|
|
|
|---|---|
|
Hur monterar man isär dörrsidorna på e39 både fram och bak? Vågar inte pröva mig fram med bland airbags å sånt.. | |
|
Airbagen sitter i dörren så den behöver du inte vara orolig för när du plockar ner dörrsidan. Här är en bra guide på engelska: Länk Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
Ragemannen |
Ta bort kablaget på batteriet, lossa en skruv bakom plast pluppen vid varjehandtag per dörrsida. Pillra upp alla fönster reglage med en tunn rak mejsel lite försiktigt, gärna i överkant då den på förarsidan annars lätt spricker i underkant. Koppla loss dessa och sedan kan du försiktigt lossa dörrsidorna du behöver vara lite bestämd för att klipsen skall lossna, så fort sidan lossnat håll den nära dörren och pillra ut handtaget och notera att det sitter ett kablage i nedre delen för en lampa under dörrsidan, den petar du ut lätt. Lycka till /Jonas BMWholic |
|
kan vara kul att ha en tub lim med i bakfickan då facken i dörrsidorna lätt lossar i sina orginal limmningar... Ge han olja Bara!! |
|
| Komplement till ragemannens beskrivning: Vid ingången till dörrsidans(fram) luftutblås sitter 1st stjärnskruv , undertill på dörrsidan sitter belysning som lossas genom att trycka in och dra ned en smal flatskruvmejsel på den sidan som har ett litet uttag och sedan koppla ur kontakten , hålet efter belysningen är perfekt att använda till att ta tag och rycka loss dörrsidan med, efter torx skruven lossats till handtaget vrids denna och skjuts in innanför dörrsidan direkt så slipper man tänka på det när sidan är lös. | |
|
Hewi, är du säker på att det är Torx skruv till den bakom handtaget, jag har bara stjärnskruv i min!? /Jake |
|
|
Åsén: du har mail. /Anders |
|
| I min 01:a sitter torx iallefall ,kan säker variera. | |
Ragemannen |
stjärnskruv i min BMWholic |
|
Hej, Har idag demonterat min dörrsida men en tråkig följd. Det verkar som om handtaget har fått sig en törn under arbetet. Hur som helst är handtaget "ospänt", som om en vajer blivit töjd. Det går alltså inte att öppna dörren inifrån med hjälp av handtaget, bara utifrån. Vad kan jag göra för att "spänna" handtaget igen? |
|
|
Den har inte bara tappat fajern i sin infästning? *BAWORAK* |
|
|
Hej! Samma sak hände mig och jag trodde allting var kört. Men det är väldigt enkelt att lösa. Om man kollar på baksidan av det inre dörrhandtaget så ser man ju att det är en vajer som går till en krok som sedan fäster i själva handtaget. På vajern sitter det dock som en transparent plasthylsa. Denna hylsa måste vara i sitt spår. Det är en svart plastskåra som den skall ligga i och denna gör att det blir stopp så att spänning ges. Det är lite svårt att förklara men, kika lite hur det ser ut och du kommer förstå. //Marc |
|
| Tack för svaren! Förstår vad du menar och misstänkte det redan igår. Hade svårt att få tillbaka den i spåret och var lite rädd för att bruka våld. Ska prova imorgon. Efter att jag har tagit itu med en sprucken kylare... Vad less man blir. | |
|
Hehe, nu får du sluta härmas! Min kylare sprack ju också för några veckor sedan bara! =) Det var plastdetaljerna på vänster sida som sprack och då man körde bilen läckte det som bara den och sprutade hejvilt. Riktigt irriterande. Men köpte ny kylare och bytte "bara". Hoppas det går bra med dörrsidan! Det skall inte vara några problem. //Marc |
|
|
Dagens trådlyft! Någon som demonterat dörrsidan på E60? Dörrsidorna framdörrar, de skall på toning på rutorna. Eller nån som gjort det utan att plocka ner dörrsidorna? |
|
| ett tips är att kolla youtube :P där finns oftast massa klipp på hur det gårtill | |
|
Jag kan varmt rekommendera detta kit för att lossa clipsen utan att spräcka klädseln eller plasten som klipsen sitter i. Länk Första clipset kan vara lite tjurigt om det suttit sedan bilen var ny, börja därför med det understa, arbeta sedan vidare med "klykan" och "poppa" en i taget. |
|
|
SKITEN LIGGER REDAN I PAPPERSKORGEN!!! Aldrig någonsin toningsfilm igen. Skiter om den e färdigskuren. Helt jävla omöjligt endå. Denna kväll har man ju sabbat humöret hyffs iaf. Money well spent $$$$$$$$ |
|
| Varför ska man ha knullfilm på bilen för ? | |
| Väldigt praktiskt om man har barn i baksätet som inte gillar att bli grillade av solen, men då behöver man inte ha knullfilm, man kan ha högkvalitativ film som stoppar UV-strålning och bara är delvis tonad. | |
| Bilen har färgat glas, förutom framdörrar. Jag ville ha runtom. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.