AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.954

Vässad Växellåda!?

Sida 1 av 2
Tjena på er!
jag har en E30 325 som går på lite väl höga varv när man kör och jag har pratat med en del personer och dom misstänker att nån tidigare ägare av bilen har "vässat lådan" (ändrat utväxling) för att få ett mer RAPP i motorn när man gasar...det ja undrar nu är hur man kan fixa tillbax till den orginalutväxling bilen hade från början?
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Vässat lådan? Troligtvis så är nog utväxlingen i bakaxeln bytt eller en växellåda från en annan modell.Men jag lutar nog åt att du har en annan bakaxelutväxling.

hjorten
Jo,jag tror också utväxlingen på bakaxeln har ändrats,men du ändrar man tillbaka den till sitt orginal läge?
M3-Mackan
Du lär väl behöva köpa en ny bakaxel med annan utväxling...

-Mackan-
som sagt, det är inget som går att justera i bakaxeln, utan man får byta bakaxeln, kanske går att byta ut drev och axlar i klumpen, men det kräver ju lite undersökning.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Köp en original klump på skroten är väl det billigaste alternativet se bara till att få garanti om det är sliten.

hjorten
det är väl itne säkert det hjälper? när man inte vet vad det är för bakaxel, kan ju vara nån helt annan som klumpen inte passar i... måste ju kollas upp först.

schneberger
är helt övertygad om att killen som hade bilen innan har monterat dit en bakaxel från en 320. det sitter nämligne 3:45 utväxling poå den istället för 3:15 som sitter på 325:an. har denna utväxling på min 320 och 320:n är ju jävligt varvvillig. en 325axel på skroten går på ca 3000 spänn på skroten . se dock till att du får en som inte är diffad, för annars får du byta kardan och grejor också. den diffade 325 axeln är något större än den odiffade. men eftersom att det sitter en 320axel på din så kan du vara säker på att det var oddifat från början !. sen kan du sälja din balaxel till mig för en billig pening. dom går åt just nu värkar det som *ler*

/markus schneberger
MS Motorsport
www.babyblue.da.ru
skadar väl inte med en diffad axel? gör ju livet lite roligare.

Jo
744
Jonhny
745 -85
Kul sätt att skriva utväxlingen. 3:45 skuller ju ge en faktor 15 i utväxling...
3.15 i en e30 325 ?
Prova 3.73 istället.
schneberger
sorry såg inte att det stog e30.
e36:An gar 3:15 i utväxling.

den diffade bakaxeln är ågot större. s det är lite större ingrepp att byta denna . anna kardan typ. medans en odiffad är bara att bulta på. vet dock ej hur det är med e30 som sagt. men det jag skrev gäller för e36

jaja ha det bra
Nja...ska nog inte ge mig på att byta bakaxeln,vet i fan om jag har dom rätta kunskaperna för det..?
Kan man inte ändra utväxlingen i lådan på nå sätt då?
växellådor är inte min grej som ni märker..*hehe*
att byta bakaxel är ju betydligt lättare än att byta låda, ska du sen in och byta drev med, vet inte ens om det är möjligt...

Jo,men det va inte så ja mena,är det ingenting man kan byta ut utan att byta växellåda eller bakaxel så att utväxlingen blir annorluna? för den varvar utav bara helvete asså....!
Det är de två alternativ du har.
Det är inte så svårt att byta bakaxel klumpen.

Om det är bakaxeln som är bytt så har du som jag sa i en tidigare tråd en utväxling på den som är lägre än vad det fanns originla på någon e30. Och 4.45 var det lägsta som fanns.

Däremot om det är lådan som ändrad så kan du byta diffen. Det finns/fanns original utväxlingar så högt som 2.93 och 2.79 på etorna men de kan vara svåra att få tag på men M3:orna hade 3.25 eller 3.15.
Men jag är inte säker på att nån har bytt nånting på bakaxeln eller nåt annat för att ändra utväxlingen för att när man kör typ i 120km/h å den ligger på 4000-4500rpm så visar den mätaren som visar hur mycket bensin de drar milen typ bara 0,8-0,9 l/milen och det verkar ju lite för lite när den varvar så mycket..kan de inte vara nån mätare/säkring eller nåt annat i motorn som har blivit nå fel på så att varvräknaren visar fel? för motorn låter inte så ansträngd till sitt varv....
fy fan vilket varv, det är ju värre än en 240 79:a jag lånade, men 3 stegs automat, 3600 varv vid 110, jag tycker det var fruktansvärt.

nu på min är det 1600 varv vid 110.

det går ju att kolla utväxlingen, det står ofta på dreven i bakaxeln, eller så kan man enkelt mäta, snurra kardanen exakt ett varv sen kollar du hur mycket hjulet har snurrat.

man kan också kolla hur många varv man måste snurra tills kardan och hjul sammanfaller i samma punkt som det var från början, detta bör vara mer exakt. och då sliper du räkna, så många varv som krävs, den utväxlingen bör det vara.. oim jag inte tänker helt fel, vilket är mycket troligt :o)

Om det nu skulle vara mätaren som visar fel så är det ju bara till att fortsätta gasa tills den ställer sig på 6500rpm och varvskyddet ska gå i. Gör det inte det utan nålen fortsätter utanför tavlan så:
1* Du har inget varvskydd.
2* Mätaren visar fel.

Mvh
Patrik 325i -92
Ska man mäta mitt på bakaxelen och sen kolla efter man rullat ett varv på axelen hur många varv hjulet har snurrat,har jag fattat rätt då eller?

Varmätaren visar långt över 6500rpm i alla fall så att det e ju någonting som inte stämmer riktigt...det e skit jobbigt att den varvar så jävla mycket!!!
ja, du mäter ju helt enkelt genom att snyrra bakaxeln exakt ett varv, sen kollar du hur mycket hjulet snurrat, sen kollar du på vilka olika utväxlingar det finns att välja på, och på det sättet kan man avgöra vilket det är.

räknade själv ut vilken bakaxel jag hade på det sättet, och det stämmde mycket bra.

Okej...finns det nån tabell här på bmwpower om hur det ska vara orginal på alla bmw;n?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.