AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.130

318 compact utan antispinn

Ra
385
Rammstein
523 e39 '99 Biarritzblå met
Jag är i bilbytartagen och satsar på en 318ti compact från 95-97, nånstans. Det är rätt få compacter som har ASC - jag tänkte höra med någon som kör runt i en sån, hur den är på vintern. Jag är ju bortskämd med att kunna köra som vanligt nu, hur besvärlig är en bmw utan antispinn vintertid?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Har själv undersökt detta tidigare,och kan väl av svaren då kunna konstatera att det är en tämligen "kul bil" mht sladdegenskaperna :)
M.a.o>>>Sladden kommer ungefär lika snabbt som med en gammal E30(likadan bakvagnskonstruktion) och det innebär att den är tämligen lätt att få sladd med på vinterföre.
Kanske ingen optimal bil för frugan hur som haver om man tänker på säkerheten vintertid.
Men de finns ju med antispinn som sagt,dock är de inte speciellt många som du också nämner..

Med antispinn så tror jag iaf att den torde vara ett bra köp mht säkerheten,men jag hoppas ju också att någon med en äldre compact med asc (eller utan)skriver några ord här i tråden..

Mvh Janne.
Visa användare
47
M-Tech88
BMW 325 -92
tack o lov för att det finns bilar utan antispinn...usch va tråkigt de va att köra bilskolans e46:a...skulle inte intressera mig att köpa nyare bil med antispinn..
Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
JAG tyckte den var bra - min gamla 316 alltså.
Den var konsekvent som någon här på Auto Power skrev - den sladdar jämt ! MEN, det jag tyckte var bra var att den var så tydlig och kommunicerande. Jag hade absolut inga problem att "hämta hem" den. Personligen tror jag dock på att man skulle passa på den första glashala höstdagen att öva lite sladdning så man blir trygg.
Det kan jämföras med min 4-Motion Passat som gick som ett jäkla lok och var bombsäker... tills det släppte. Nu släppte den ju vid helt andra hastigheter, men ändå.

Emellertid skulle jag nog gärna ha ASC+T (antispinn OCH sladd, dvs. Traction) och min nuvarande 323ti är en 98'a så den har bara ASC (och det var 98 som ASC kom har jag för mig) ...

gillar kul bilar
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok,misstänker att just compacten nog bara hade möjligheten att införskaffa asc(utan T),men sällsynta är dessa iaf ty "folk" ville väl bara ha en "billig liten bil"utan en massa "lull lull" när de handlade sin compact på nittiotalet...skulle jag tro.

Men fr.o.m. 01- var detta std på compacten...dvs ASC+T+ även DSC som arbetar med bromsarna för att kunna häva en sladd som trots allt kan inträffa med enbart asc+t ..inte säker men detta är vad jag erinrar mig just nu iaf.

Mvh Janne.
Har ingen erfarenhet av compacten men däremot 318 E36 (115hk) utan ASC+T. Med rejäla odubbade vinterdäck tyckte jag den var mycket snäll och lätthanterlig på vinterväg, trodde den skulle vara lömskare. Nu har visserligen compacten en annan bakaxel så den kan ha ett annorlunda beteende än vanliga E36.

De gånger jag verkligen saknade ASC+T var när man skulle starta igen efter att ha stannat vid rödljus, särskilt i hala uppförsbackar :-(. Hände att man fastnade vid ett antal rödljus under vintern...
Hade inga som helst problem med min 328 (med ASC+T) som trots ett gigantiskt vridmoment i jämförelse med 318 gick som på räls under vintern.

Precis som Janne är inne på så var ASC+T dyrt tillval för de fyrcylindriga bilarna (8-9kkr) men standard på de sexcylindriga bilarna (323ti mfl.) fr o m 1997. Därför är det sällsynt till alla fyrcylindriga E36 pga den stora merkostnaden.
Jag hade en 318ti-95, dvs utan ASC som jobbarbil under 1 1/2 vinter och den var minst sagt underhållande...har aldrig upplevt en bil som så reptilsnabbt kunde bryta ut i sladd, speciellt vid ett gasuppsläpp i kurva, jag lade in en rejält tung metallplatta i bagagerummet och med ens blev den betydligt mer harmonisk, går inte att komma ifrån att compacten är väldigt lätt i baken, men på snö/isfria vägar var den otroligt rolig att framföra.
Jag tror att ASC+T blev standard även på fyrcylindriga compacten 1998 men är inte mer än 99.9% säker på detta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.