|
|
|
|---|---|
|
Hejsan.. Har en automatisk air-condition i min E36 med 14 knappar (4 till vänster, 4 till höger och 6 knappar nedanför displayen).. Nu undrar jag om någon kan berätta lite funktioner för mig? På vänster sida uppifrån finns det [luft upp] [luft rakt] [luft ner] och [auto] På höger sida finns det ["vinterfläkt" effektiv funktion som tar bort imman snabbare] ["snötäcknet"] [luft in eller utifrån] och [bakfönstervärmare].. Jag undrar om man har på [auto] på t.ex 30 grader på vintern, så skall man då ha ["snötäcknet"] på också eller? Eller betyder ["snötäcknet"] bara att det kommer effektivare KALL luft och därmed bara behövs använda på sommaren i princip? Sen undrar jag också hur [luft in eller utifrån] knappen fungerar? När den är i första läget så lyser ingen diod, ett tryck så lyser en diod i vänstra hörnet på knappen och om man trycker en gång till så lyser det en diod i högra hörnet på knappen och sen om man trycker en gång till på knappen så blir den mörk igen.. När tar den luft utifrån och när tar den inifrån och vad gör den när knappen inte alls lyser(i "första" läget)? Hur noggrann är en sån här automatisk air-condition när den går att ställa skilt på förarsidan o passagerar sidan? Någon som vet hur det fungerar? Jag menar knappast är den 100% om man på ena sidan har den inställd på 16 grader (minsta möjliga) och på andra sidan 32 grader (högsta möjliga)? Tacksam för svar..H Fredrik | |
|
Snötecknet är bara ON-knappen för luftkonditioneringen. När den inte lyser är det bara vanlig fläkt som är på. Luftkonditionering kyler inte bara utan den avfuktar också, så du bör definitivt ha den på under vintern också. Luft in eller utifån knappen har tre lägen.. - Av. Luft utifrån. - Automatisk, den cirkulerar luften i bilen om den tycker att det är skitigt ute. - På. Cirkulerar all luft. Allt det här står i instruktionsboken förresten :-) //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
|
Att köra 32 på ena sidan 0ch 16 på andra blir väldigt svårt rent fysiskt sett. Eftersom luften i kupen cirkulerar. Däremot kan man med denna inställning anpassa upplevd temperatur mellan höger och förare och passagerare. Sedan undrar om du verkligen vill ha 30 grader i kupén..... personligen tycker jag att allt över 22 känns som bastu. Dessutom är det bra att veta att klimatanläggningen är väldigt bra på att hitta snabbaste vväg till önskad temperatur. Det finns alltså ingen anledning att hålla på att ställa upp temperaturen till jättehögt när det är kallt ute eller tvärt om när det är varmt.... Detta klarar klimatanläggingen bäst själv. Min rekomendation är att köra "Autoläge", "Snöflinga på" och "Automatisk recirkaulation" och en temperatur man gillar. |
|
|
Tack för alla svar.. Visste nog att det står i instruktionsboken, men det är bara det problemet att den är på tyska och min tyska är inte så värst bra om man säger så..:) Tänkte att det var lättare att fråga här..:) Tack så mycket...Fredrik |
|
|
En fråga till bara.. Om man ställer in graderna på t.ex 25 på vintern så håller klimatanläggningen då 25 grader även utan "snöflingan" om man bara har "auto" på? Och vad är det då för skillnad om man inte har auto på? Det borde väl ändå blåsa 25 grader från fläkten eller? Är det bara om man har "snöflingan" på som det tar "vätska"? Det blev kanske lite mera än bara en fråga till men..:) Fredrik |
|
|
Om man ställer in graderna på t.ex 25 på vintern så håller klimatanläggningen då 25 grader även utan "snöflingan" om man bara har "auto" på? - Ja, men du får ingen luftkonditionering. Och vad är det då för skillnad om man inte har auto på? Det borde väl ändå blåsa 25 grader från fläkten eller? - Det blåser inte 25 grader ur fläkten. Bilen fixar så det är 25 grader i kupén åt dig. Tar du bort auto, ja då pumpar den bara ut varmluft i detta fall. Är det bara om man har "snöflingan" på som det tar "vätska"? -Ja :-) //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
|
Temperaturregleringen är väl fortfarande automatisk, även utan autolägat. Skillandem om man stänger av auto är väl att fläkthastigheten och luftfördelningen inte styrs automatiskt. Vad menar ni med "tar vätska"? Om ni menar att den tar vätska ur luften (avfuktar) så stämmer det, men det är ju inte så att kylmediat i AC:n förbrukas när man använder den. |
|
|
Kall luft kan inte "bära" lika mycket vatten som varm luft. Detta är en fysisk "lag". När luften passerar kylelementet och fäller vattnet ut som kondens, det är denna fukt som man leder ut under bilen och bildar pölarna under bilen när man parkerar på varma dagar.' Det som händer om man "kopplar ur" Auto är att klimatanläggningen gör sitt bästa föt att hålla inställd temperatur. Detta kan man exempelvis utnyttja sommartid då de flesta klimatanläggningar simulerar kyla genom blåsa med ganska hög fläkthastighet genom panelmunstyckena. Om man inte gillar det kan man skruva ner fläkthastigheten och styra luften till andra munstycken. Då anpassar anläggningen temperaturen på luften för att passa inställd temperatur så gott det går. Sedan är det bra att veta att ac:n mår bra av att köras, därför bör man ha flingan på året runt. När det är riktigt kallt ser en tryckgivare till att ac-kompressorn inte startas. |
|
|
Tack för alla inlägg.. Nu har man blivit lite klokare igen..:) MVH Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.