AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.090

Hur fungerar tanken på en E30 med dubbla pumpar?

Behöver snabb hjälp med detta!

Jag har en 318is 16V -90 som behöver ny tank, hittade en helt ny på bildelsbasen som jag köpte. När jag packade upp den så såg vi ju att det var uttag för dubbla bensinpumpar på denna tank, bara en på min gamla. Detta löste vi genom att sätta min gamla trasiga pump i det överflödiga hålet.

Men nu när allt skulle monteras ihop upptäcker verkstaden att den gamla tanken har ett rör som förbinder tankens två sidor i botten, så bensinen kan fördelas jämnt mellan behållarna. Detta rör finns inte på den nya tanken.

Hur löser jag detta? Det märkliga är att ringer man AD Center eller någon annan reservdelsfirma så har de samma tank från 318 till 325.

Stoppar vi i tanken som den är blir det väl att jag bara får tillgång till den högra behållaren och kommer att köra omkring med en halv tank bensin som jag aldrig kommer åt, eller går det att lösa på något sätt.

Jag undrade givetvis om man kunde svetsa dit ett par nipplar på tanken och göra en egen förbindelse, vet inte om det är svårt att få det tätt kanske.

Jag tror inte jag kan lämna tillbaka tanken eftersom jag målat den med Hammarlack och känner inte för att köpa en till, de är dyra. Känner inte heller för att ha böket med att försöka sälja den felakiga tanken.

Jag ger snart upp, bilen har stått hos verkstaden i 3 månader, och nu när de äntligen tar itu med den så blir det mer strul.

/Fredrik
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Har samma problem som du... Saknar också förbindelserör mellan tankhalvorna och har bara en pump.
Inte för det gör så skitmycket om jag bara har tillgång till halva tanken men, störande iallafall.
På min tank var det dock nån nippel på ena sidan, minns dock inte om det var en på andra också, isf blir det en vanlig slang emellan så bensinen kan ta sig över...
Jag tänkte oxå strunta i det, men det känns ju inte så bra att ha en halv tank med bensin som ligger och surnar. =)

Den enda nippel jag har över är på en yttersida, vi misstänker att returledningen skall kopplas där. Den pump jag köpte från en 320 har ingen returledning som min original pump har.

Skall höra med verkstaden i morgon om de inte kan svetsa/löda på ett par nipplar så man kan sätta en slangstump mellan. Vill de inte tar jag tanken till en svetsfirma i närheten. Tanken är ju helt ny så det kan inte vara några problem.

/Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.