AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.061

523 vs 528 E39 av tidiga modeller

Ha
77
Hardy
530iM -02
Hej!

Jag har precis lyckats älta nästa bilköp med sambon så mkt att jag (äntligen) fått fria händer. Det betyder, hon e astrött på mitt tjat om BMW!
Detta har dock satt lite press på mig. Jag vill få tag i en bil som jag kan försvara, som förhoppningsvis håller länge osv...

Just nu är jag inne på 523 eller 528, av tidigt modell typ 97-98. Ofta har dessa gått rätt långt, typ 18-22000.

Min fråga är: Gör jag bort mig totalt om jag köper en E39 som gått så långt eller är det fortfarande safe?

När jag skaffade min 518 såg jag många inlägg om att M40-motorn är sämre än M-43 osv, M40 var felkonstruerad vilket gav konsekvensen kamremsbyte var 4000e mil, osv osv - är det likadant med 523 vs 528? Är det skillnad på motorerna och drivlina eller kan man säga att de håller samma kvalitet?

De annonser jag hittat hittills visar att prisbilden i Sverige håller sg på nästan samma nivå som i Tyskland, plus 10000 kanske men det är knappt värt att importera med den lilla skillnaden.

Ni som är intresserade, berätta gärna vad ni skulle välja för modell samt vilken utrustning som man bara inte kan vara utan.
Prisbild = upp till 70000.

Tack på förhand från en som nog hålller på att fastna för BMW....
je
211
jensa78
523i -97
Oavsett vilken modell du väljer så har bmw motorerna kamkedja, 523 eller 525. om ni frågar mig så ta en 523. helst en touring då ni säkert kommer att skaffa barn. Ni verkar väldigt kära så kör på en touring.
motormässigt ska du aldrig behöva vara orolig. en Bmw som är servad är odödlig
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Mitt första tips är att du ska läsa igenom begagnatguiden för E39 modellen.
Mitt andra tips är att du satsar på en 523/528 som är av årsmodell 99 eller nyare, det hände mycket 99:

bland annat fick M52 motorerna en teknisk uppgradering i form av en ny insugskammare och Dubbel VANOS och en massa annat, vilket påverkar förrukning och motorkarraktär.

Vad gäller säkerheten så introducerades en ny mera avancerad airbag på 99 års modeller.

Nackdelen med 99/00 modellerna är de har problem med styrenheten till ABS/ASC. vilket kan kosta en del att laga.

Ännu bättre är det om du kan satsa på en 525i/530i som kom 01, fördelen där är att du får en M54 maskin som både är snålare och starkare än M52 maskinerna. Du får den faceliftade versionen av E39 och om du inte köper den första årsmodellen 525i/530i så har du DSC som standard istället för ASC+T.

Men det tråkiga är att det bara blir dyrare och dyrare ju nyare och bättre modeller man satsar på. Och detta betyder inte heller att de första årsmodellerna av E39 är dåliga bilar, jag bara upplyser om fördelarna med de nyare motorerna.

Men som sagt, begagnatguiden kommer ge dig svar på många frågor.

___
Bilbloggen: Länk
Miper335
Ja du hade ju räknat med ca 70.000kr.

Det var vad bilhandlaren ville ge för min som har gått 22.000mil.

Den är då svensksåld och har den mesta utr. så som skinn o.s.v

Ingenting är bytat tidigare förrän nu i år då jag har fått byta bromsar,vattenpump,abs givare,abs modul m.m.
total kostnad på ca 25000 kr.

Men Bmw är ändå biliga att äga om man tänker på de billiga service priserna.
intervaller på 2500 mil är inte fel.

Försök att hitta den bil som verkar bäst.
528 är lite piggare men också dyrare i försäkring.

Problemen med Abs modulen fanns redan tidigare.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Miper, 70 000 kr är jäkligt lågt för en Touring från 00, även om den har gått 22 000 mil som egentligen är små sträckor för den typen av bil.

___
s0924
Jag rekommenderar 528. De är oftast mer utrustade samt är kraftfullare. Jag hade en 523 -00, men bytte efter 2 månader till 528 -00 som har ett bättre vrid, vilket jag tycker är viktigt. Numera kan jag inte vara utan elratt och sportstolar i skinn. Samt dragkrok förstås. Regnsensor är en självklarhet. Bränsleförbrukningen ligger på 0,9 l/mil i verklig förbrukning blandad körning; 0,85 enligt mätaren. En lagom körd 528 hittar du för 100 tkr och satsa på en -99 eller senare som Mugge skriver. Kolla noga efter rost på nederkanten av dörrarna samt på bagageluckan uppe under regskylten samt i nederkanten. BMW är inte så generösa med omlackering som MB är, utan håller strikt på 6-årsgränsen. Men det är klart: Om du kan tänka dig lite mer pengar till bilköpet så är 530 -01 att rekommendera. Provkör och du blir helsåld! Den har en grym motor, som gör att 523/528 blir rätt bleka i jämförelse. Lycka till!

