|
|
|
|---|---|
|
Hej! Funderar på att köpa en 320i sedan och undrar vad som ingår i servicen runt 10000 mil. (Osäker på om den är gjord som den skall...) Sen skall nästa service göras på 12500, vad kan den kosta? Tacksam för svar! | |
|
Du säger inte vilken årsmodell det är men för en E46 kostar Inspektion II mellan 5 och 6000 hos BMW. Karosseri/elsystem - Kontroll av belysningsinstrumnet. - Kontroll av instrument- och textfältsbelysning samt värmefläkt. - Kontroll av signalhorn, helljussignal och varningsblinker. - Vindrutetorkar- och spolarsystemet: Kontroll av torkarblad, munstyckesinställning. - Bilbälten: Kontroll av skick och funktion i upprullningsmekanism, bältesspärr, bälteslås. - Låsanordningar: Kontroll av funktion, smörjning eller infettning vid behov. - Batteri - - Kontroll av syranivå, ev påfyllning av destillerat vatten. - - Underhållsladda batteri vid behov. *1 - Byte av M-Mobility systemets vätskeflaska vart 2 år. *1 - Karosseri och underrede: Kontroll av korriosion och skador - med undantag för hålrummen. Motorrum - Kontroll av diagnossystemets felminne. - Byte av tändstift. - Kontroll och ev justering av ventilspel. - Kylvätskeslangar: Kontroll av täthet. Kontroll av kylvätskenivå och frostskyddskoncentration, ev påfyllning. - Observera: Byte av kylvätska efter max 2 år (mängd enligt behov). *1 - Återställning av serviceintervallindikatorn enligt fabrikens föreskrifter. - Vindrutespolarsystem och intensivrengöringsmedel: Kontroll av vätskenivå, ev påfyllning. - Servostyrning: Kontroll av täthet. - Broms- och kopplingshydralik: Kontroll av vätskenivå, ev påfyllning. - Byte av bromsvätska enligt serviceintervallindikatorn, efter max 2 år. *1 - Insugningsljuddämpare: Byte av luftfilterinsats (i starkt förorenad miljö kan filtret behöva bytas oftare). Chassi/kraftöverföring - Byte av motorolja och oljefilter. (5,5 l) - Skivbromsbelägg fram och bak: Demontering och montering, kontroll av bromsklossarnas totaltjocklek och byte vid behov, rengöring av bromsschackt. - Bromsskivor: Kontroll av ytor och tjocklek, infettning av fälgcentrum på lättmetallfälgar. - Parkeringsbroms: Kontroll av bromsbeläggens tjocklek. - Kontroll av spel i styrning, kontroll av parallellstag, styrleder, styrväxel, manschetter och knutskiva. - Växellådor (alla): Kontroll av täthet. - Byte av olja i manuell växellåda. (1,2 l) - Byte av olja i bakaxelväxel. (1,3 l) - Bränsleledningar, -slangar och -tank: Kontroll av dragning, tillstånd och täthet. - Avgassystem: Kontroll av tillstånd, dragning, upphängning och täthet. - Drivaxlar: Kontroll av skyddsbälgarnas täthet. - Bromsledningar och -anslutningar: Kontroll av täthet, skador och läge. - Parkeringsbroms: Kontroll av spakens rörelseväg, inställning enligt föreskrift vid behov. - Däck - - Kontroll av lufttryck (även reservhjulet!), justering vid behov. Kontroll av tillstånd (vänster/höger), mönsterdjup och slitagebild. - - Vid ojämnt slitage kontroll och ev korrigering av hjulinställningen enligt kundens beställning. *1 Slutkontroll - Slutkontroll med säkerhetstest. - - Bromsar (vid skivbromsar bak: inbromsning av parkeringsbroms) - - styrning resp servostyrning - - koppling - - stötdämpare (visuell kontroll) - - kontroll- och varningslampor - - Check-Control //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
|
tack! |
|
| Gjorde denna service idag och är rätt besviken - de gjorde typ 3 av punkterna ovan, fick säga till t.o.m att de ska byta bromsvätskan. Men jag färväntade mig inte mycket mer heller och jag orkar inte tjafsa. De här punkterna verkar vara allmän skitsnack bara. I fortsättnigen byter jag alla delar/vätskor själv och låter dem koppla upp bilen mot datan för att återställa räknarna. | |
|
vagabond: Vart var detta? //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
|
vagabond: Fick du inget protokoll över utförda punkter? Service vid 12500 mil kostar cirkus 2500 då det endas är en oljeservice med microfilter. (E46) "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Det var på Wölkes bil i Gbg. Alla säger de ska vara riktig bra, jag kanske bara kom vid fel tidpunkt. På kvittot står det fyra punkter, bla kontroll enligt insp II men vet inte om man man kan göra hela kontrollen + byte av bromsvätska på knappt 30 min. De tog in bilen vid 08:30 och den var färdig innan 9:00. De behövde iofs inte byta bromsar och filter då detta var redan gjort men vette fan om det var en riktig kontroll. Diffklumpen, eller vad kallas, är angripen av rost och jag måste göra nåt åt det snabbt men det nämnde de inte och jag är säker att bussningarna i bakvagnen behöver kontrolleras men ingen anmärkning där heller. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.