AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.922

kan man satta på vajer gas på 750?

Sida 1 av 2
320-325
Jag fick en ide om man kunde koppla ur en kabel så att inte gaspotesiometrn i gas pedalen öppnar spjällen men man sätter på en ordentlig gas vajer istället med ett grymt seröst mek på gasspjällena som man kan ställa in väldigt noggrant så kanske man kunde gasa på det sättet istället?? vad skulle motronicen säga om det? känner ju fortfarande att spjällerna öppnar o så men inte att det görs via el längre. antar att det är nåt som läser av spjällen m.m men det borde ju gå att lura det så enda skillanden är att man öppnar dom mekanisk istället via el. typ som man skulle ta tag i spjällerna nu på tomgång i motorrummet o gasa till vad skulle hända??

mvh

V12
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Varför???

BMW CS #5139
320-325
tja för att orginal spjäll motorer har tydligen problem att öppna samma på bägge av nån konstig annledning på vissas 750. sen drifsäkerheten lär bli asevärt mkt högre . samt att potesiometern i gaspedalen och elmotorerna spjäll husen är nog ej gratis. nåt som jag tänker kolla upp när mina börjar vela.

V12
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det låter som en bättre idé att gå över ån för vatten.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
320-325
tror att det kan bli bra. få grejorna att lira perfekt ihop och öppna exakt lika fort vid gas. detta lär ju resultera i bättre acc o gång i örigt. sen så lär den bli rappare m.m och TILLFÖLITLIGARE. BILLIGARE lösning.. finns många fördelar med att föenkla en mkt komplecerad lyx vagn som snart fyller 20 år. konstigt att ni inte tycks förstå. elen kommer ju att ge upp med tiden. vill man behålla en fin 7a´´utan att total ruinera sej som för övrigt inte e32 är värd. så kan det nog vara intressant med ekonomiska käcka lösningar som förenklar men inte förstör karaktären.

V12
320-325
skall söka lite o s vad man hittar

V12
320-325
Länk

Länk

Länk

detta hitta jag . kolla så ser ni själva jag tycker det verkar funka kanon. om jag märker at mina greor börjar haverera så vet ja vad ja ska göra iaf

V12
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Minns att min e34 535 hade el-trottel men att modellen även fanns med manuellt vajerspjäll. (Dessa har ju fortfarande en spjälllägesgivare som "pratar" med motronicen. Bygget i dina länkar ser ut att ha m30 spjäll.
Borde vara ganska enkelt att lura ut hur det ska kopplas. Gas-responsen borde bli bättre och gången (synkningen mellan cylinderbankarna), förmodligen lite råare. (Min teori)
320-325
hm okej så du menar att det inte är orginal m70 gasspjäll då. skall kolla närmare på filmerna igen. men då kanske dom på bygget använder ej orginal motronic= spjällägesgivare m.m.

V12
320-325
den motorn på filmen har ju en helt annan karaktär än min. kanske beror på massa andra saker typ trim eller nåt. men min är mkt slö i gas responsen. jag vet att m20b25 är ju grymt rappa. men min m70 är trög. känns som det kanske är kärvande elspjällena som öppnar kasnke lite olika m.m beroende på motstånd i kärvandet. skall kolla mer på det. men jag blir mer o mer nyfiken på prova samma ide som i filmerna verkar fungera kanon. tål att tänkas på.

V12
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
En enklare lösning kanske är att smörja upp de spjäll-motorer som du har på bilen?

/Mats J
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Konditionen på spjällen gör stor skillnad. Har nya på min vilket ger den betydligt bättre respons än med de förra.
320-325
ja jo det förstår jag. har man nya så lär dom vara bättre än gamla slitna o kärvande hehehe..

jo jag får nog kolla på det med att smörja men segt om man har sönder nåt. man får tydligen vara skit försiktig. vette sjutton om man vågar det.

V12
Paap Reeder
... hm.
Allt går givetvis att göra men på M70 så fungerar det ju så här:
- en potentiometer talar om för EML-hubben att föraren vill öka farten
- hubben talar om för ECM-boxarna att nu gäller det
- ECM- boxarna kollar läget med sina sensorer att allt är klart
- ...och meddelar hubben att spjällen kan öppnas

Har inte prövat det iofs men har svårt att tro att man kan öka varvet genom att med en polygrip "dra på spjällaxeln".

Det skulle isf innebära att det är lambdorna som reglerar "allt". Öppnar du spjällen blir blandningen magrare och lambdorna skulle feta upp o s v ... i det oändliga ... eller i a f till varvstoppet.

Har svårt att tro att det går på en M70. På en M60 eller E34 med el-gas är det lättare eftersom man bara har EN motor att "deala" med s a s medans det på M70 ju in princip är två separata halvor som samkörs via hubben.

MVH /// Paap R

mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Problemet med M70 spjällhusmotorerna är inte att de kärvar. Det är enkelt fixat. En timmes jobb med lite tallbarrs såpa och vaselin..

Deras största problem är att skivan som pinnarna gnider på som bestämmer motståndet blir slut. DVS materialet på skivan nöts bort. Detta get ett oändligt motsånd istället för 1kohm - 2 kohm som det ska vara.
Och att det sen inte finns nya skivor att köpa gör saken bara roligare. Hela spjällhus kostar typ 925€ styck om jag kommer ihåg rätt.

Jag har även funderingar på att göra om mina. Men det system som jag grunnar på är med ett precisions vridmotstånd från Elfa. Dvs lämna motorn och allt annat där, bara göra om deras vridmotstånds system.

I princip kan det väl gå att göra med vajer men det kan bli ganska klurigt med elektroniken.

320-325
hmm. okej vad tror ni om att sätta ihop spjällaxlarna med ett gemensamt stag? då måste dom gå lika och bägge motorene hjälps åt. för detta krävs ju ifs lite flyttning av spjällen. om det är som ``paapreeder´´ säger så blir det klurigare om man vill helt gå över till mauell. ska prova dra i mina spjälaxlar vid tomgång.

ps. hoppas inte detta blir raderat

V12
320-325
vill bara be om ursäkt till auto crew, då min 750 chip tråd bara blev flyttad från 7serie forum till trimmnings forumet där den bör vara. jag trodde den blev raderad o blev lite sur med inlägg som ej hör hemma på auto power.

sorry.

V12
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Växellåds elektroniken har ju en del att göra med EML, dvs spjällen..?

Hur går det ihop med vajer?
JS
304
JSR
BMW 2002 -73
BMW 750iA -92
BMW M5 -92

Skaffa förgasare! 6 st weber 48or så har du både wire och inställningsmöjlighet. Lär ge en mkt bra soppa förbrukning och respons!

Jesper H
BMW CS #05876A
BMW SC #392
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Man kan ju gissa att motorn i ultiman inte är så värst bmw original längre var gäller styrsystem m.m. Då finns alla möjligheter att skrota ut elspjällen, annars tror jag det är svårt.

//Magnus

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
De elektroniska spjällen är "smarta" på ett sätt som en gasvajer aldrig kan bli, därför låter det som en dum idé att konvertera. Gaspedalsläget anger hur du vill att bilen ska bete sig, styrboxen räknar ut det ultimata spjälläget för detta och öppnar spjället "rätt". Det är inte alltid det är optimalt att smälla upp fullt öppna spjäll direkt, varken för prestanda, bränsleekonomi eller i miljöhänseende...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.