AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.032

Hur får jag bort djupa repor på vandaliserad bil?

Jo
41
JohnDoe
520i-95
Hej !!!
Igår nån jävel repade några bilar på gatan o min bil var en av dem..Fick rep skador på bak o motorhuvet..Hand polerade med grov poleringsmedel,men det hjälpte inte så mycket..
Kan ni lämna nåt tips/råd om hur man kan fixa det själv eller om ni kanske känner en bra verkstad,som kan fixa det billigare,jämfört med andra?
Tack på förhand !!!

Veni Vini Vici
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ett bra tips som jag läst här på Autopower är att använda sig av en tandpetare som man försiktigt fyller igen repan med färg (naturligtvis på rengjord bil och med originalfärg), har funkat bra för mig.

Mvh
Om repan är så djup så du ser grundfärgen eller att nageln hakar i så är det oftast ingenting att göra förutom att lacka om. Man kan säkert försöka förbättra på det viset som rob_t_j72 föreslog men jag har svårt att se att resultatet kan bli riktigt bra? Repan måste vara tydlig fortfarande?

/M
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Resultatet blir inte perfekt, men jämfört med omlack så är det överkomligt prismässigt. Tänk på att inte ha bråttom och inte lägga på för mycket färg, låt det torka och fyll i ett lager till i repan om det behövs.

Om repan ligger oerhört exponerat så kommer det att synas efteråt, men repan blir ju ifylld så det syns mindre än innan, knappt alls om man polerar efteråt, men vänta några dagar med poleringen. Lacken/plåten blir ju skyddad iallafall.

Mvh
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Varför inte ta det med försäkringsbolaget?

Måste bli bättre att lacka om de skadade partierna än att försöka bättra själv. Oftast finns det ju en skadegörelsedel i försäkringen som gör att självrisken inte blir så svettig.

Annars kan du höra med en Ditecfirma eller liknande som brukar kunna ordna det mesta. Vet att det finns en i Åhlensgaraget i City som visst ska vara riktigt bra.

Niklas

Fransosen
Jo
41
JohnDoe
520i-95
Tack till er alla för eran tips o råd !!!
Ska försöka fixa det själv..Om det kommer o inte gå,då ska vända mig till verkstan..
Fransosen-Har bara trafik :(

Veni Vini Vici
Vdg självrisk om man tar det med försäkringsbolaget så är det inte bara ngr ören. Jag råkade ut för ngn ungjävel som dragit med en nyckel eller dylikt från motorhuven ända bak till bagageluckan (har combicoupé) och inte en rand utan flera fram&tillbaka. Var alltså tvugen att ta det med försäkringsbolaget och få halva bilen omlackerad. Den nätta självrisken låg på 5000 spänn. och det var 2 ½ år sedan, lär ju inte vara billigare idag.

roligare kan man ha för sina pengar! men jag hade intet val.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.