|
|
|
|---|---|
|
Kupefläkten på min 525ia 92 har lagt av helt nu. innan den dog så gick den på lägsta och högsta steg och den har inte haft nått missljud. Belysningen till fläktpanelen har dött och jag undrar om det kan påverka reglaget. jag har förståt att man börkolla fläktmotståndet först. Sedan har även problem med värmen. innan fläkten dog så fick jag bara värme när värmereglaget stod på max och då vart det såklart tokvarmt. det känns som att det är ett elektriskt, steglöst reglage eftersom att det inte är något motstånd när man vrider på det. bara när man klickar i högsta värme. hur felsäker jag och styrs det elektriskt, vakum eller är reglaget paj? tackar alla på förhand. | |
|
Jag antar det är lilla klimatanläggningen? Läs dessa sidorna samt sök Länk på ”svärd* eller ”fläktsvärd*” så hittar du en del matnyttigt. ”Länk Länk Länk Jag är rätt övertygad om att belysningen i reglaget inte påverkar/påverkas av de övriga felen. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
det är nog den lilla kli-anlägningen som du säger och jag har läst en del i de andra trådarna och förstått att det inte är bara.... jag som trodde det var klassiskt mekaninst, bara köpa en ny fläkt på skroten...hehe Jag tror ju inte att själva fläkten är trasig för då tycker jag att den borde haft nått missljud eller liknande och den funkade ju på fullt ös och det är ju tydligen ett vanligt fel. ska först och främst kolla att flekten snurrar med direktström sen får jag se vad som återstår. men jag har fortfarande inte förstått vad det där jävla "svärdet" är och har för funktion. |
|
|
Hej igen. Nu har jag felsökt lite på fläkten och kommit fram till att fläkten fungerar men bara på fullt ös men den bränner säkringar direkt när man slår på fullt, fläkten hinner dock få upp varv i ca 1 sek så jag vet ju att den spinner på. vad kan då vara felet förutom att systemet bara rullar på fullt ös? någon som har en aning om varför fläkten bränner säkringar??? är det flekten i sig som har kortis eller kan det vara någon annanstans??? |
|
|
Jag skulle tippa på att det är fel på kontrollkortet för fläkten, jag har för mig att det skiljer mellan lilla och stora kliman. På stora kliman sitter det berömda "svärdet" Länk , exakt hur det ser ut på lilla är jag osäker på. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Värmen styrs elektriskt med pulser från klimapanelen, värmeventilerna är elektriska, påminner en del om ordinära magnetventiler. FP |
|
|
tack för svaren... jag är med rätt övertygad om att det är fel på kontrollkortet för fläckten eftesom fläkten inte funkar alls på alla lägen utom fullt men i fullt läge (4) så går strömmen förbi alla kontroller och ger maxström till fläkten och då går säkringen !!!!!! mina slutsattser är att det e tjall med reglagen och styrningen till fläkten som tydligen är ett valigt fel och man får checka lödningar på kort och motstånd mm. men innan jag gör det måste jag hitta varför fläkten bränner säkringar på maxläget då alla kort, reglage, motsånd mm inte har någon betydelse. det skumma är att fläkten inte är bränd utan spinner på förfullt, tysst och finnt i någon sekund innan säkringen går.... vad kan detta bero på ???? tjippo tjipp :) |
|
|
Kan knappast vara mer än fel i fläktmotorn, det behöver inte vara hörbara fel. Enda säkra sättet är att plocka ut matningen till denna (kablaget) och köra på ett batteri med amperemeter osv och se vad den förbrukar. FP |
|
|
jo så är det nog. går det att komma åt sladarna till fäkten någonstans för att ge den direktström utan att öppna torpedväggen ? varför börjar en elmotor dra massa kräm helt plöttsligt ? kan det bero på att kollen är dåliga eller liknande ? eller är det bara leta efter en ny fläkt? |
|
|
Kan bero på t.ex brända lindningar eller kärvande lager i motorn. Kan inte säga riktigt hur du lättast når kablaget till motorn, men vid fläktmotståndet finns de bl.a. FP |
|
|
ähh jag får nog plocka ur fläckten i villket fall som hellst. jag får återkomma om hur det gick. tack för hjälpen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.