|
|
|
|---|---|
|
Hej Någon som kan hjälpa mig? Har en 520 -98 E39 T 17000 mil, enligt displyn så skall fläkten gå men tyvärr gör den inte det. Någon som vet vad felet kan vara | |
|
kanske det i folkmun kallade "fläktmotståndet". Kolla gör det självtipsen i menyn till höger... lycka till //Martin |
|
| Med stor sannolikhet #3 på denna skiss: Länk | |
|
Tack för snabbt svar , men jag kunde ju ha sökt det själv i forumet, sorry |
|
| Brasklapp dock då jag aldrig hört att ett dåligt slutsteg gjort att fläkten inte gått alls - den brukar variera i hastighet "utan anledning", eller gå för långsamt (tex 50% även på max). | |
|
Händer även att fläkten går på max alltid, även med avslagen tändning osv, vid kortis i transistorerna eftersom effektsteget är direktkopplat till batteriet. Bara att rycka ur säkringen isf. FP |
|
|
När fläktmotståndet gåt sönder så är symptomen oftast att fläkten går på låg eller fullt ös. Att byta fläktmotstånd kostar dig ca 700 spänn, å den är skitlätt att byta å kostar dig i tid om du ör oerfaren 30min. om du är erfaren 15, OM du har små händer 10 min. det enda verktyd i detta fal är en vanlig "jag tror det var en kryssmejsel En storvuxen person med STORA händer kan inte byta effektsteg ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.