Hälsar Sven

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Farligt att övertala tjejer till bilköp... ;) I mitt fall har det kostat ca 25000 mer än "utlovat" det senaste året. Och BMW har inte stort förtroende just nu... Men efter varje fadäs lyckas jag på något sätt övertyga henne om att det är en jättebra bil som inte är dyrare i drift än t ex en Volvo V70 vid samma ålder och miltal. Men när den fungerar är det värt varje krona och varje "diskussion"! Nästan...

//
Länk
En svensksåld 523i (större urval) av 99-års modell lär du kunna fiska rätt på för 70kk. Kör på det... Eller importera en "rostfri" och välservad 528 från faderlandet. Alla typfel på 99 och 00 bör vara åtgärdade vid det här laget. Skottsäkert köp, men kolla vattenpumpen och termostaen (gäller alla modeller). Det är nästan så att 99 och 00 är driftsäkrare än 01 - 03 fick jag höra på en stor renomerad BMW verkstad. Och gissa vad verkmästarna där körde... Jo, med steptronic... ;)
Ha
77
Hardy
530iM -02
Tack för bra tips!
>>PowerMac: Skottsäkert köp, men kolla vattenpumpen och termostaen (gäller >>alla modeller).
Hur menar du kolla? Går ju inte att se...
Lite svårt gör ni det i och med att det ser ut att vara jämvikt mellan 523 och 528. Får väl helt enkelt bli den bil som jag fastar för först som det blir, så får ödet avgöra.
En sak jag blir lite orolig för är att de "vanliga fel" ni nämner samt beg-guiden tar upp är inga småfel direkt, många tusen att fixa....men det kanske kommer rätt sällan ändå?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Begagnatguiden tar upp alla fel som förekommer på modellen, det betyder inte att alla bilar drabbas av alla fel som tas upp i begagnatguiden.

Det finns även en check-lista i PDF format längst ner på begagnatguiden som du kan skriva ut och ta med när du tittar på bilar. Så har du en lista per bil du tittar på, så är det bara att kryssa alla punkter som du kontrollerar och gör kommentarer så blir det kanske lättare att jämföra bilarna.

___
Vattenpumpen får ej läcka och/eller avge missljud samt glappa. Bör bytas i förbyggande syfte om det aldrig tidigare är bytt på en så pass medelålders vagn. Termostathuset kan läcka kylvätska och tempen kan bli ojämn. Byt dessa samtidigt så sover du bättre om natten. Det kan bli dyrt och ytterst obehagligt om dessa havererar. En välservad och skött bil bör vara åtgärdad eller kontrollerad i alla fall. Att åtgärda problemet är en i förhållandevis billig investering hos en mindre BMW kunnig verkstad. I Stockholm så skall visst Bil och Motorteknik vara bra. Sök på forumet så får du mera tips angående verkstäder. Du kan säkert få bilen genomgången innan köp också...
Visa användare
293
Hermander
325Ci Cab-01
Har själv en 523iA-Toruring -99 som gått 21500mil och kan bara tala varmt om den, har visserligen bytt den berömda ABS modulen se mekartips,men för utom det har jag inte haft några stora problem.
Bytte nyligen dämpare och skivor runt om så nu håller den länge till.

/Fredrik
Ja va supernöjd me min 523-00 som ja körde i 3år 12000mil. De bästa var ju att den va så snål. Drog "aldrig" över litern, o ja upplevde aldrig den som trög eller så. Men man fick ju me alla problem som nämns här ovanför som abs modul o givare osv.

///Schumi
Ha
77
Hardy
530iM -02
Som vissa redan kommenterat, min budget sträcker sig inte till en 530 från 01....
Vilken skulle ni välja?

Länk
Länk

Eller ingen av dom? Jag sitter inte i sjön, jag kan behålla min 518 ett tag till, men jag vill i längden byta.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Av dessa två skulle jag satsa på 528:an.

Vet inte riktigt vad det beror på men jag får kalla vibbar av 523:an. Hans sätt att utrycka sig i annonsen gör mig misstänksam. Framhäver varenda liten detalj som är positiv (kanske för att försöka dölja det negativa som finns). Att han dessutom skriver att mätarintyg finns gör att min varningsklockor ringer. I mina ögon är det ett sätt att försöka invagga köparen i falsk trygghet.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.