AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.551

Varvräknare som inte fungerar???

Grusse
Var ute och åkte idag i min M3 E30, men märkte att varvräknaren slutat fungera nu under vintern. Den funkade utmärkt när jag ställde undan den i höstas, så det är antagligen något struntfel. De nhackade sig upp en liten bit över 500rpm när jag varvade den mycket.

Någon som har nått tips? Kan säga att färd-datorn också hade gett upp, gav endast ifrån sig ett svagt blinkande. Om nu det kan ha något samband med varvräknaren.
Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
Hej Grusse!

Har samma problem med min kärra! Antagligen beror det på dåliga batterier i SI-kortet.
Jag brukar få igång min om man bryter strömmen och ansätter den igen! (brukar funka efter ett par gånger!)

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131
Grusse
Okej, ska testa det. Men slutar färd-datorn att fungera då också?
Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
Har ej haft problem med min färddator. Men den styrs ju av signaler från varvräknare osv.!

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131
RafkoM3
Hej grabbar, har ett litet problem i min M3 E30.
När man startar tändningen så lyser färddatorn upp, men när jag slår på halvljus/parkljus så släcks ljusdisplayen på färddatorn.
Den fungerar fortfarande med att visa temp och såna saker, men den släcks ner så som man hade slagit av tändningen förutom att den är igång då.
Vet ni vad det kan vara för fel.
Är det någon som har kopplingschema över Färdator till instrumentbräda eller vet var man kan köpa en sån?
Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
Hej!

Grattis till en din riktiga M3:a! (för du hade väl en E36 innan??)
Jag har för mig att färddatorn ska anpassa ljusstyrkan till ljuset i coupèn, så det kan ju vara fel på det som känner av ljuset! (är inte alls säker)

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131

"BMW M3 E30 -Den första och RIKTIGA M3:an"
RafkoM3
Hejsan...Japp hade en E36 innan.
Kul med E30 men inte alls samma bil :(
Har lite småfix att fixa till i den här bara.

Men det värsta är att detta med ljuset och färddatorn fungerade innan jag började pilla med stereon.
Jag kopplade stereon lite fel så att jag smällde säkringen till instrumentbelysningen och till höger baklampa(samma säkring). Tog ut hela instrumentpanelen och bytte en glödlampa i den och när jag bytte säkring och kopplade stereon rätt, så uppkom detta symptom med färddatorn. Verkar som det är jordfel, men kan ej komma på isåfall var, eftersom det fungerade perfekt innan jag började pilla :(

Har jag kanske bränt någon krets i instrumenteringen eller i färdatorn, typ är det någon som har haft samma fel?
Mvh Rafko

/M3 E30(TIC)
RafkoM3
Aha, nu kom jag på en liten sak....

Vad är det för liten "mojäng som sitter" precis ovanför dina fötter, eller under rattstången?
Är som ett litet signalhorn med en resistor som är nedåtvänd mot ens ben.
Typ det ligger bakom skyddet ovanför fötterna och så har det en öppning som den här resistorn sticker ut från.
Trodde att det var en tempmätare eller någon sorts ljudsensor till alarmet, men kan det vara den här som anpassar ljuset till färddatorn som du sa Fredrik?

/M3 E30(TIC)
Förmodligen är det "signalhornet" som plingar när tempen sjunker under +3, när ME (timsignalen) är aktiverad samt mera...

///M3 E30 - The real one...
Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
Hej igen!

Det du menar är precis vad "SL" sa, det är en signal till färddatorn.

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131

"BMW M3 E30 -Den första och RIKTIGA M3:an"
Grusse
Den lins som reglerar ljuset sitter på färddatorn. En liten rund sak.
RafkoM3
Tack grabbar...
Ska kolla upp det närmare, inte så viktigt men lite störigt när det flippar på det sättet :)
Mvh Rafko

/M3 E30(TIC)
Fear This
köpte nyss en e30 325 89a där varvräknaren och ekonomimätaren var död så jag plockade isär instrumenthuset. en lödning hade släppt så jag lödde ihop den och samtidigt bytte jag batterier, sen funkade varvräknaren och ekonomimätaren
mvh johan

passa er ja fixar massa roadkills;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.