AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.670

Vindbrus vid sidoruta

Min sidoruta på passagerarsidan håller inte tätt mot gummilisten. Jag har justerat upp dörren för den hängde lite lågt och då blev det bättre i överkant. Den stora rutan är nu tät men det läcker fortfarande vid den lilla rutan ca 5 cm nedanför överkant på stolpen. Man kan från utsidan se att listen inte ligger mot riktigt. Kan man justera lutningen på "stolpen" om man tar bort dörrsidan? Har använt sökfunktinonen men inte hittat något tips förutom "Snajdarns" utmärkta instruktion hur man tar bort dörrsidan. Tacksam för alla tips.
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Ja du kan justera lutningen/anläggning mot gummilisten. I underkant på dörren sitter det två bultar. Lossa den främre ett knappt varv, bulten löper i ett spår som är ca. 2cm. När bulten är lossad kan du justera hela rutans vinkel/hur mycket du vill att den ska ligga an mot taket/a-stolpen. Dra åt bulten när du hittat en bättre position.
Prova dig fram för att se hur mycket det behövs.
Mats
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Förtydligar: Du behöver inte ta bort dörrsidan för att justera denna vinkel på rutan. Bultarna sitter på undersidan av dörren, inte "inuti".
Tack Mats Landh, jag ska pröva mig fram och se om jag inte kan få tyst på oljudet. Suveränt vilken hjälp man kan få på detta forum! Ingemar
Lyfter tråden lite, ngn som vet var den här "bulten" sitter - precis under dörren eller måste jag ta bort ngt för att komma åt?

Tycker det brusar lite väl mkt från förarsidan... =)

Tack på förhand!

mvh Anton
Eller är det kanske ngn som har något annan förslag för att minska vindbruset? Visst, z3:an är rätt "brusig" generellt men ibland droppar det tom in regn från förarsidan - känns inte så optimalt... =)
Visa användare
331
riwa
318iT -04
Z3 3.0R -00
Jag tycker att vindbruset är ok med taket uppe om man håller sig under 140 km/h. På min bil sitter det innertak, kanske går att eftermontera om man inte har det.
På tal om regn så har jag nu testat ut hur man ska komma runt dropparna som kommer på förarens och passagerarens axel när det regnar ute. Dra helt enkelt på fläkten till läge 3 så slipper man bli blöt ghettostyle.

Riwa
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
riwa: Innertak är orginal på alla Coupémodeller ;)

Mmm Coupe
Jo, jag brukar oftast ha taket uppe - men faktum är att känslan är cabrioliknande då vattnet ibland tränger sig in...

Riwa; Vet inte om jag står ut med din metod med att dra på fläkten... =)

Faktum är att bruset kommer direkt vid 70 km/h vilket är synd då jag vill höra motorn - inte en massa vind... =(
An
779
Anders Olsson
tvesovla: Du har 2st bultar (vanlig sexkants-skalle) på undersidan av dörren bara att lossa dessa. Sen så tar du tag i fönsterbågen & böjer rutan inåt.

Vanligt fel angående vindbrus, är att det saknas tätningslist i nedre kanten av trekantsrutan. Då måste dörrsidan bort för att komma åt.

Enligt sägen på USA-forums så krockade listen med fikarasten. Så ibland blev det ingen list, rast har alltid högre prio i USA.

Mmm Coupe
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Ander Olsson
Är det möjligt? det låter inte sant, men frågan är om det inte iallafall är sant
otroligt!
Uffe/bildock
Haha, ok! Jag hade tur - amerikanarna måste redan ha fikat innan de gav sig på min eftersom jag har en nedre tätningslist... =)

Ska kolla upp bultarna imorgon och prova mig fram - info ang resultatet, kommer därefter! =)

Tack så jättemkt!
Sådär, nu har jag provat Anders metod och det funkade utmärkt - bruset finns kvar men låter betydligt betydligt mindre - klockrent! Tack!
An
779
Anders Olsson
Your Welcome

Mmm Coupe
An
779
Anders Olsson
bildock: I USA är allt möjligt min list var 2cm för kort..

Mmm Coupe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.