AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.137

Svarvning av Rondell 58 fälgar.

Smiley©
Jag funderar på att köpa Rondell 58 fälgar Länk till min E34 och min fråga är om man kan svarva av insidan på centrum 7mm så man får rätt ET på fälgen?
Finns det så mycket material i centrum så fälgen inte blir klen?
Enligt Intera så räcker det att det är 5mm gods kvar under konan för hjulbultarna, alltså från baksidan på centrum fram till konan.

Någon här som har en 8.5" bred Rondell 58 fälg liggandes och kan mäta godset åt mig?

Jag vet iofs inte hur mycket 7mm breddning gör för väghållningen/spårningen så jag vet inte om det är nödvändigt att svarva av dom för att få det lira rätt med bilen.

Har ET 13 på bilen idag (samma ET som Rondell 58) och har problem med spårningen, men vet inte hur mycket fälgarna bidrar med det, därav min fråga.

Hur är hållbarheten på dessa fälgar? Blir dom skeva/ovala lätt som en del fälgar blir?
Finns det flera olika tillverkare/kopior av dessa fälgar?

När vi ändå är igång med frågespalten kan jag fråga om det får plats med 10" (ET 18) breda fälgar bak utan att rulla skärmkanterna eller liknande?

/Thomas
Jag skulle personligen inte svarva något i fälgarna. Bäst är att använda fälgar med rätt ET osv, spårningen hänger även samman med olika däck och framför allt riktig 4-hjulsinställning av bilen för den aktuella dimensionen.
Man måste räkna med vissa eftergifter, sämre komfort, högre ljudnivå och bränsleförbrukning, mera spårning osv med breda lågprofildäck, så är det tyvärr.
Nog finns det kopior osv, dvs Rondell är väl också en kopia på Y-ekerfälgar.
Jag har haft ett par omgångar Rondell 58, inga problem alls, klart passande på BMW osv, fast de är lite väl tunga. Kolla gärna på www.rondell.de

FP
Smiley©
Ja det är bäst att använda fälgar med rätt ET, men jag vet inte riktigt vad jag ska välja för fälgar och har nog fastnat mest för Rondell 58.

Eftersom du har fast ett par omgångar Rondell 58 på dina bilar så borde du varit nöjd med fälgarna eller? :-)
Upplevde du att det var nåt problem med ET13 fram (om det nu var en E34 du hade fälgarna på)?

Menar du att Rondell 58 är kopia på BMWs styling 42 fälg?
Påverkar fälgens vikt bilen mycket?

/Thomas
Rondell gär en del OEM-fälgar till olika biltillverkare, förutom att sälja sin egen modell och under eget namn. Svårt att säga vem som var först med Y-ekerfälgar, men knappast Rondell själva.
Jag har bara testat Rondell på E39 och är fullt nöjd, i ditt fall så skulle jag kolla upp ET på originalfälgar osv för den dimension du vill ha, men ganska säkert så har Rondell rätt ET på de fälgar som är avsedda för BMW E34.
Låg ofjädrad vikt är alltid en fördel för väghållning och hjulupphängning. Sen väger ju även olika tillverkares däck olika, även de med samma dimension.

FP
Smiley©
Kolla ET för den dimension jag vill ha, det är väl jämt samma ET oberoende vad man ska ska ha för dimension??
E34 har ET20 och det har väl E39 också, så då bör ET13 fungera bra på E34 om det fungerade på din E39, men iofs kan bilarna vara olika känsliga för ET ändringarna.

/Thomas
Jag fick mina Rondell 58 17x10" svarvade av aluminium-svetsaren i Karlstad, ett företag som sysslar med fälgrenovering m.m. Han vågade inte svarva av mer än 2 mm. från navet på fälgen så några 7 är nog tyvärr inte att tänka på. Med kapad innerskärm och 255:or fungerade det dock utmärkt med 40 mm. sänkning iaf. Men någon typ av bearbetning av skärmkanten är ett måste om det inte skall ta i med 10" bak.

____
You're Solid Gold, I'll See You In Hell
Smiley©
Greenberg

2mm var ju inte mycket.
Har du ET 13 fram på dina Rondell 58 fälgar? Isf märker du av nån spårning pga att hjulen breddar utåt? Vilken bil sitter dom på?
Var köpte du dina fälgar (tänkte om det finns olika tillverkare av dom)?
Har du märkt nån nackdel med dom?

/Thomas
De satt på en E34 535, men har inte kvar varken bilen eller fälgarna. Jag har bestämt för mig att jag hade ET20 fram på 8,5" paret och ET15 bak på 10" paret. Bilen spårade inte nämnvärt mycket med korrekt framvagsinställning med tanke på att det satt 235/225 fram och 255 bak. Jag köpte fälgarna begagnade så jag vet tyvärr inte fabrikat och dylikt. Nackdelen med fälgarna var den tunga vikten, samt att de var mjuka som smör = det blev lätt skador.

____
You're Solid Gold, I'll See You In Hell
Smiley©
Tittar man på Rondells hemsida så finns inte dom fälgarna med ET 20 på 8.5" bredd, men 10" finns med ET 15 i 17" och ET 19 i 18".
Så om du minns rätt måste det finns olika tillverkare.
Märkte du av att fälgarna var tunga på något sätt, högre bränsleförbrukning?
En del verkar inte tycka att dom fälgarna är mjukare än andra fälgar, beror det på att folk tycker olika som vanligt eller att det finns olika tillverkare?

