|
|
|
|---|---|
|
Har köpt min första BMW och det blev en M3- 02. Den var nyservad och har gått runt 8500km. Jag har varit på semester med den och körde ca 7000 km (tur och retur). Under resan så fick jag hälla i 1 liter olja, är det normalt? Vet någon det? Sen när jag växlar mellan 1 och 2 så låter det nästan som "bunk" bakifrån, jag har pratat med 2 BMW- verkstäder och ena säger att det ska låta så och andra säger att det inte ska låta. Är det någon som kör en M3 som kan hjälpa mig, ifall det låter så från eran också. | |
|
1 liter olja på 700 mil är inget att oroa sig för, särskilt inte när det gäller M3. Snarare låter det som relativt låg oljeförbrukning för motortypen. Klonket kommer troligen från diffbromsen bak och är tydligen normalt. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Lars Jakobsson |
Oljan är som tidigare sa helt normalt, det andra lika så :P Min älskling: Länk |
|
Tack så mycket, det känns bra att veta. Lars, din bil är lika fin som min =) |
|
|
Jag har kört 1000 mil i sommar och det fattas inte någon olja, köpte bilen precis efter insp II och det är TWS 10/60 olja. Är det vanligt att M3 E46 drar lite olja, jag kör varken bana eller speciellt hårt på landsväg så det kanske förklara att min inte drar någon olja alls? /Micke BmwCS nr05419 Länk |
|
|
Jag körde bilen utomlands och i Tyskland så körde jag runt 200- 250 km/h. Jag körde min Volvo samma sträcka och även samma hastighet men den behövde jag inte fylla på någon olja. Däremot hade den inte 343 hästar heller (om det har något med det att göra). |
|
Lars Jakobsson |
Därimot är det så att alla nyare BMW motorer drar olja.. det har med smörningskvaltién har jag för mig.. Fråga på eran versktad, kommer inte ihåg den exakta förklaringen men det lätt väldigt vettig. Läser man sen instruktionsboken så står det ju med att oljeförbrukningen påverkas previs som bensin förbrukningen av körstil :P Min älskling: Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.