AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.088

Vad kostar det att byta bromsar på en E38?

Sida 2 av 2
tp
102
tphlj
728iA-96
Hej, vet inte om det är något bra tips på delar men själv har jag köpt
på :www.ebay.de
Har sett att där finnes fram- och bakbromsskivor med belägg också: sök på "E38"
Jag vet inte om det är någon bra kvalité på grejerna.
Ett exempel: till min 728 så kostar en 1sats främre skivor med belägg inkl.frakten till Lund ca SEK 951:-
Har inte köpt dessa ännu men ska snart när det är dax för nya skivor.
Dock har jag handlat bl.a länkarm fram nedre för SEK 600,- inkl frakten till Lund.
mvh/

Thomas Lj.
Visa användare
63
Skitte
735ia-87
hej,undrar en sak,är det bara fälgarna som blivit stulna?
Kan skivorna verkligen tagit skada av det?
Att sköldarna måste böjas tillbaks förstår jag,men har sett bilar tyngre än de här stå på skivorna och längre tid och det var absolut ingen fara!

Riktiga män kör turbohoj!!
Ingen hör när du skriker i 300km/h
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
hej,

det är M-parallellfälgar orginal på 18", Kumho/Continentaldäck lågprofil 245/45 om jag inte minns fel, helt nytt.

Jag har efter en massa telefonsamtal och mail kommit fram till att inte laga skivorna och bara balansera alla 4 för mina nya däck. Försvinner det inte så får jag tänka på det till sommaren. Just nu har jag inte lust att lägga ut 6000+ för att laga någonting som jag tror är trasig.

Vet nämligen inte 100% själv om ALLA 4 är sönder eller bara den jag tittatde på.
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Byte skivor och klotsar fram och bak kostar ca 9700 kronor.
När man byter skivor så bör man byta även handbromsbackarna på bakhjulen vilket kostar ca 1650 kronor.

Totalt ca 11350 kronor.

vad kul, detta på BMW Danderyd
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Att ställa in alla 4 hjul på Däckia kostar 1900 kr. Är det rimligt elelr ska jag leta vidare?

mole
Menar du balansera eller göra framvangsinställning?
Balansering gör man för en 50lapp per däck (utan kvitto givetvis)

Min 730 Länk
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
jag menar hjulinställning på alla 4 hjul.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
1900 :- för en hjulinställning tycker jag spontant verkar väldigt dyrt..

BMW CS #5139
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
tycker jag med men det kostade så mycket för EN SÅN BIL sa dem. Däckia!
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
gabber:1900 låter dyrt jag har gjort det för mellan 600-900kr 2 ggr på seriösa verkstäder likt däckia leta vidare!
För mig har det varit timkostnad inte fast pris.

Mpower
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Brukar kosta runt 900 kr på duktig firma med elektronisk mätutrustning kopplat till dator.

Åter igen, varför byter du inte skivorna själv? Det tar inte lång tid och är väldigt enkelt! Eller om du känner någon händig som kan hjälpa dig "privat"..
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
jag har aldrgig gjort det själv så jag känner mig inte så jättesugen på att byta själv. Visst, känner ju folk som kan men frågan är om jag ska eller inte.

Funderar nämligen på att låta bli med allt nu, ävn hjulinställningarna då jag ska köpa nya vinterdäck nu.
E3
1.828
E36
USA bilar
Gabber:
Ursäkta, men har du koll på vad du gör egentligen?
OM du har fel på hjulinställningen så är det ju extra viktigt att fixa det innan du förstör dina nya däck helt i onödan

Vad menar du med att balansera alla 4 för dina nya däck?? Bromsskivorna sitter ju på bilen, däcken monteras på fälgar, fälg och däck monterade blir ett hjul, och det är detta som balanseras. Sen monteras hjulet på navet/brommskivan så att säga. Hjälper alltså inte mot skeva skivor

Byta bromsar runt om bör inte kosta mer än 2 timmars arbete
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
jag har koll på vad jag gör, men jag kan dock inte bestämma mig för vad jag vill göra helt enkelt.

jag har skeva skivor och obalanserade däck och fälg(hjul)

men nu idag så tyckte jag bilen kändes lite bättre. den drog mindre till höger och det låter inte längre(skrapljudet är borta)

gissar på att det som var skevt inte var så farligt och att det planats ut på något sätt för bilen är helt ok nu från missljud.

att balansera ska jag hoppa över också då jag ska köpa vinterdäck på fälg snart och det kommer ju balanserat.

jag hoppas bara jag har rätt angående felen på bilen, jag är inte så kunnig så att jag kan vara säker på vad jag säger tyvärr.

men efter många hårda inbromsningar så känns bilen som förr förutom lite skak i ratten som också minskat.

jag ska hur som helst avvakta med allt och köra vidare tills jag får dit vinterdäcken. återstår problemen med skakningar osv är det skivorna.
4 hjulsinställning för 900:- här Länk
Visa användare
63
Skitte
735ia-87
Betalade 530 kr för en 4-hjulsinställning

Riktiga män kör turbohoj!!
Ingen hör när du skriker i 300km/h
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Kollade med Länk och det kostade 900 kr som du sa även för min bil. På andra ställen hävdade de att det är dyrare pga att det är en stor bil :)

Tack för länken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.