Jag vill köpa dom fälgarna för dom ser rätt bra ut till en vettig peng, men är dom så mjuka som du säger så är man ju inte sugen på att köpa fälgarna som man vet kommer att se skabbiga ut efter ett tag.
Nu vet jag inte hur jag ska göra, ska man köpa BMWs Y-design fälgar kostar dom 21 papp mot Rondell 58 för 10 papp.
21 papp för enbart fälgarna är lite mer än jag har lust att ge för enbart fälgar för jag har en del andra planer med bilen också.

/Thomas
Vikten på fälgarna gör inte så mycket på bränsleförbrukningen, däremot är hög ofjädrad vikt inget man önskar. Bränsleförbrukning påverkas mer av breda däck, däckets fabrikat, lufttryck osv.
Personligen har jag inte märkt nåt av mjukhet i mina olika Rondellfälgar, allt är ju relativt och beror på körstil osv, inga fälgar trycks ju ihop vid normal körning. Kommer man mot en trottoarkant så är alla fälgar mjuka, en del väljer även medvetet att montera fälg/däckkombination där fälgkanten sticker en bit utanför däcket, då ökar givetvis risken för skador markant.
Olika tillverkare nämner du flera gånger, är det Rondell så är det ju denna tillverkare, men det finns flera med likartat utseende men med sina egna egenskaper, bättre eller sämre.
Priserna varierar stort beroende på var man handlar också, för runt 10´ i Tyskland kan du få Rondell 58 som kompletta hjul, balanserade och klara med kvalitetsdäck.

FP
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Att man har problem med spårningen beror oftas av olika faktorer. Som folke säger hjulinställning är rätt bra och göra. Ju mer slitna däck du har kommer bilen spåra ännumera. Slitna bussningar kan ställa till problemoch då påverkas bilens spårighet markant. Det bästa man kan göra är att man inte har samma dimesion av fälgar/däck fram som bak!
Jag hade M5 fälgar e39 (kopia) på 8,5 tror det var 20 i ET och det fungerade faktiskt rätt bra, spårade inte så jätte mycket.
Min nuvarande e39 hade 16" orginalfälgar med 235 däck vilket gjorde att bilen spårade som en idiot. Tror att dessa kumho inte passade till denna bil plus att dom var slitna. Byte nu till andra fälgar och däck som då 235 fram och 265 bak, det blev som dag o natt i jämförelse. Bilen går heltplötsligt som på räls! Ingen spårighet alls, skönt när man åker långväga och då behöver man inte hålla i ratten som en idiot att man får nästan kramp.
Så mitt tips gör hjulinställning och byt till breddare däck där bak!

MvH Bmw 4-ever
Smiley©
folke:
Så mycket bredare däck än vad jag har idag blir det inte, 1 eller max 2 dimensioner bak bara, så jag hoppas inte den drar mer på det för jag har redan HÖG förbrukning.

Jag tror jag köper Rondellfälgarna och hoppas jag blir nöjd med dom, dom ligger ju bra prismässigt.

Ja jag har nämnt flera tillverkare för när man har sett foton på "Rondell 58" fälgar så verkar dom så olika blanka, titta t.ex. på fälgarna som Bil & Motor i Taberg (ska ej köpa nåt av dom) säljer så ser dom så matta och trista ut mot andra bilder man har sett på fälgarna, då får man för sig att det finns billigare kopior på Rondell 58 fälgarna, men det kanske bara är att en del bilder är så usla i bildkvaliteten så man luras av det.

Är det inte dyrt att importera egna hjul från tyskland? Fyra hjul väger ju rätt mycket.

peter78w:
Jag har gjort 4-hjulsinställning utan resultat.
Mönsterdjupen på däcken är ca 5mm, men dom är 6 år gamla fram om det kan göra nåt. Men det kan ju också vara så att dom Bridgestone jag har på nu inte är bra till min bil.
Kan inte hitta några slitna bussningar någonstans, vilket jag önskar att jag gjorde så jag hittar lite fel.

Jag har redan halvbreda däck bak, 255 som är original på M5 E34.
Vad är det för fälgar och däck du kör med idag som funkar så bra för dig, jag borde kanske satsa på såna däck jag också fast jag inte har en E39 som du har, borde funka bra på E34 också tycker jag.

/Thomas
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
har kört både med dunlop sp9000 tror jag dom heter och så nu kör jag med hankook k104. Hankook var lite spåriga på min fd e34 med m5 fälgar och hade samma storlek runt om. Men den spårade oftast när man bromsade och vägen lutade. Hankook k104 kör jag på igen och denna gången fungerar det hur bra som helst, men då har jag 235fram och 265 bak på 19"!
Dunlop sp9000 fungerade också riktigt bra, MEN var bättre vid blött väglag.

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
läste nog inte klart efter vad du frågade. Fälgarna till e34 hade jag från gummihuset m5 e39 kopior. Och nu på e39 har jag M6 kopiorna på e39 från Tabergs motor.

MvH Bmw 4-ever
Smiley©
Jag märker mest av spårningarna när man bromsar på ojämn väg också.
Antar att det beror på själva bilen att din E34 spårade eftersom din E39 inte spårar med samma typ av däck, eller kan det vara skillnad på dom olika dimensionerna?
Alltså, ET är måttet på inpressningen i millimeter. Fälgbredden är i tum. Vad jag menar är att det ju är exakta numeriska värden. Det är bara att räkna. (:

Man kan inte ge ett generellt mått på antal millimeter som går att fräsa av ett par fälgar, men 7 millimeter kan man nog glömma. Däremot kan jag säga dig att ett par 8,5" breda fälgar med ET13 passar alldeles utmärkt på din E34. Både fram och bak. Folk kör ju med 265:or bak på E34. En originaldimension är 9" breda fälgar och 255:or, ET 20.

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.