|
|
|
|---|---|
|
Jag hittade äntligen vad oljudet från bakvagnen idag. Det var sista varvet på fjädern som låg innanför fjädern och hoppade. Men tycker iaf m-chassit är lite väl högt, framför allt fram på bilen. Så vad är det för sänkning som är "lagom" på coupen? (Jag har sökt på ämnet, men får inte riktigt något bra svar på frågan). Jag hittade ett paket med 60/40, som jag kan få tag i med detsamma, men funderar på om det blir för mycket. M-chassit bak är okej, så därför undrar jag om 40 bak blir för mycket? Och 60 fram med 17" (235/40) borde väl inte vara några bekymmer? Men jag vill INTE att hjulet ska försvinna upp i hjulhuset (inget citroeng man kör!). Eller ska man se efter 40/15 Så gärna bra bilder på sänkningar tack! ,,hoppas ni har överseende med ytterligare fråga om ämnet, men jag skulle uppskatta lite hjälp i frågan. | |
| w w w . c l u b e 3 6 . s e .. finns många trådar o bilder där.. *tips* | |
|
Tack! Visste inte om det hemsidan! ,, se hur länge det där får stå här då ;O) |
|
|
kostar ju pengar,,, svårt att skaffa sig en uppfattning om sidan då man inte kan läsa olika forumfrågor. |
|
|
Söker du på forumet hittar du massor av åsikter och bilder på olika sänkningar. Själv har jag beställt H&R 40/15 till min bil utrustad med m-chassi. Bilder på en bil med dessa finns här: Länk Fjädrarna kostar 2200:- på Stylabilen, 2395:- hos Mekonomen, Bilmodecenter tar 2530:- och svarar inte på mail, Sungraphic 1869:- (ca 2150:- inkl frakt) men har 2-4 månaders (!) leveranstid. Jag skulle inte sänka min bil 60/40 då jag inte vill behöva oroa mig för farthinder och liknande. Dessutom kommer bakhjulen att försvinna ganska rejält med den sänkningen. Det är även starkt att rekommendera att byta dämparna vid en sådan sänkning. |
|
|
Tack för bra svar! Blir nog att köra på 40/15 iaf då! |
|
| Vart runt och letat efter fjädrar til bilen. Men det verkar vara ett "bekymmer" med att man har m-chassie. Och att man vill sänka lite lagom (15/40), istället för 40/60. Inte många fjädrar som passar då. Dem som verkar vara är just H&R fjädrarna, som också kostar 2535kr (ca 1000kr mer än andra fabrikat). Är dem så mycket bättre? Och behöver det vara några annorlunda fjädrar för m-chassiet? Är det inte bara att fjädern är något kortare än orginalet? | |
| Jag hade samma problem med sista varvet på fjäderna som låg kvar och skramlade. Många nätter utan sömn pga det :P | |
|
Du behöver inte speciella fjädrar. Själv betalar jag lite drygt 2000 kr för mina H&R på Mekonomen med lite rabatt. Då vet jag att det är bra saker även om billigare fjädrar inte behöver vara motsatsen. Men jag tror det blir svårt att hitta sänkfjädrar med någon vidare kvalitet för 1000 kr. Jämförelsevis tar Stylabilen 1800:- för Jamex 30/15 och 1900kr för 50/20, Bildelsimporten ca 1900 kr för Weitec 50/20 och ca 1800:- för 30/15. Sedan tillkommer 2-300kr för frakten, då är vi uppe i mer än jag betalar för mina H&R. BMW själva vill ha 950 kr st för bakfjädrarna. |
|
| Henrikk: Vet du varför tillverkarna envisas med att skriva att fjädrarna inte passar till m-chassiet? Frågade meken på bmw-verkstaden här i västerås, och han sa då att enda skilnaden är att dämparen är något kortare än orginalet. | |
| Det som skiljer M-chassit mot original är dämpare med kortare fjädringsväg, fjädrar som är ca 15mm kortare och vad jag vet även krängningshämmarna. Dock är det inte samma som på M3 så dessa fjädrar passar inte. Vilka tillverkare är det som säger att det inte passar på bilar utrustade med M-chassi? | |
|
Jag var in på Erlandsson (vet inte fabrikat på deras dämpare), men dem har ungefär samma sortiment som Mekonomen, och även på mekonomens hemsida står det att fjädrarna inte passa m-chassie. Var in på fler ställen och frågade, och dem var osäkra om fjädrarna passade eller inte. Men det är bara okunskap från deras sida? |
|
| 30/15 fjädrar bestälda nu, kommer på fredag, så får jag/vi se om dem passar. 1600kr skulle/ska dem kosta iaf. Var inte så sugen på 2535kr för H&R (klart jag var sugen, men tycker att 900kr till för märket tar imot). | |
| Vilket märke blev det då? Uppdatera med bilder! =) | |
| Märke,, bra fråga! Ska hämta dem imorgon. Men som sagt så blir sänkningen ganska liten, bara 15/30. Men ska återkomma när grejjerna är på plats och fjädrarna sats sig lite. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.