AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
1.381

Lite frågor om färg och klädsel på E:9or

Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Hej,

Har nyligen blivit ägare till en chamonixvit E9:a (2800 CSA) och planeringen för renovering av denna pågår för fullt.

Planen är att strippa ner den helt och hållet, laga den lilla rost som finns, sedan lacka den i chamonixvit men den stora frågan är: Vilken färg skall jag ha på inredningen.....

Idag är det en sliten blå galon? inredning men funderar på att klä om den i antingen rött skinn eller sadelbrunt skinn som finns till E39:an. Jag har inte lyckats hitta någon info om vilka färger/material på inredningen som fanns tillgängligt då de såldes och jag vill hålla bilen 100% orginal.

En annan fråga är ju ang. trälisterna, jag har sett att de flesta som renoverat E9:or har fernissat dessa, men det blir ju inte samma finish som det var från fabrik. Orginallisterna är ju lite matta i finishen så ev. tips på hur man får fram samma yta mottages tacksamt.

___
/Fredrik
Scheckheft
Hej
Min chamonix har marinblå velour (original) och det ger ett ombonat intryck. Jag föreslår att du satsar på marinblå. Och velour. Rött kan kännas kul en kortare tid men i längden skulle inte jag trivas. Brunt är absolut ingen favorit-
Färkombinationen till chamonix hittar du här:
Länk

Mvh
Scheckheft
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Scheckheft:

Tack för länken, det var precis vad jag var ute efter. Vi får väl se vad det blir för färg/material, redan beslutsångest och renoveringen har knappt börjat ;-)

Din 3.0csi är otroligt snygg, jag hoppas att jag kan få min till samma skick. Förresten, gick det verkligen att få de fälgarna som du har på din till E9:orna? trodde att det bara var varianten med små plåtkapslar och alpina-varianten med svart centrum som fanns?

___
/Fredrik
Scheckheft
Hej
Till E9:an fanns original tre olika fälgar. Mina hör inte till dessa men kommer ändå från 70-talet och BMW. Många E9 ägare runt om världen har ej originalfälgar på sina bilar.

Mvh
Scheckheft
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.