har även satt batteriet på laddning nu ,för att se om det kanske blir bättre.
Har inte mätt spänningen med motorn igång ,men ska kolla det efter laddningen är klar.

Mvh Ante
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.