AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.956

Vässad Växellåda!?

Sida 2 av 2
Bakaxeln(drivaxlarna) lär ju snurra lika många varv som hjulen. Det är kardanaxeln du skall jämnföra med, alltså den längsgående axeln. Kardanaxeln kommer alltså att behöva snurra ca 4 varv för att hjulen skall snurra ett varv.

Det finns ingen tabell här men du skall ha 3,73:1, 3,91:1 eller eventuellt 3,64:1 på din 325:a.

Om varvräknaren visar långt över 6500varv som du skriver kan man nog misstänka att den går fel;)
ja givetvis är det kardanen man ska snurra på, skrev lite fel, men det är ju självklart..

är det sån fruktansvärd utväxling att man får snurra 4 varv innan hjulet har gått ett varv?

då måste ju kardanen snurra fort som fan.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Jo,jag förstog att det va kardanaxeln du mena!
Asså,hur ska man mäta det då? ska man höja upp bilen eller nåt,eller ska man rulla den?
Blev lite osäker på en sak nu eftersom du sa (I Live to ride) att kardanen skulle snurra ca 4 varv på 1 på hjulet,men så säger (danej) att det är fruktansvärt mycket,vad ska den snurra ungefär orginal?

Japp,när man gasar fullt så pekar varvräknaren rak ner,och det motsvarar ca 8000rpm skulle ja tro och de låter ju inte direkt troligt på en E30,så nåt måste vara fel....
Utväxlingssiffran (t.ex. 3,73:1) betyder att kardanen skall snurra 3,73 varv för att hjulen skall snurra ett varv.

Du kan palla upp bakänden och snurra på hjulen (med friläge i).

Kardanen snurrar alltså ganska fort när man kör:)
På 4:an snurrar den med samma varvtal som motorn och på 5:an snurrar den lite fortare ändå.

Men det är nog rätt klart att det är mätaren som visar fel.
men prova mäta utväxlingen på bakaxeln först, det är ju enklast...

sen nästa steg är att kolla varvräknaren, har lite svårt att tänka mig att det ränkar fel, särskillt för mycket. det är isåfall om någon bytt svänghjul, eller startkransen om du har automat, om det finns i olika tätheter mellan kuggarna..

okej..nu har jag klart för mig hur det här fungerar i alla fall,men det här med varvräknaren är lite konstigt eftersom varvstoppet går in långt efter de rödmarkerade,nåt stämmer i alla fall inte med den,det är helt klart...
Om bakaxeln är diffad,kan det ha nåt med utväxlingen att göra,att dom gjort nåt med den när dom diffat den?
M3-Mackan
Det allra lättaste måste väl vara att ta kontakt med tidigare ägare(n) och höra om han/hon vet vad som är gjort..om det är något gjort.

-Mackan-
Finns det inte olika "plast nycklar" på baksidan av instrumenthuset? Det hade jag på min 320i E30.
Det är en nyckel till 4-cylindriga och en annan nyckel till 6-cylindriga. Kanske sitter det en nyckel till en 4:a i din bil så varvräknaren helt enkelt räknar fel.

Mvh
Patrik 325i -92
varför skulle den räkna fel bara för att det är olika många cylindrar, motorn snurrar ju lika många varv för det..

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vissa varvräknare räknar antal tändpulser. En 6:a ger 50 % fler tändpulser än en 4:a, det är anledningen att dom måste ställas om efter antal cylindrar. Vet dock ej om just denna varvräknare funkar på detta sätt.

Mvh
nä, jag vet inte heller, men dom flesta bilar har väl varvräknaren på svänghjulet, eller startkransen om det är en automatare, det är ju också enkelt att se om det finns nånting på ovansidan av sprängkåpan.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag vet inte om bensinare brukar ha den lösningen (svänghjulsvarianten) men dieslar har nog alltid någon liknande lösning eftersom det av naturliga skäl inte genereras någon tändström (gnistor) i dom motorerna.

Mvh
dannej:På min E30 vet jag att den räknade tändpulserna iallafall. Det fanns en plastnyckel bakom instrument huset som man kunde byta ut.

Mvh
Patrik 325i -92
LazerEye: Om din 325:a varvar 4500rpm enligt varvräknaren vid 120km/h. Jag vet inte exakt vad den ska varva egentligen men jag har för mig att min 320i låg på ca 3000rpm vid den farten. Om vi nu tänker som så att ditt mätarhus tror att det är en 4:a under huven så är det ju bara att ta 3000rpm + 50% (50% fler cylindrar på en 6:a än en 4:a ju) och vi får 4500rpm. Jag tycker iallafall att det är värt att kolla upp.

Mvh
Patrik 325i -92
Jag fattar inte riktigt va du menar med "plast nycklar" sitter dom bakom panelen? hur ska man komma åt dom å kolla om den är inställd på en 6 eller -cylindrig motor?
Du får plocka bort mätarhuset och kolla på baksidan. När du kollar där tror jag du förstår vad jag menar, sitter en plastgrej som man kan dra ut. Hur man ser skillnad på dem vet jag inte, men du kan kanske ta med den till BMW ?

Mvh
Patrik 325i -92
okej...tror ja fattar va du menar,men ja ska kolla det där med bakaxeln/kardanaxelen först,tror mer att det är nån som har ändrat det är de som du du menar...igentligen fattar ja inte meningen med att ändra den där "plast saken" bakom mätarhuset...
Kanske har mätarhuset pajat nån gång och den förra ägaren har köpt ett nytt på skroten ifrån nån 318 eller nått, vem vet? Eller köpt ett annat på skroten därför att det var färre mil på det!!!! =)

Mvh
Patrik 325i -92
Okej...jag ska kolla det där sen! Tack för tippsen...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.