AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.110

växellådsknas m5 -92

da
37
darobin
m5 3.8 -92
nån som har en teori på följande problem: man startar motorn, lådan skorrar på tomgång, nytt urtrampningslager för ett par månader sen om man ska lita på förra ägaren. när man lägger i ettan så slår lådan ifrån lite grann som att man inte tryckt in kopplingen helt. blir så varannan gång typ. bilen står alltså helt stilla. när man sedan lägger i tvåan i rullning så vill den inte hoppa i ordentligt utan man får får försöka ett par gånger, man kan hålla hårt i spaken och då "slår" växeln i efter ett tag. är detta synkringar eller bottenstock eller vad? finns ju bara 4 synkringar (5 vxl) i lådan enligt ETK så är det nån växel som inte har eller hur funkar det? tack för mig
BM
48
BMW_Ante21
525iAT-93
KAnske dålig kopplingsverkan?
Läckage på bromshuvudcylinder elelr dålig koppling? Kopplar den inte helt så blir det ju svårt att få i växeln och kan komma ett klonk när man lägger i den
da
37
darobin
m5 3.8 -92
nja ska vara ny koppling för ett par månader sen, samtidigt byttes då kopplingscylindern och den slirar inte när man belastar den. skulle den vara så dålig att den inte har nån verkan på tomgång skulle det nog inte gå att köra knappt. är min uppfattning. nån annan teori? :)
Smiley©
Jag skulle tro att den inte kopplar ur till 100%.
Luft i hydrauliken kanske?
Kopplingshydrauliken är jäkligt svår att lufta, man brukar få trycka upp bromsvätskan nerifrån för att få ur luften.

/Thomas
da
37
darobin
m5 3.8 -92
ok. ska prova att lufta.. trycka underifrån? hur exakt går det till om man får fråga?
Darobin: Köp en oljekanna med pumpfunktion.. fyll den med bromsvätska, sätt en slang från den till luftnippeln på själva slavcylindern. öppna nippeln... sen är det bara o börja pumpa upp oljan. dra åt luftnippeln. klart! :P

MVH
Smiley©
Har för mig att man kan skruva loss slavcylindern och pumpa (trycka in stången) för hand också om man inte får ut all luft.

Glöm inte att titta i bromsvätskeburken och sug ur den om det blir för mycket i den, så slipper det rinna över och hamna på lacken.

/Thomas
da
37
darobin
m5 3.8 -92
ok tack för svaren. men en dum fråga.. trycker man inte från fel håll om man trycker i luftnippeln? trycker man inte in luften bara längre då? nu har jag inte hunnit kolla hur den ser ut, kanske hajar iden när jag väl kollar men ändå...
Smiley©
Jo man trycker in luften ännu längre, men meningen är att man ska trycka in luften så långt att den börjar stiga upp i bromsvätskebehållaren och försvinna.

/Thomas
da
37
darobin
m5 3.8 -92
ok då förstår jag. borde det inte vara ett "spel" i pedalen om det är luft i systemet? har en saab 9000 som har luft i kopplingssystemet och då blir det ett spel innan man känner att det verkligen tar. är seg på att komma igång med pillandet, men lika bra å fråga när man ändå är igång ;) och tillbaka till samma fråga som förut; det är bara 4 synkringar i en 5växlad låda vad jag kan läsa mig fram till på sprängskiss, hur funkar detta? som sagt så skorrar det till redan på ettan när jag står på tomgång, tvåan går ej att få i alls om bilen inte är i rörelse. spaken går hela vägen ner men så fort man börjar släppa clutchen så skorrar den och man får ge upp. 3an, 4an, 5an och backen funkar klockrent. nån som har en beggad låda å sälja btw? heh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.